حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، موجب ترویج کتابخوانی است

 

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، علی اکبر حاجی مومنی، مدیر سابق روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی کشور،  در خصوص ضرورت حضور سازمان هایی همچون نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب و اینکه دلیل عدم حضور این سازمان در نمایشگاه کتاب امسال چیست، اظهار داشت: در سال های گذشته که من مسئولیت مدیریت  روابط عمومی نهاد کتابخانه های عمومی را بر عهده داشتم، نهاد، همواره در نمایشگاه بین المللی کتاب شرکت می کرد و این حضور نیز نتایج و دستاوردهای خوبی برایش در پی داشت، اما اینکه چرا نهاد، تصمیم گرفته امسال در نمایشگاه کتاب، حضور پیدا نکند، دلیل آن را نمی دانم.

 

 

حضور در نمایشگاه کتاب، فرصت ارزنده ای برای ایفای نقش نهاد است

 

وی در رابطه با ضرورت حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: در واقع، اگر نهاد، خود را از حضور در مجامع عمومی محروم کند، رسالت اصلی خود که ترویج مطالعه در جامعه است را انجام نداده، لذا حضور در مجامع عمومی همچون نمایشگاه کتاب، فرصت ارزنده ای برای دستیابی سازمان به اهداف و ایفای نقش خود، خواهد بود.

 

 

فرصتی بهتر از حضور در نمایشگاه کتاب، برای ترویج  کتابخوانی نیست

 

حاجی مومنی در ادامه سخنان  خود بیان کرد: نهاد، به واسطه اینکه علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی به نمایشگاه کتاب مراجعه می کنند، هیچ گاه فرصتی، بهتر از این زمان برای ایفای نقش خود در ترویج کتاب و کتابخوانی پیدا نمی کند، بنابراین باید مکانسیم های مربوط به ترویج و تبلیغ کتابخوانی را به غیر از استفاده از رسانه های عمومی، با شرکت در نمایشگاه کتاب، دنبال کند.

 

او اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور، یکی از بزرگ ترین مشتریهای ناشران کشور است که با حضور فعال در نمایشگاه کتاب، ناشران کشور را نسبت به ادامه حرکت در جهت توسعه کتاب و کتابخوانی و ترویج بازار کتاب، کمک می کند. از سوی دیگر، با توجه به اینکه مراجعه کنندگان به کتابخانه های عمومی، تنها جوانان و افراد میانسال نیستند بلکه بخش مهمی از مراجعه کنندگان آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند، بنابراین نهاد  با حضور در نمایشگاه کتاب، می تواند ترویج کتابخوانی و ایجاد علاقه به کتاب را در میان کودکان و نوجوانان، انجام دهد.

 

 

هزینه های حضور در نمایشگاه کتاب در سال 93، جمعاً 18 میلیون تومان شد

 

حاجی مومنی در پاسخ به این سوال که حضور نهاد کتابخانه های عمومی، برای این سازمان، چه میزان هزینه در بر خواهد داشت، عنوان کرد: حضور در نمایشگاه کتاب، کمترین هزینه را برای سازمانهایی همچون نهاد در بر خواهد داشت و دلیل آن نیز نقش موثر نهاد کتابخانه های عمومی در ترویج فرهنگ کتابخوانی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با در نظر گرفتن این نقش موثر نهاد، هزینه های شرکت در نمایشگاه را برای این سازمان، پایین آورده است.

 

او در ادامه گفت: سال گذشته که در نمایشگاه کتاب حضور داشتیم، کل هزینه های نهاد با احتساب هزینه های موکت، پاپ آپ، غذا و میز و صندلی، 18 میلیون تومان شد.

 

وی در خصوص نتایج حاصل از حضور نهاد در نمایشگاه کتاب سال گذشته بیان کرد: نتایجی که حاصل شد، با توجه به نظرات مخاطبان در فرم های نظرسنجی، بیانگر اشتیاق مردم برای حضور در غرفه نهاد بود، از سوی دیگر، سال گذشته،  علاوه بر حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب، نمایشگاههای دیگری همچون نمایشگاه قرآن را در ماه رمضان، برگزار کردیم که آن هم مورد استقبال گسترده مخاطبان بود. بنابراین حضور نهاد در نمایشگاه بین المللی کتاب، قطعاً ضروری و لازم است.

 

 

باید با حضور در نمایشگاه کتاب،  منافع جمعی (ترویج کتابخوانی) را تامین کنیم

 

حاجی مومنی اضافه کرد: در نهاد کتابخانه های عمومی، در ارتباط با مجامع عمومی، نمی توانیم صرفاً منافع مالی را ملاک قرار دهیم، بلکه باید منفعت جمعی و الزامات توسعه کتاب و کتابخوانی را نیز در نظر گرفته و با شرکت در نمایشگاه کتاب، به نهادهای قانونگذاری، شهرداری، مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز یادآوری کنیم که باید در مسیر ترویج کتابخوانی در جامعه گام بردارند.

 

وی در ادامه گفت: ترویج کتابخوانی در حوزه های مختلف، جزء وظایف نهاد است، بنابراین نمایشگاه، هم فرصت به نمایش گذاشتن خلاقیت را به  افرادی با تخصص های مختلف، فراهم می کند و هم فضای آموزشی خوبی، برای دانشجویان رشته کتابداری خواهد بود.

 

 

حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، پیوند با ناشران

 

او اضافه کرد: نهاد، با حضور در نمایشگاه کتاب، بهانه ای می یابد که پیوند خود با ناشران کتاب را وسیع تر کند و ناشران نیز فرصتی برای معرفی  کتابهای خود به نهاد کتابخانه های عمومی، خواهند یافت.

 

 

نمایشگاه کتاب، فرآیندی پویا، نوآورانه و خلاقانه است

 

مدیر سابق روابط عمومی نهاد، عنوان کرد: همچنین با درنظر گرفتن تفاوت میان  نمایشگاه کتاب با کتابخانه، دلیل حضور  نهاد در نمایشگاه کتاب را متوجه می  شویم. نمایشگاه کتاب، فرآیندی پویا، نوآورانه و خلاقانه است. با توجه به تجربیات نمایشگاههایی مثل نمایشگاه کتاب فرانکفورت، این مسئله به وضوح دیده می شد.

 

او در ادامه گفت: لذا وقتی نهاد عنوان می کند که سرانه مطالعه در کشور، پایین است، چرا با حضور در نمایشگاه کتاب، برای ترویج هر چه بیشتر مطالعه (در جامعه ای که می توان بهترین اطلاع رسانی را در خصوص ترویج کتابخوانی داشت) ، اقدامی نمی کند؟