کد خبر: 19606
تاریخ انتشار: جمعه, 04 ارديبهشت 1394 - 10:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تهیه کتاب از چند ناشرخاص، ظلم در حق سایر ناشران است

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران عنوان کرد:  نهاد با حضور در نمایشگاه کتاب و تهیه کتاب، از ناشران مختلف، می تواند به سلیقه های مختلف مخاطبان خود، پاسخگو باشد نه اینکه صرفا به تهیه کتاب از تعداد محدودی از ناشران، اکتفا کند چرا که محدود کردن تهیه کتاب، تنها از چند ناشر خاص، یک نوع ظلم در حق سایر ناشران خواهد بود.  
تهیه کتاب از چند ناشرخاص، ظلم در حق سایر ناشران است

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در گفتگو با خبرنگار لیزنا، به اهمیت حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب، اشاره کرد و اظهار داشت:  نمایشگاه بین المللی کتاب  با سابقه 3 دهه فعالیت، یک جولانگاه فرهنگی در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی است و بسیاری از نهادهای  فرهنگی نیز  در کشور در این عرصه و این ماراتون، جهت به رخ کشیدن فعالیتهای فرهنگی خود، حضور دارند، بنابراین نهاد کتابخانه های عمومی نیز به عنوان متولی بیشترین تعداد کتابخانه ها عمومی کشور با تعداد زیادی مخاطب، ضروری و لازم است که در این نمایشگاه حضور موثری داشته باشد. 

 

وی افزود: از سوی دیگر، با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه در جامعه، جای هیچ شکی باقی نمی ماند که نهاد کتابخانه های عمومی، باید در نمایشگاه کتاب، حضور داشته باشد.

 

دکتر رضایی شریف آبادی، در خصوص ابعاد مثبت حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، عنوان کرد: حضور هریک از سازمان هایی که در نمایشگاه شرکت می کنند، برای معرفی بخشی از خدماتی است که  عرضه می کنند، از جمله مزایایی که حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، می تواند به همراه داشته باشد، اینکه  در طی این 10 روز می تواند با برگزاری نشست های تخصصی، کارگاههای آموزشی و انعقاد قراردادها و تفاهم نامه هایی  با سایر سازمانها، نقش موثری در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.

 

 

عدم حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، مخاطبان را از اتفاقات خوب این جشنواره فرهنگی، محروم می کند

 

او اضافه کرد: چه بسا، بسیاری از افراد با مراجعه به غرفه نهاد در نمایشگاه کتاب، به عضویت در کتابخانه تشویق شده، همچنین به کتاب و کتابخوانی نیز ترغیب شوند. بنابراین حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، باعث می شود که این سازمان، به عنوان یکی از متولیان تاثیرگذار در فرهنگ جامعه،  تاثیرگذار و نقش آفرین باشد. از سوی دیگر، عدم حضورش در نمایشگاه، باعث می شود مخاطبان را از همه اتفاقات خوبی که  در این جشنواره سالانه فرهنگی رخ می دهد، محروم کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در ادامه سخنان خود اشاره کرد: البته از آنجا که مسأله ترویج فرهنگ مطالعه باید در سنین کودکی و نوجوانی اتفاق بیفتد، بخش مهمی از فعالیت های کتابخانه های عمومی نیز باید بر کودک و نوجوان و ترغیب آنها به کتابخوانی، متمرکز شود، در راستای دستیابی به این هدف نیز، نمایشگاه کتاب، فرصت مناسبی برای نهاد خواهد بود.

 

 

دریافت بازخوردها و نظرات مخاطبان و تعامل با ایشان در نمایشگاه کتاب

 

او در ادامه گفت: به نظر من، نهاد با حضور خود در نمایشگاه کتاب می تواند  با دریافت بازخوردها و نظرات از  مخاطبان و مراجعه کنندگان، دریابد که چطور می تواند در جهت رونق فرهنگ مطالعه، حرکت کند. از سوی دیگر، خود نیز با معرفی و اعلام برنامه هایی که برای آینده در نظر دارد، مخاطبان را از روند فعالیت های خود آگاه خواهد کرد.

 

سپس دکتر رضایی شریف آبادی بیان کرد: از جمله فعالیتهای موثری که نهاد در نمایشگاه کتاب می تواند داشته باشد،  این است که در قدم اول باید با تشویق  کودک و نوجوان به کتابخوانی و بعد بقیه افراد جامعه،  ایشان را هر چه  پرنشاط تر، به سوی کتابخوانی سوق دهد و نیز در زمانی که کتابها گران است و مردم توان خرید آن را ندارند،  با در دسترس گذاشتن کتاب و منابع اطلاعاتی از طرف نهاد و به صورت رایگان، می تواند انگیزه ای برای رشد و تعالی کتابخوانی در جامعه باشد.

 

وی در رابطه با ارتباط و تعاملی که نهاد می تواند در نمایشگاه کتاب، با ناشران برقرار کند، بیان کرد: نهاد باید در ابتدا،  اعتماد ناشران را جلب کند، چرا که متاسفانه، ذهنیت بسیاری از ناشران این است که کتابهایی از سوی نهاد گزینش و انتخاب می شوند، که  آیینه تمام نمای جامعه در طی یک سال نیست و به این ترتیب، برخی از ناشران از چرخه انتخاب، حذف می شوند. زمانی که  ما صحبت از کتابخانه های عمومی می کنیم، باید در نظر داشته باشیم که سلیقه های مخاطبان آنها، بسیار با هم متفاوت است که نهاد با حضور در نمایشگاه کتاب و تهیه کتاب، از ناشران مختلف، می تواند به سلیقه های مختلف مخاطبان خود، پاسخگو باشد نه اینکه صرفا به تهیه کتاب از تعداد محدودی از ناشران، اکتفا کند چرا که محدود کردن تهیه کتاب، تنها از چند ناشر خاص، یک نوع ظلم در حق سایر ناشران خواهد بود.

 

 

اجرای طرح قصه خوانی، برگزاری نشست ها و دوره های آموزشی

 

او اضافه کرد: نهاد کتابخانه های عمومی می تواند در زمینه های مختلف فرهنگی، حضور پررنگ و فعالی داشته باشد، همانطور که در نمایشگاه با اساتید و متخصصان کتابداری نیز مواجه خواهد شد، بنابراین با برگزاری نشستهای تخصصی، با حضور این اساتید، ناشران و مردم، می تواند هم فعالیت و نحوه خدمات رسانی کتابخانه های عمومی را معرفی کند و هم از نظرات، ایده ها و پیشنهادات گروههای مختلف، مطلع شود.

 

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه گفت: یکی از برنامه های جالبی که نهاد می تواند در این 10 روز برگزاری جشنواره فرهنگی (نمایشگاه کتاب) برگزار کند، اجرای برنامه قصه خوانی و یا آموزش های خاص، برای کودکان و نوجوانان توسط افراد متخصص و حرفه ایست. البته نهاد باید این مسئله را در نظر داشته باشد که فعالیت های او تنها محدود به تهران نیست و باید در تمام نقاط کشور و حتی مناطق محروم، فعال بوده و به مراجعان، خدمات رسانی داشته باشد. نهاد باید نشان بدهد که برای هر یک از این مناطق چه برنامه هایی را تدارک دیده است.

 

نهاد می تواند با معرفی خود و استفاده از روشهای تبلیغی، در نمایشگاه کتاب، مخاطبان بیشتری جذب کند

 

دکتر رضایی شریف آبادی در ادامه سخنان خود بیان کرد: در فرصت مناسبی مثل نمایشگاه کتاب، نهاد می تواند با معرفی خوب، و به رخ کشیدن فعالیتهای خود در سطح کشور به صورت کامل، و نیز تبلیغ هر چه بیشتر و بهتر در ترویج فرهنگ مطالعه، تاثیرگذار باشد و افراد بیشتری را به کتابخانه های عمومی جذب کند. برای این کار، با طرح عضویت رایگان در کتابخانه ها، ارائه اینترنت رایگان در کتابخانه ها (برای مناطق محروم و جاهایی که دسترسی به اینترنت ندارند)، برگزاری کارگاهها و کلاسهای رایگان در کتابخانه ها، عضویت زنان خانه دار در کتابخانه های عمومی، ارائه خدمات کتابخانه ای برای گروههای خاصی همچون افرادی که معلولیت جسمی و... دارند، استفاده  از ظرفیت شبکه های اجتماعی  و تلفن های همراه، می تواند در تشویق هر چه بیشتر مخاطبان به کتاب و کتابخوانی گام بردارد.

 

وی افزود: البته من به نهاد نیز پیشنهاد کردم که حتی می تواند با ارائه کیسه هایی  با آرم نهاد کتابخانه های عمومی به مراجعه کنندگان، در ذهن و خاطر ایشان، جای بگیرد. بنابراین روشهای تبلیغاتی بسیاری وجود دارد که نهاد می تواند در نمایشگاه کتاب، با به کار بستن آنها، در جهت ایفای نقش خود و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه، گام بردارد.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/07 - 09:58
1
5
آفرین به دبیر کل عزیز که چنین تصمیمات خوبی را اتخاذ میکنن زنده باشید
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/06 - 14:01
1
3
باسلام ضمن تشکر از جناب دکتر رضایی استاد ارجمند
بنده خودم هم کتابدار روستا، مسئول کتابخانه مرکزی شهرستان، رئیس شهرستان بوده ام. و اعتقاد دارم با توجه به تجربه خود چون در عمل این تجربه را کسب کرده ام. حضور در نمایشگاه برای هر سازمان فرهنگی خوب است و بد نیست. اما نه یک میلیارد و نیم هزینه شود و نگاه کنی و ببینی هیچ نتیجه ای برای کتابخانه، کتابدار و عضو ندارد. واقعا از این تصمیم دبیرکل محترم سپاسگذارم که در این شرایط نامناسب اقتصادی کتابخانه ها چنین تصمیم مهم و بزرگی گرفته است. متاسفانه بعضی مواقع اهداف اصلی سازمان به بیراه می رود.
کتابدار1
|
Iran
|
1394/02/06 - 07:44
1
8
این سخنان اساتید چیزهایی است که فقط از آن جامعه کتابخوان آرمانی می بینند. اما ما کتابداران که دستمان به کار است .واقعیتهای تلخ را هر روز از نزدیک می بینیم.
نظر تمامی اساتید برای ما محترم است.
ذکریا
|
Iran
|
1394/02/05 - 18:41
0
8
با حرفتان درخصوص خرید کتاب از ناشران مختلف موافقم چرا که در این یک دهه که در کتابخانه مشغول کارم بیشتر از ناشرانی چون سوره مهر ،نیستان ،انقلاب اسلامی و چند ناشر خاص کتاب خریداری میشد.
کتابدارm-m
|
Iran
|
1394/02/05 - 13:16
0
13
با تشکر از همه اساتیدی که در مورد نهاد و کتابخانه های عمومی نظر می دهند . اما بنده نیز به عنوان یک کتابدار که سالهاست هم در کتابخانه خدمت می کنم و هم با فضای نمایشگاه کتاب به خوبی آشنایی دارم اعلام می دارم که شرکت نهاد در نمایشگاه کتاب هیچ کمکی به ترویج کتابخوانی نمی کند که هیچ باعث از دست رفتن صرفه جویی بودجه برای خرید منابع نیز می شود.امروز ه کتابخانه های عمومی به منابع غنی و جدید بیشتر از شرکت در نمایشگاه محتاجند.من بر این باورم کتابخانه و کتابدار بی کتاب مانند سرباز و پادگان بدون اسلحه و مهمات می باشند.
لایبر
|
Iran
|
1394/02/05 - 10:58
0
13
با سلام و تشکر از جناب آقای دکتر رضایی
بنده به عنوان کتابدار حضور نهاد در نمایشگاه را با توجه به اینکه در مناطق محروم خدمت میکنم ضروری نمی دانم و معتقدم که کتابخانه ها باید تجهیز شوند تا مخاطب را به درون آن بکشند و گرنه نمایشگاه تهران فقط در معرض دید کسانی هست که در تهران اند یا وقت و توان آمدن به آنجا را دارند در حالیکه خیلی از عزیزان اصلا وسع آمدن به آنجا را ندارند و لذا باید به نزدیکترین کتابخانه مراجعه کنند و این در حالی است که این کتابخانه هم دارای یک سری منابع قدیمی و غیر قابل استفاده است.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/05 - 09:49
1
17
این حرف ها نه دردی از نهاد حل می کند و نه جامعه.
به قول دکتر افشار" کسی که به نمایشگاه می آید کتابخوان است که می آید یا حداقل اهمیت آن را می داند" پس تبلیغات در این مکان کار بیهوده ای است.
خدیجه مرادی
|
Iran
|
1394/02/04 - 14:33
2
27
با تشکر ویژه از استاد گرامی بابت توجه به مسائل نهاد کتابخانه های عمومی
بنده به عنوان یک کتابدار اعتقاد دارم که صرف بودجه هنگفت برای حضور در نمایشگاه کمکی به ترویج فرهنگ کتابخوانی نخواهد کرد و تنها بودجه ای در این زمینه مصرف خواهد شد.
متاسفانه نهاد دچار کمبود بودجه است هنوز در بسیاری از کتابخانه ها ما تجهیزات بسیار قدیمی داریم کتاب های مناسب مراجعه کننده نداریم
اگر افرادی از طریق نمایشگاه جذب کتابخانه هم بشوند با ورود به کتابخانه و دیدن امکانات آن خود به خود دیگر مراجعه نمی کنند ما قدرت نگهداشت اعضا را در کتابخانه نداریم در مناطق محروم وضعیت بسیار اسفناک است
حضور نهاد جز اینکه باعث اتلاف بودجه شده و یک سری کارهای نمایشی را به دنبال دارد واقعا چیزی برای مراجعه کنندگان و کتابخانه های ما در پی نخواهد داشت
خرید منابع و تجهیزات که نیاز واقعی کتابخانه های ما مخصوصا در مناطق محروم است خیلی از کتابداران را خوشحال کرد هزینه در این کارهای نمایشی جز اینکه به مناطق محروم کشور ضربه وارد می کند سود دیگری به ارمغان نخواهد داشت.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/02/05 - 12:42
اساتید رشته ما شاید اصلا منطقه محروم را نمی شناسن شاید کتابخانه عمومی نرفته یاشند. برگزاری نشست و کارگاه تا به حال چه دردی از کتابخانه های عمومی ما کم کرده هیچیییییییی
متاسفانه بیشتر کارهای اساتید رشته ما نمایشی است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: