کد خبر: 19613
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 ارديبهشت 1394 - 22:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نهاد باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند

دکتر ابراهیم افشار زنجانی عنوان کرد: اساساً من با کارهای تشریفاتی و صرف هزینه های هنگفت مخالفم و معتقدم هر سازمانی که از بودجه عمومی تغذیه می کند، باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند و از صرف هزینه های اضافی بپرهیزد.  
نهاد باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند

 دکتر ابراهیم افشار زنجانی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا،  در خصوص عدم حضورنهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اظهار داشت: بر خلاف برخی از همکاران که تصور می کنند حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب، یک ضرورت است، باید بگویم که شخصاً اعتقادی به این مسئله ندارم. به نظر من، بهتر است نهاد به جای شرکت کردن در نمایشگاه کتاب، بر فعالیت های خود تمرکز داشته باشد.

 

وی افزود: حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و آن گونه که من اطلاع دارم، هر سال هزینه های هنگفتی صرف حضور در  نمایشگاه کتاب می شود، در صورتی که نسبت به این هزینه ها، حضور او در نمایشگاه، بهره چندانی نداشته. نهادی که صرفا  یک مصرف کننده بودجه است،  همیشه دچار کمبود منابع است و درآمدزا نیست، لذا هزینه کردن برای حضور در چنین نمایشگاههایی از سوی او، اصلا ضرورتی ندارد.

 

 

نهاد، بر خدمات رسانی خود در قبال مخاطبان، متمرکز شود

 

دکتر افشار زنجانی، در ادامه سخنان خود بیان کرد: اگر نهاد در نمایشگاه کتاب، غرفه ای بگیرد  و  آنجا، مراجعه کنندگان را  به رایگان در کتابخانه محله شان عضو کند و بعد از آن، در صورتی که افرادی که این گونه عضو کتابخانه های نهاد شده اند، به کتابخانه های نهاد بروند و در آنجا، متوجه شوند که خدمات رسانی نهاد به ایشان، ضعیف است و وضعیت کتابخانه ها به لحاظ کمی و کیفی، آنطور که باید نیست، مسلماً تبلیغات اولیه نهاد در نمایشگاه بی اثر خواهد بود. بنابراین تاکید من این است که نهاد، بیشتر بر وظایف و خدمات رسانی خود در قبال مخاطبان خود در کتابخانه های عمومی، متمرکز شود.

 

او اضافه کرد: اساساً من با کارهای تشریفاتی و صرف هزینه های هنگفت مخالفم و معتقدم هر سازمانی که از بودجه عمومی تغذیه می کند، باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند و از صرف هزینه های اضافی بپرهیزد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه، گفت: من معتقدم که نمایشگاه کتاب، محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی نیست، چون هر کس که به نمایشگاه کتاب می آید،  به کتاب و کتابخوانی اعتقاد داشته که به آنجا آمده،  پس نیازی به ترویج در نمایشگاه نیست، بلکه ترویج باید در مناطقی  باشد که گرایش به کتابخوانی در میان مردم آن، وجود ندارد.

 

او اضافه کرد: در راستای ترویج کتابخوانی، یکی از روشهایی که می توان به آن اشاره کرد این است که کتابخانه های عمومی، بتوانند تعامل صحیحی با مخاطبان خود برقرار کنند به این ترتیب، مردم نیز مشتری کتابخانه های عمومی خواهند شد.

 

دکتر افشار زنجانی در رابطه با پیامدهای عدم حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: به نظر من شرکت نکردن نهاد در نمایشگاه کتاب،  زیان محسوسی را متوجه نهاد نخواهد کرد. چرا که نهاد، حتی با عدم حضور خود در نمایشگاه،  با منتشر کردن تراکت در میان مراجعه کنندگان،  عضویت رایگان ایشان در کتابخانه های عمومی، اطلاع رسانی از طریق بنر و راههایی از این قبیل، می تواند در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و جذب مخاطبانِ بیشتر، به کتاب و کتابخوانی، تاثیرگذار باشد.

 

برچسب ها :
امید
|
Iran
|
1394/02/06 - 10:04
0
5
نجار اگر کارش خوب باشد حتی در ته جنگل هم باشد جای خود را باز می کند. بله اگر هم نهاد عملکرد خوبی داشته باشد مطمئنا خود بخود تبلیغ می شود.
کتابدار مرکزی
|
iran
|
1394/02/06 - 08:14
3
1
جناب دکتر افشار با سلام
شما استادان برای کتابخانه ها و کتابداری چکار کردین؟ جز آموزش چه خدماتی برای کتابداران و کتابخانه ها صورت دادین؟
نه ما حمایتی از شما استادان بزرگوار دیدیم نه شما مشکلات ما را درک کردین ! نتیجه این شد که افرادی از خارج از کتابخانه ها و کتابداری وارد تشکیلات نهاد شوند! شما استادان توانایی جمع شدن در کنار هم و تشکیل یک تیم مدیریتی قوی را ندارین! حداقل یک یا علی بگین و فراخوان بزنید و به داد ما کتابداران برسید .
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/05 - 14:23
0
9
واقعا فقط با افزایش ساعت کار و ایده های بدرد نخور وشرکت در نمایشگاه نمیشود برای مطالعه مفید کاری کرد
کتابدار بی کس
|
Iran
|
1394/02/05 - 12:21
5
2
بنده موافق حظور نهادم چون واقعا خیلی از مسئولین ما چیزی به لسم نهاد کتابخانه ها را نشنیده و نمیشناسیند و باید باشی با بشناسنت البته تمام تصمیات جناب اقای مختار پور پدر ما کتابدارن نیز تا الان درست بوده
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1394/02/03 - 19:08
0
7
ممنونم از مطالبتان
کتابدار استان اصفهان
|
Iran
|
1394/02/03 - 15:57
0
10
آفرین بر آقای دکتر افشار
گرچه بنده بیشتر از چند جلسه افتخار شاگردی ایشان را نداشتم ولی بهترین استاد من در دوره کارشناسی و ارشد بودند. منطق و حقیقت را باید از ایشان یاد گرفت. کاش همه مثل این استاد ارجمند تفکر منطقی داشتند. من هم با نظر ایشان کاملاً موافق هستم.
فرزانه
|
Iran
|
1394/02/03 - 14:58
0
27
بابا حقوق این قشر بیچاره و ضعیف رو بدین.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/03 - 14:24
0
9
ممنون دکتر افشار
سنندج
|
Iran
|
1394/02/03 - 13:54
0
9
کاملا با نظر دکتر افشار موافقم
اصفهان
|
Iran
|
1394/02/03 - 10:08
2
13
از بس کتاب توی کتابخانه نیست ؛ نشستم تمام کتاب های کهنه و پاره را چسب می زنم که حداقل به ظاهر نشان بدیم که کتاب داریم
پاسخ ها
23
| Iran |
1394/02/05 - 11:58
حتی کتاب های کهنه را هم وجین نمی کنیم که قفسه ها خیلی خالی نشوند.
وای وای
|
Iran
|
1394/02/03 - 09:11
6
19
وقتی کتابخانه ها ؛ نمی توانند نیاز مخاطبان را برآورده کنند پس همان بهتر که عضو گیری هم نداشته باشند .
2کتابدار
|
Iran
|
1394/02/03 - 09:07
0
10
این هزینه های اضافی را صرف ایده های نو و خلاقانه بگذارند.
1
|
Iran
|
1394/02/03 - 09:07
1
5
به جای پرداختن به مسایل روبنایی باید به مسائل زیربنایی توجه کرد . اصولا باید ببینیم چرا هنوز مطالعه و کتابخوانی هنوز بصورت یک نیاز در بین مردم ایجاد نشده ؟!!!
پاسخ ها
اصفهان
| Iran |
1394/02/05 - 09:11
باید مطالعه را درون جوشی کرد.
حقگو
|
Iran
|
1394/02/03 - 08:54
14
3
جناب افشار زنجانی، از کی تا حالا کار فرهنگی مصرف گرایی، تلقی می شود.تولید و اعتلای فرهنگ ایرانی اسلامی و سواد افزایی به چشمتان تولید نیستند.
با این دید پس اکثر ارگان های فرهنگی مثل آموزش و پرورش و ... مصرف کننده هستند.
با همین نگاه است که تولید فرهنگ و علم در جامعه هیچ ارزشی پیدا نکرده و درجا میزند و اونوقت داد میزنید که دوچار تهاجم فرهنگی قرار گرفتیم...
در کشور های توسعه یافته بیشترین حقوق و امتیازات به کارکنان فرهنگی اختصاص داده می شوند به دلیل ارزش کار فرهنگی اما اینجا ما در حد یک مصرف کننده و حیف و میل کننده ی بودجه خطاب قرار داده می شویم...
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ابراهیم افشار
| Iran |
1394/02/07 - 11:34
لب حرف من این بود که سازمانی که درآمدزا نیست، درست تر آ« است که بودجه اش را خرج مآموریت اصلی خود کند. نه مصارف فرعی و احیانا تشریفاتی. مفهوم است؟
ابراهیم افشار
| Iran |
1394/02/07 - 11:21
فکر می کنم اگر خانم یا آقای حقگو کمی بیشتر در خواندن تامل می کرد دچار بدفهمی فوق نمی شد. در همان متن (دهها بار درکلاسهای درس خود و سخنرانی ها) گفته ام که استفادهاز کتابخانه عمومی بایدبرای همه رایگان و آزاد باشد. بارها گفته ام هزینه کردن برای کتابخانه عموم از بهترین یارانه هائی است که دولت به نیابت از مردم در جوار هزینه برای آموزش و پرورش و بهداشت میتواند بکند. این کاری است که در سرمایه داری ترین کشورها هم انجام می شود. پیشنهاد می کنم علاقه مندان و به ویژه آقا یا خانم حقگو به کتاب "همایش مطالعه مفید" از انتشارات چاپار مراجعه کنند و مقاله مرا در آن بخوانند تا با نظر بنده درمورد خدمات کتابخانه های عمومی آشنا شوند
کتابدار شاگرد
| Iran |
1394/02/06 - 11:04
دوست عزیز
بعید میدونم منظور دکتر افشار این بوده باشه که کتابخونه ها سودمندی ندارن. در واقع بحث هزینه- سودمندی در کوتاه مدت مطرح بوده و مصرف بودجه و نداشتن درآمدزایی وگرنه در درازمدت ...
ketabdar
|
Iran
|
1394/02/03 - 08:30
1
9
ممنون از انجام این مصاحبه. کاش دکتر افشار با توجه به تجربه شان در خارج از کشور این نکته را هم یادآوری می کردند که در خارج از ایران هم فقط ناشران در نمایشگاه های کتاب شرکت می کنند و غرفه می زنند نه کتابخانه ها! کتابخانه ها و کتابداران فقط خریدار محصولات ناشران هستند و مسلما خریدارها غرفه ندارند، فروشندگان غرفه دارند.
علیرضا
|
Iran
|
1394/02/02 - 22:45
0
5
به نظرمن نهاد علاوه بر تلاش جهت اطلاع رسانی وفرهنگ سازی بمنظور شناخت بیشتر مردم نسبت به کتابخانه باید جایگاه وشان وشوکت نیروهای کتابخانه ارتقا پیدا کند و همچون کارمندان اداراتی که لااقل رسمی وزمینه ارتقا برایشان وجود داردبرای کتابداران هم بوجود آید تا دیگر زمان سوال خود را کارمند ارشاد معرفی نکنند با تشکر
کتابدار
|
iran
|
1394/02/02 - 15:20
0
29
با سلام
خدا خیرت دهد آقای افشار
که از جامعه مظلوم کتابدار حمایت کرده ای
کاش نهاد زودتر از این ها در نمایشگاه شرکت نمی کرد ومورد بازتاب خیلی ها قرار می گرفت
با این کارش سبب شد خیلی ها را متوجه خود سازد
یک دنیا ممنون آقای مختار پور خسته نباشی
ستادی
|
iran
|
1394/02/02 - 14:46
0
18
آفرین دکتر افشار عزیز
مثل همیشه معقول و منطقی و دلسوزانه حرف حق را زده اید
به امید روزی که برنامه ریزان نهاد از استاد اندیشمند کتابداری ایران بهره های بیشتری ببرند و از ایده های منصفانه و عالمانه ایشان استفاده کنند
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/02 - 14:44
1
19
جانا سخن از زبان ما میگویی
پیروز ابراهیمی
|
Iran
|
1394/02/02 - 13:51
0
4
سلام و درود
مطالب دکتر ابراهیم افشار کاملا صحیح و درست است .
سپاسگزارم
.........
خارج از این مطلب اما مرتبط :
شاید نهاد بتواند در بیلبوردهای کشورمان تبلیغ و معرفی کتاب بکند
متاسفانه در هیچ جای(ایران) تهران جایی به نام تبلیغ کتاب و معرفی کتاب نمی بینیم . معرفی کتابخانه عمومی در رسانه هایی چون تلویزیون نمی بینیم.
مشکل عدم مطالعه ( کتاب غیر درسی و روزنامه) در ایران بسیار ناگوار است .
ناشناس
|
Iran
|
1394/02/02 - 10:38
5
10
کارگاههای آموزشی هم که می گذارند بار علمی چندانی ندارد
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/02 - 09:04
0
12
تنها نهاد مصرف کننده نیست جاهای دیگری هم هست که مصرف کننده ترند هرچه سنگند مال پای لنگند .
کتابدار نهادی
|
iran
|
1394/02/02 - 08:34
9
14
با سلام و احترام
استاد گرامی من هم با نظر استاد فتاحی موافقم. البته درست است که خدمت دهی نهاد بسیار پایین تر از سطح مورد انتظار است اما نهاد کتابخانه ها نیاز به مطرح شدن و شناخته شدن دارد. ما که نیروهای کتابدار نهاد هستیم، وقتی کسی از ما سوال می کند که شغلتان چیست اول باید بگوییم کتابدار بعد توضیح دهیم که کتابدار و کتابداری یعنی چه. سپس بگوییم که کارمند نهاد بعد بگوییم نهاد چیست و زیرگروه کدام ارگان است. بیشتر همکاران مخصوصا با سابقه ها هنوز می گویند که کارمند وزارت ارشاد هستند. به نظر من نهاد حتی باید تبلیغات خود را در صدا و سیما هم انجام دهد تا مردم هم این سازمان را بشناسند. امیدوارم امسال منابع اطلاعاتی ارسالی نهاد مطابق با نیاز مراجعه کننده های ما باشد. طرح کتاب من هم فعال شود.
پاسخ ها
ketabdar
| Iran |
1394/02/03 - 08:21
مردم برای چه باید سازمانی که ما برایش کار می کنیم را انقدر دقیق بشناسند؟ اصلا برای آنها چه فرقی می کند که وقتی به کتابخانه ای مراجعه می کنند آن کتابخانه را کدام ارگان دولتی حمایت می کند؟! آنها به دنبال منابع اطلاعاتی یا سرگرمی شان هستند، چه این کتاب در کتابخانه شهرداری یافت شود چه در کتابخانه زیر نظر نهاد.
ما میتوانیم با راضی نگه داشتن مردم از طریق تامین منابع مورد نیازشان، خودمان را به آنها بشناسانیم نه با غرفه زدن در نمایشگاهی که جای فروش کتاب است و به قول دبیرکل ما محصولی برای فروش نداریم
ابراهیم افشار
| Iran |
1394/02/02 - 23:53
مردم ضمنا کاری ندارند که نهاد چیست و به قول شما زیر مجموعه کجا هست یا نیست.مگر وقتی شما به بیمارستان یا اداره یا فروشگاه می روید این چیزها برای شما مهم است یا کالا یا سرویسی که درایفت می کنید؟
ابراهیم افشار
| Iran |
1394/02/02 - 23:50
خانم یا آقای کتابدار نهادی
بهترین راه برای مطرح شدن و شناخته شدن نهاد و شما به عنوان کتابداران نهاد، کیفیت خدمات شما است. گیریم کتابخانه های عمومی شبانه روز از صدا و سیما معرفی و مطرح شوند، وقتی مردم به سراغ شما می آیند چه دارید به آنها بدهید که آنها را مشتری شما بکند؟ آن مهم است! 1) فضای آبرومند، دلپذیر و در دسترس؛ 2) مجموعه و منابع اطلاعات مورد علاقه آنها؛ 3) رفتار و گفتار سنجیده
کتابخانه های شما همین ها را تامین کند، به اندازه کافی هم کتابخانه های عمویم را خواهند شناخت و هم قدر شما را. آنقدر که خودتان هم تعجب کنید! دیگر کمتر به تدبیرهای غیر مستقیم نیاز خواهید داشت که هیچ کس نمیداند تا چه حد می توانند موثر باشند.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/02 - 08:29
1
18
احسنت برشما...استدلال عاااااااااااااالی کردید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: