کد خبر: 19660
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 ارديبهشت 1394 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حضور نهاد در نمایشگاه به فعالیتهای فرهنگی بستگی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در نمایشگاه کتاب، لازم است تبلیغات فرهنگی انجام شود و نهادها و سازمانهایی که دست اندرکار در حوزه فرهنگ هستند،  محصولات و خدمات خود را در آن نمایشگاه ارائه دهند، اگر نمایشگاه به این صورت باشد و فعالیت های فرهنگی در آن انجام شود، قطعاً حضور نهاد کتابخانه های عمومی نیز به عنوان سازمانی که متولی کتابخانه های عمومی است در چنین نمایشگاهی، موثر خواهد بود.
حضور نهاد در نمایشگاه به فعالیتهای فرهنگی بستگی دارد

 به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر عبدالحسین فرج پهلو عضو هیات علمی گروه اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، در خصوص ضرورت حضور نهاد کتابخانه های عمومی در نمایشگاه بین المللی کتاب،  اظهار داشت: این امر کاملا بستگی دارد به هدفی که  از برگزاری نمایشگاه کتاب، دنبال می کنیم. وقتی می گوییم نمایشگاه کتاب یعنی محلی برای به  نمایش گذاشتن کتاب تا مردم آنها را ببینند. اما به خاطر شرایط خاص نمایشگاهها، شاهد هستیم که  نمایشگاه کتاب، بیشتر حالت فروشگاه کتاب را دارد و وضعیت و حالت خاصی را پیدا کرده اند که در هیچ جای دنیا، نمایشگاه کتاب، این وضعیت را ندارد. در واقع باید گفت نمایشگاه کتاب از ماموریت اصلی خود دور شده و ما باید ببینیم که واقعا  می خواهیم نمایشگاه کتاب داشته باشیم یا صرفا فروشگاه کتاب!

 

وی افزود: به عقیده من، باید نمایشگاه کتاب  داشته باشیم نه فروشگاه، و با توجه به وضعیت فعلی نمایشگاه کتاب، که وضعیت خوبی نیست، اگر نهاد در چنین نمایشگاهی حضور یابد و کتاب خریداری کند، کتابهای خریداری شده او، در کتابخانه های عمومی، نیازهای افراد را تامین نمی کند،  از سوی دیگر، نهاد با خرید کلی خود در نمایشگاه سالانه کتاب، دیگر بودجه ندارد و قادر نیست که  در طول سال  بازهم  کتاب بخرد، در صورتی که قاعدتا باید چندین بار در سال، کتاب برای کتابخانه های عمومی، خریداری کند.

 

نمایشگاه کتاب، بیشتر شبیه یک فروشگاه است

 

او در ادامه سخنان خود بیان کرد: بنابراین این نمایشگاه، نمایشگاه  دلخواهی نیست و آنچه در آن هست را باید بخریم  نه آن کتابهایی که مطابق با سلیقه و علایق ماست. در واقع، در نمایشگاه کتاب، فقط آمار و ارقام درست می شود و شاید بتوان گفت، یک  پیک نیک بزرگ  است  که مردم به   آنجا می روند، گردش می کنند و کتابی هم می خرند. در صورتی که ناشران معتبر، در نمایشگاه کشورهای خارجی، کتابهایی را در نمایشگاه کتاب عرضه می کنند که تنوع زیادی دارد و  برای اطلاع مشتریان از این کتابها، در نمایشگاه عرضه می شود.

 

دکتر فرج پهلو ادامه داد: به نظر من،  در نمایشگاه کتاب، لازم است تبلیغات فرهنگی انجام شود و نهادها و سازمانهایی که دست اندرکار در حوزه فرهنگ هستند،  محصولات و خدمات خود را در آن نمایشگاه ارائه دهند، اگر نمایشگاه به این صورت باشد و فعالیت های فرهنگی در آن انجام شود، قطعاً حضور نهاد کتابخانه های عمومی نیز به عنوان سازمانی که متولی کتابخانه های عمومی است در چنین نمایشگاهی، موثر خواهد بود. اما با شرایط فعلی نمایشگاه، که خدمات و  فعالیتهای جنبی، سخنرانی ها و فعالیت های سرای اهل قلم، در نمایشگاه کتاب، ضعیف است و در فعالیت های اقتصادی نمایشگاه کتاب گم شده اند، با ورود نهاد به نمایشگاه کتاب، در جهت نیازهای مخاطبان، اقدام موثری انجام نخواهد شد.

 

کتابخانه عمومی باید ارتباط خود با مخاطبان و همچنین کتابداران را تقویت کند

 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران در ادامه بیان کرد: کتابخانه های عمومی که در خدمت عموم جامعه هستند باید بدانند که عموم  مردم را چطور می توانند به  کتابخوانی تشویق کنند و چه راهکارهایی باید در این زمینه اندیشیده شود. یکی از این راهها، ارائه خدمات بهتر به مخاطبان از طریق کتابخانه های عمومی است. چرا که پل ارتباطی نهاد با مردم، کتابخانه های عمومی هستند که باید از طریق آنها، ارتباط و تعامل موثر خود با مردم را حفظ کند. مردم فقط برای امانت گرفتن کتاب یا استفاده از سالن مطالعه به کتابخانه های عمومی مراجعه نمی کنند، بلکه بسیاری از نیازهای اطلاعاتی خود را از طریق کتابخانه عمومی، رفع خواهند کرد. کتابخانه عمومی برای زنان خانه دار، افراد  بزرگسال، میانسال، خردسال و  هر قشری از جامعه باید بتواند خدمات رسانی کند و مطابق با نیازهای هر یک از این گروهها، کتاب برای کتابخانه، تهیه کند. طبق آخرین آمار، بیشترین کتابهایی که در کتابخانه های عمومی به امانت رفته، کتابهای کمک درسی، رمان و ادبیات است، لذا خدمات و محصولات کتابخانه باید  در راستای خدمات رسانی به کاربران ارائه شود. مسئله دیگر مربوط به ارتباط ضعیفی است که بین نهاد و جامعه کتابداری وجود دارد  و به نظر من، استحکام هر چه بیشتر این تعامل و ارتباط نیز امری ضروری و لازم است.

برچسب ها :
انجمنی ها
|
Iran
|
1394/02/14 - 09:20
0
0
اقای مختارپور خواهشا کمی روی مدیران استان ها نظارت داشته باشید چرایک انجمنی باید دوشیفت درکتابخانه کارکند تاجبران نهادی که مرخصی رفته رابکندباورکنید ماهم ادم هستیم قرارنیست هر اجباری راقبول کنیم خواهشا این مسئله راپیگیری کنید
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/08 - 14:02
0
12
یک کلام
مابه آقای مختار پور اعتماد کامل داریم
خسته نباشی مرد با خدا
کتابدار نهاد
|
Iran
|
1394/02/08 - 10:44
1
9
سلام به استاد ارجمند جناب دکتر فرج پهلو
آنچه فرمودید کاملا منطقی بود و فکر میکنم جمع کثیری از همکاران با شما هم عقیده باشن، متاسفانه تب بدی در جامعه رواج داره و رو به افزایش هم هست که هر کاری منطق صحیح و درستش رو از دست داده و فقط حضور در هر اتفاقی تعیین کننده شده و لو بی ارزش و صرف هزینه های کلان.
به نظر من و مطمئنا خیلی از همکاران کتابدار حضور نهاد در نمایشگاه هیچ الزامی نداره و این به معنی عدم بازدید از نمایشگاه نیست.
کتابدار
|
Iran
|
1394/02/07 - 22:34
2
11
جناب آقای مختار پور
دبیرکل محترم
شما که می گفتید من به دنبال و شان و منزلت کتابدار هستم پس چرا مزایای مسولین کتابخانه ها و روسای ادارات رو به انجمن ها واگذر کردید ما که اسان مون کم برخوردار چکار کنیم ایا واقعا قبل از انجام زیرساخت درست هست . در خصوص الزام مصوبه قانون نیم درصد به حساب انجمن از کدوم مرجع رسمی میشود فهمید که آمار درآمد مشمول پرداخت نیم درصد چقدر هست؟؟؟
شما خرید کتاب که ندارید و حقوق مزایا رو که کم کم به خود استانها واگذار می کنید بودجه نهاد کجا هزینه خواهد شد؟؟؟
اصفهان -ل
|
Iran
|
1394/02/07 - 14:40
0
19
جناب آقای دکتر
با سلام و احترام
اینقدر مشکلات جنبی و مالی گریبانگیر برخی ازکتابداران و کتابخانه های عمومی شده که فعالیت ایشان از مسیر اصلی خدمت شان منحرف و به یک معزل تبدیل شده است به نظر جنابعالی در یک چنین کتابخانه هایی آیا فرصت ابراز راهکار یا اندیشیدن برای جذب مخاطب باقی می ماند؟
دايه مهربانتراز مادر
|
Iran
|
1394/02/07 - 11:23
0
35
با عرض سلام خدمت اساتيد محترم كتابداري
چند سال از تاسيس نهاد كتابخانه هاي عمومي مي گذرد و واز لحاظ ساختار مالي و اداري با مشكلات عديده اي روبه رو هست و افرادي كه در اين نهاد مشغول به خدمت هستند از حداقل مزايا و حقوق بهره مند هستند چرا اساتيد محترم كتابداري صدايشان را بلند نكردند و در سايتهاي مختلف و اطلاع رساني به مسولين ارشد نظام صداي مظلوميت اين افراد را نرساندند و هيچ دفاعي از اين قشر نكردند حالا چگونه به خاطر عدم برگزاري نمايشگاه نهاد لب به سخن گشودند و اعتراض مي كنند .
پاسخ ها
کتابدار
| iran |
1394/02/08 - 08:29
دوست گرامی، مشکل اصلی شما و شماها این است که اصلا مطلب را نمی خوانید و اعتراض می کنید، خوب خواهر من برادر من، مطلبو بخون و خودتو ضایع نکن.
ستاره صبح
|
Iran
|
1394/02/07 - 10:48
0
37
نمایشگاه کتاب یا فروشگاه کتاب مساله اینست؟!یا مشکل اصلی فرهنگسازی مطالعه و اطلاع رسانی ست.
اگرشما بودجه فرهنگ را با دیگر بودجه ها مقایسه کنید متوجه درد بزرگی میشوید که فرهنگ از مظلوم ترین امور است . حالا که نمایشگاه کتاب به فروشگاه کتاب تبدیل شده شاید حضور خانواده ها وپیک نیک کتاب هم بد نباشد گامی ست برای به سمت مطالعه رفتن .از این جمع بهترین استفاده را می توان داشت برای کمی فرهنگ سازی خرید و مطالعه کتاب.(برای فرهنگ و سوادخانواده هزینه کنند). من بعنوان یک کتابدار خوشحالم نهاد در نمایشگاه غرفه ندارداما دوست دارم دراین پیک نیک کتاب شرکت کرده وبا کتابهای تازه منتشرشده آشناشوم هرچندکوتاه.
آقای مختارپور متشکرم.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: