کد خبر: 19571
تاریخ انتشار: یکشنبه, 30 فروردين 1394 - 10:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، ضروری است

 عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه کتاب، در جهت انجام رسالت مردمی خود و ترویج فرهنگ مطالعه، یک ضرورت است.
حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، ضروری است

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را یک ضرورت خواند و این حرکت را اقدامی موثر در راستای ایفای نقش ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، عنوان کرد. ادامه گفتگو با وی را از نظر می گذرانید.

 

دکتر رحمت الله فتاحی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص ضرورت حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی با حضور در نمایشگاه کتاب، چند هدف اصلی  را می تواند دنبال کند. اول اینکه  خود را به عنوان نهادی ملی و گسترده در سطح کشور که  تعداد زیادی کتابدار (از قشر فرهنگی و در ارتباط با فرهنگ و منابع دانش) در آن مشغول به فعالیت هستند، همچنین به عنوان سازمانی که متولی ترویج فرهنگ مطالعه است، به جامعه معرفی کند. دومین هدف اینکه  حضور نهاد در نمایشگاه، می تواند در شناسایی دیدگاههای بازدیدکنندگان در ارتباط با سلیقه مطالعه ایشان و کتابهایی که بیشتر برای آنها جذابیت دارد، موثر باشد. به این ترتیب نهاد می تواند از علایق و نظرات آنها  را در خصوص انواع کتابها، مطلع شده و متناسب با آن، در تهیه کتابهای جدید برای کتابخانه ها، تجدید نظر کند.

 

 

حضور نهاد در نمایشگاه کتاب: ایفای رسالت اجتماعی، شناسایی سلیقه مخاطبان در انتخاب کتاب و تعامل با کتابداران و سایر کتابخانه ها

 

وی افزود: هدف بعدی، تعامل با سایر کتابداران و کتابخانه ها در نمایشگاه کتاب است، نهاد در این تعامل می تواند از نظرات ایشان استفاده کرده و در کار خود نوآوری ایجاد کند، برعکس آن هم صادق است، یعنی نهاد می تواند تجارب خود را در اختیار سایر کتابخانه ها و  کتابداران قرار دهد.

 

دکتر فتاحی در پاسخ به سوال ما در این خصوص که عدم حضور نهاد در نمایشگاه بین المللی کتاب، چه عواقبی در پی خواهد داشت، عنوان کرد: در ایران، حضور یا عدم حضور چنین نهادی در نمایشگاه کتاب، مشکلی پیش نمی آورد، اما  بحث این است که مردم، با عدم حضور نهاد در نمایشگاه کتاب،  مطلع نخواهند شد که چنین نهادی نیز در کشور وجود دارد که متولی امر کتاب و کتابخوانی است. بنابراین اگر نهاد در نمایشگاه کتاب، حضور پیدا کند، امیدواری مردم به بهبود روند مطالعه و ارزش نهادن به کتاب در جامعه، بیشتر خواهد شد.

 

 

افراد آموزش دیده در غرفه نهاد، می توانند تعامل موثری با مخاطبان، برقرار کنند

 

وی اضافه کرد: اما همه اینها مستلزم آن است  که افرادی در غرفه نهاد در نمایشگاه کتاب، حضور داشته باشند که در این زمینه آموزش دیده و فعال باشند، بتوانند گفتگو و تعامل موثری با مخاطبان در نمایشگاه کتاب، برقرار کرده و در ایجاد اشتیاق به مطالعه موثر باشند. حتی می توانند با نمایش فیلم های کوتاهی به صورت کلیپ، در این راستا، موفق تر عمل کنند. البته همانطور که می دانید کتابخانه های ملی  و آستان قدس رضوی، در این زمینه تجربیات خوبی دارند که نهاد می تواند آنها را به کار بندد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه سخنان خود در رابطه با نقش نهاد به عنوان مروج فرهنگ مطالعه در جامعه و حضور در نمایشگاه در راستای ایفای این نقش، اظهار داشت: مسلماً نهاد کتابخانه های عمومی، متولی ترویج کتابخوانی است و مسئولان کشور نیز بر ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، تاکید فراوان دارند اما برای این منظور، لازم است نهاد، افراد آموزش دیده و حرفه ای را در نمایشگاه به کار گیرد. از آنجا که  افراد زیادی همچون معلمان  و اساتید دانشگاه در نمایشگاه کتاب، حضور پیدا می کنند، تعامل موثر نیروهای آموزش دیده نهاد با ایشان می تواند کمک  موثری باشد.

 

دکتر فتاحی در پاسخ به سوال لیزنا در رابطه با بازخورد حضور نهاد در نمایشگاه کتاب در سال گذشته، گفت: سال گذشته از غرفه نهاد در نمایشگاه کتاب، بازدید نداشتم و کیفیت انجام فعالیتها و نحوه تعامل کتابداران با مردم را ندیدم، بنابراین نمی توانم در این خصوص، نظری بدهم.

 

وی از خواسته خود به عنوان استاد گروه کتابداری، از حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، بیان کرد: حضور نهاد در نمایشگاه کتاب باید هدفمند بوده و این هدفمندی نیز در چارچوب انجام رسالت او یعنی ترویج فرهنگ مطالعه باشد.

 

 

تنها حضور نهاد در نمایشگاه، بدون در نظر گرفتن اهداف اصلی خود، اثربخش نخواهد بود

 

تنها حضور داشتن او در نمایشگاه کتاب، بدون اینکه در راستای اهدافش باشد، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

 

مخصوصاً اکنون که کتاب گران شده و فناوریهای دیگر، جای کتاب را  گرفته اند، نقش نهاد، در مطرح کردن اصالت مطالعه منابع می تواند خیلی موثر باشد.

 

دکتر فتاحی در مورد حضور نهاد در نمایشگاه کتاب و اثرات آن برای کتابداران، بیان کرد: حضور نهاد در نمایشگاه، کتابداران را  مطلع می کند که نهادی هست که می تواند در بسیاری از زمینه ها  به ایشان کمک کند، بنابراین این حضور، امری ضروری است.

 

وی در پایان سخنان خود اشاره کرد: تاکید من بر این است که نهاد باید با هدف مشخص و برنامه ریزی  در این نمایشگاه شرکت کند، قطعاَ  اثر بخشی بیشتری دارد و اعتقاد افراد نیز به نهاد بیشتر خواهد شد. به این منظور، لازم است  با برخی از صاحب نظران در رابطه با میزان ضرورت شرکت در نمایشگاه کتاب، گفتگو شود یا اینکه با ایجاد اتاق فکر  بررسی شود که چطور نهاد می تواند  از نمایشگاه برای ترویج رسالت خود استفاده کند. در هر صورت، آرزو می کنم نهاد به عنوان یک نهاد فرهنگی و ملی  که در ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نقش آفرین است، در راستای رسالت مردمی خود، هر چه بیشتر و بهتر گام بردارد.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
United Kingdom
|
1394/02/05 - 08:14
3
0
سلام بر همه دوستان و البته آقای دکتر فتاحی
نه آقای دکتر حرف دور از منطقی فرمودند و نه شما همکاران گرامی. در حالت نرمال و حتی ایده آل یکی از مهم ترین غرفه ا در نمایشگاه باید و باید غرفه نهاد باشد. اما مشکل اون سبقه ناجوری است که از شرکت نهاد در مدیریتهای قبلی در ذهن همه کتابداران باقی مانده. در ساستهای کلان سازمانی ماندد نهاد حضور در نمایشگاهی که در سطح بین المللی تشکیل میشه باید یک ضرورت باشه، لزومی هم نداره چند میلیارد هزینه بشه. سال قبل هم در نمایشگاه شرکت کردیم اما با هزینه اندک.
اصفهان
|
Iran
|
1394/02/03 - 10:53
0
1
بالفرض هم تبلیغات انجام شد و افراد حواستند عضو کتابخانه شوند ولی ولی ولی وقتی کتاب د رکتابخانه ها نیست چه فایده ای دارد !!!!!و ان افراد نیامده برمی گردند.
رحمت الله فتاحی
|
Iran
|
1394/02/03 - 09:18
1
3
درود و سرافرازی بر همه
از همه شما که دیدگاه انتقادی خود را مطرح کرده اید براستی سپاسگزارم. کاملا به شما حق می دهم.
من هم از حقوق ناچیز کتابداران گله مند هستم و درک می کنم هنگامی که دغدغه نان وجود داشته باشدف نمی توان دغدغه فرهنگ داشت.
اما یک نکته را نباید فراموش کرد: کتابخانه ها و کتابداران، با وجود همه مشکلات، باید از چهاردیواری خود به درآیند و با مردم تعامل داشته باشند.نمایشگاه هم یک فرصت است. در مصاحبه خود اشاره کردم که حضور در نمایشگاه یک فعالیت فوق العاده برای معرفی توانمندیها و امکانات کتابخانه هاست و می تواند سودمند باشد. خواهشمندم دوباره و بدقت به آنچه در مصاحبه مطرح کرده ام بیندیشید
روزگار نیکو
فتاحی
پاسخ ها
ا
| Iran |
1394/02/05 - 11:56
اصل بیانیه شما که کتابدار باید از چهاردیواری خود به درآیند و با مردم تعامل داشته باشند ؛ کاملا صحیح است ولی راه ومسیر شما؛(نمایشگاه هم یک فرصت است.) الزاما این نیست .از طرق دیگر هم می شود تعامل برقرار کرد.
اصفهان
| Iran |
1394/02/05 - 09:14
جناب فتاحی سلام
از قدیم گفتند اول اصل بعد فرع . تا اصل مشکلات حل نشود کسی از ما انتظار کارهای فرعی را ندارد.
مینا
| Iran |
1394/02/05 - 08:56
با سلام و احترام حضور استاد ارجمند
همانطور که جنابعالی بیش از من واقفید شرکت نهاد در نمایشگاه با صرف هزینه ی کلان بدون برنامه ریزی هدفمند، بدون مدیریت صحیح و بدون کار مطالعاتی و حساب شده فقط هدر رفت زمان و هزینه را به همراه خواهد داشت و نه تنها نتیجه ی مثبتی به همراه نخواهد داشت بلکه بار مالی سنگینی بر دوش کتابخانه ها تحمیل خواهد کرد. شاید بتوان در سالهای آتی با کارهای مدیریتی و مطالعاتی دقیق به نتایج ارزشمندی برای حضور موثر نهاد در نمایشگاه دست یافت.
کتابدار
| Iran |
1394/02/05 - 07:55
باسلام
من یکی موندم که چی بگم از یک طرف ترس از حقوق ومزایی شغلی خودم دارم چون یک کتابدارم
از یک طرف حرف های شما هم
نمیدونم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولی ای کاش مسئولین فکر اساسی برای این قشر ضعیف اجتماع می کردند
نهادی
|
Iran
|
1394/02/03 - 08:42
0
5
استاد بزرگوار سلام من هرساله در غرفه نمایشگاه کتاب حضور داشتم جزء سلام واحوالپرسی و روابط حسنه وتوزیع بن کتاب کاری انجام نمی شد از قدیم گفتن مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید کتابخانه ها وکتابداران واقعا در تنگنای مالی هستند کتابخانه ها از بعد فضا و منابع وتجهیزات وخدمات بروز وکتابدار حقوق پایین آقای مختارپور واقعا درست تشخیص دادند با نمایش کاری پیش نمیره اگر قرار نهاد وکتاب و کتابخانه به مردم معرفی بشند با تلاش وفرهنگ سازی وعملکر بهینه میسر میشه متشکرم
کتابدار بی بضاعت
|
Iran
|
1394/02/01 - 20:31
2
26
خداییش آقای فتاحی شما خودت خودت با ماهی یک میلیون تومن میتونی سر کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو این اوضاعی که هر روز گرونی بیشتر میشه.
به خدا نمیتونی.
اوضاع 6500 کتابدار بدبختو نمیبینید که زیر خط فقره؟ مردم ماهی یک میلیون تومن رو به کدوم زخمشون بزنن؟ تازه اگه به یک میلیون تومن برسه.
شما هر وقت نیازهای اولیه کتابدارهارو کاملا برطرف کردین اونوقت خواهشا به فکر فرهنگ بین مردم باشین. به قول اون دوستمون حتما لازم نیست صدها میلیون خرج بشه که مردم با نهاد آشنا بشن. یه را ه دیگه پیدا کنید.
بعد از سالها یه دبیر کل اومده میخواد اوضاع رو سامان بده بقیه نمیذارن.
آقای فتاحی امیدوارم این حرف من به گوش شما برسه. که چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است... خدارو خوش نمیاد. نکنید لطفا.
پاسخ ها
کتابدار بی بضاعت
| Iran |
1394/02/04 - 15:31
لحن من مشکلی نداره مینا خانوم.
فقط از اونجایی که همیشه حقیقت تلخ بوده فکر میکنین که لحنم ناشایسته. این لحن من نیست لحن حقیقته. لحن 6500 کتابداره که سالها بهشون بی توجهی شده.
از شما هم ممنونم استاد فتاحی. به خدا میدونم نیتتون خیره. اما بد نیست در مورد بعضی چیزها حرف خود کتابدارهارو هم شنید. شاید واقعا اونا در مضیقه هستن و از ما بهترون این چیزهارو نمیدونن یا نمیبینن.
ما از دبیر کلمون خیلی راضی هستیم خدا سایه شو از سر نهاد بر نداره.
مینا
| Iran |
1394/02/03 - 12:27
همکار عزیز درست است که کتابداران مشکلات زیادی دارند که باید یک یک آن مرتفع شود ولی بهتر است در انتقاد به نظر یک استاد مسلم این حرفه لحن شایسته تری داشته باشید.
کتابیار
|
Iran
|
1394/02/01 - 08:12
2
25
یکسال تمام کتابخانه ها ؛ کتاب آنچنانی برای مخاطبان ندارد حال چطور توی 10 روز میشه جذب مخاطب کرد؛؛ اصل را درست کنید فرع خودش درست میشه
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/01 - 05:59
28
9
ممنون از شما آقای دکتر. وظیفه هر کتابدار حضور در بین مردم و فرهنگ سازی است. در نمایشگاه اگر مدیریت درستی انجام شود می تواند تریبون خوبی برای این کار باشد. البته رئسای نهاد هم می توانند صرفه جویی را در جاهای دیگری انجام دهند.
کتابدر
|
Iran
|
1394/01/31 - 22:40
4
30
سلام آقای فتاحی عزیز پدر کتابداری حرف شما درست ولی به قول دوستمون می تونیم از طریق رسانه ها فرهنگ سازی شود . لزومی نداری این همه پول و نیرو صرف بشه باز شما بهتر ازمن میدونید من نظر خودمو دادم
کتابدار نهادی
|
Iran
|
1394/01/31 - 15:27
2
36
با سلام
آقای دکتر، خوشبختانه اسم و جایگاه نهاد کاملا در کشور شناخته شده است.در نظر داشته باشید سالهای قبل که نهاد در نمایشگاه حضور داشت هیچگونه اقدام مثبتی در جهت ترویج فرهنگ مطالعه! تحقق اهداف اصلی و ... نداشت، مگر هزینه تراشیهای بی مورد!این در حالیست که تصمیم آقای مختارپور کاملا بجا و موقع بود. وقتی فردی توان مالی آمدن به نمایشگاه و حتی خرید کتاب را ندارد، نهاد می تواند با تهیه منابع موردنیاز این افراد بهترین کمک را به آنها کرده باشد. هرچند دبیر کل محترم در سالهای آتی به یاری خدا برنامه های بهتری را اجرا خواهند نمود. در حال حاضر تشخیص و تصمیم کاملا درستی بود.
کتابدار
|
Iran
|
1394/01/31 - 14:48
3
32
اگر قرار است امسال از نمایشگاه کتاب دیدن شود کاش جناب مختارپور دستور بدهند که فقط الزاما کتابداران شرکت کنند نه روسای ادارات و مسئولین کتابخانه.چون کتابدار است که تمام وقت با کتاب سروکار دارد بقیه که فقط ریاست می کنند.
همراه کتاب
|
Iran
|
1394/01/31 - 09:20
3
21
وقتی استاد بزرگی مانند ایشان از غرفه نهاد در سال گذشته بازدید نداشته اند مردم عادی که جای خود دارند. ضمنا اگر اوضاع اقتصادی فراهم باشد نهاد هم می داند که حضورش در نمایشگاه بهتر است ولی در شرایط کنونی منفعت عدم حضورش بیشتر از حضور نصفه و نیمه و ناقص می باشد. امیدوارم همه بدون تعصب قضاوت نمایند....
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/02/01 - 11:53
البته اگر کتاب برای معرفی به مراجعین در کتابخانه های عمومی وجود داشته باشد.
دوستدار نمایشگاه
| Iran |
1394/01/31 - 22:27
بیایید کمی به حقوق و مزایای خودمان کمتر فکر کنیم و کمی به مردم که مخاطبانمان هستند هم بیاندیشیم. چرا این همه افرادی که به نمایشگاه می ایند را نمیبینیم؟ سال قبل غرفه نهاد و کتابخانه ملی نزدیک به هم بود و مردم بسباری روی مبلها یی که کتابخانه ملی دورتادور غرغه اش گذاشته بود استراحت می کردند و به غرفه نهاد هم سر می زدند همکاران نهاد در غرفه از همین لحظات می توانند استفاده کنند و کتابخانه هایشان را معرفی کنند کتابخانه های عمومی قلب تپنده فرهنگ کشورند
کتابدار
|
iran
|
1394/01/31 - 08:43
0
28
دکترجان ما به شما ارادات خاصی داریم .ازلطف و شایستگی شما بی نهایت ممنونیم. شما از شاخصین در رشته کتابداری هستید و به شرکت کردن در نمایشگاه هم بر خود و نهاد فرهنگی مان می بالیم ولی آیا من کتابداری که از لحاظ معشیت و مالی در بحران هستم ودبیرکل گرامی می خواهند از بی تجملات پرهیزنموده و بر احقاق مالی سازمان کمک کنند .شرکت کردن درنمایشگاهی که هیچ چیزی جز غرفه داری ندارد به چه دردی جز یک عده که از آن منفعت زیادی می برند دارد. کتابخوانی باید از رسانه ها به خانه های مردم رخنه کند . بیشتر مردم حتی نهاد کتابخانه ها یا کتابخانه را نمی شناسند ولی ساده ترین بازیگری که در تلویزیون ایفای نقش می کند همه می شناسند .آیا تابه حال کدوم برنامه ای رسانه به کتابخانه ها پرداخته و از آن حمایت نموده است .چرا یک نها د فرهنگی گسترده باید اینقدر فراموش بموند.
لیزنا جان دوستت داریم این مطلب مارا به واقع و بدون تفتیش و سانسور منتشر کنید.
کتاب دار
|
Iran
|
1394/01/31 - 07:59
9
17
در همه چی صرفه جویی می شه(مسابقات ،خرید کتاب و مجلات،و...) اما پول آن به کجا میره . والا وضع کتابداران سال به سال داره بدتر میشه. هرسال باید گفت دریغ از پارسال
پاسخ ها
كتابدار
| Iran |
1394/02/03 - 09:46
تلاش ميكنه مشخصه از كارت هديه روز زن معلوم شد چه خبره
کتابدار
| Iran |
1394/02/02 - 14:59
دوست عزیز کتاب داربی انصاف نباش خداییش جناب مختار پور خیلی دارن تلاش می کنن حداقل درد دل ما رو می دونن و به نیروی انسانیشون اهمیت می دن
کتابدار بی بضاعت
| Iran |
1394/02/01 - 20:52
حق دارین اما هر چند هنوزم مونده تا مشکل معیشتی کتابداران درست بشه اما خداییش امسال وضعمون خیلی بهتر از پارساله.
کتابدار فارسی
| iran |
1394/02/01 - 18:31
بی انصافی هم حدی داره.واقعا توی این چند ماه هیچ اقدامی صورت نگرفته ؟ خدا رو در نظر بگیر همکار عزیزم.هنوز حکم امسال رو نزدند چطور می فرمایید هر سال بدتر از سال قبل؟
کتابدار
|
Iran
|
1394/01/30 - 21:14
0
8
یک مواردی ضروری است و یک مواردی اصول است. نهاد در گذشته اصول خود را فدای این مسائلی که شما می گین کرده.
پول های میلیاردی که خرج طرح های مطالعه زورکی شده. مثل سایت بوکی.
ما از سیاست جدید نهاد حمایت می کنیم.
علی امیرآبادی
|
Iran
|
1394/01/30 - 11:14
0
13
غرفه متری 200 هزار تومان کم است!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: