نهاد باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند

 دکتر ابراهیم افشار زنجانی، در گفتگو با خبرنگار لیزنا،  در خصوص عدم حضورنهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، اظهار داشت: بر خلاف برخی از همکاران که تصور می کنند حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب، یک ضرورت است، باید بگویم که شخصاً اعتقادی به این مسئله ندارم. به نظر من، بهتر است نهاد به جای شرکت کردن در نمایشگاه کتاب، بر فعالیت های خود تمرکز داشته باشد.

 

وی افزود: حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و آن گونه که من اطلاع دارم، هر سال هزینه های هنگفتی صرف حضور در  نمایشگاه کتاب می شود، در صورتی که نسبت به این هزینه ها، حضور او در نمایشگاه، بهره چندانی نداشته. نهادی که صرفا  یک مصرف کننده بودجه است،  همیشه دچار کمبود منابع است و درآمدزا نیست، لذا هزینه کردن برای حضور در چنین نمایشگاههایی از سوی او، اصلا ضرورتی ندارد.

 

 

نهاد، بر خدمات رسانی خود در قبال مخاطبان، متمرکز شود

 

دکتر افشار زنجانی، در ادامه سخنان خود بیان کرد: اگر نهاد در نمایشگاه کتاب، غرفه ای بگیرد  و  آنجا، مراجعه کنندگان را  به رایگان در کتابخانه محله شان عضو کند و بعد از آن، در صورتی که افرادی که این گونه عضو کتابخانه های نهاد شده اند، به کتابخانه های نهاد بروند و در آنجا، متوجه شوند که خدمات رسانی نهاد به ایشان، ضعیف است و وضعیت کتابخانه ها به لحاظ کمی و کیفی، آنطور که باید نیست، مسلماً تبلیغات اولیه نهاد در نمایشگاه بی اثر خواهد بود. بنابراین تاکید من این است که نهاد، بیشتر بر وظایف و خدمات رسانی خود در قبال مخاطبان خود در کتابخانه های عمومی، متمرکز شود.

 

او اضافه کرد: اساساً من با کارهای تشریفاتی و صرف هزینه های هنگفت مخالفم و معتقدم هر سازمانی که از بودجه عمومی تغذیه می کند، باید بر وظایف اصلی خود تمرکز کند و از صرف هزینه های اضافی بپرهیزد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در ادامه، گفت: من معتقدم که نمایشگاه کتاب، محل مناسبی برای ترویج کتابخوانی نیست، چون هر کس که به نمایشگاه کتاب می آید،  به کتاب و کتابخوانی اعتقاد داشته که به آنجا آمده،  پس نیازی به ترویج در نمایشگاه نیست، بلکه ترویج باید در مناطقی  باشد که گرایش به کتابخوانی در میان مردم آن، وجود ندارد.

 

او اضافه کرد: در راستای ترویج کتابخوانی، یکی از روشهایی که می توان به آن اشاره کرد این است که کتابخانه های عمومی، بتوانند تعامل صحیحی با مخاطبان خود برقرار کنند به این ترتیب، مردم نیز مشتری کتابخانه های عمومی خواهند شد.

 

دکتر افشار زنجانی در رابطه با پیامدهای عدم حضور نهاد در نمایشگاه کتاب، اظهار داشت: به نظر من شرکت نکردن نهاد در نمایشگاه کتاب،  زیان محسوسی را متوجه نهاد نخواهد کرد. چرا که نهاد، حتی با عدم حضور خود در نمایشگاه،  با منتشر کردن تراکت در میان مراجعه کنندگان،  عضویت رایگان ایشان در کتابخانه های عمومی، اطلاع رسانی از طریق بنر و راههایی از این قبیل، می تواند در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و جذب مخاطبانِ بیشتر، به کتاب و کتابخوانی، تاثیرگذار باشد.