کد خبر: 19936
تاریخ انتشار: جمعه, 25 ارديبهشت 1394 - 13:49

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

سخنی با نویسندگان در سرای اهل قلم

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی: برگزاری چنین نمایشگاهی با این حجم وسیع، کار دشواری است. خدا به همه دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه اجر بدهد.
سخنی با نویسندگان در سرای اهل قلم

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، با نویسندگان در سالن تکریم اهل قلم به گفتگو نشستیم  و با دو استاد دانشگاه و نویسنده کتابهای تخصصی در حوزه ادبیات و علوم انسانی، در خصوص فعالیتهای علمی ایشان صحبت کردیم. ادامه گفتگو را در زیر می خوانید.

 

دکتر حکیمیه دبیران، استاد زبان  و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی نویسنده کتابهای حوزه ادبیات و ترجمه «صرف و نحو عربی» در نمایشگاه امسال در سالن تکریم اهل قلم حضور یافت.

 

دکتر حکیمیه دبیران: مدت 40 سال تدریس کرده و 7 کتاب منتشر کرده ام

 

او در گفتگو با خبرنگار لیزنا عنوان کرد: در مدت 40 سالی که تدریس می کنم، 7 جلد کتاب در حوزه زبان و ادبیات فارسی و صرف و نحو عربی که کتابهای مرجع هستند، نوشته و  به کتابخانه های آستان قدس و کتابخانه هایی که آثار حوزوی و ادبیات فارسی را دارند اهدا کرده ام.

 

وی افزود:  یک فرهنگ سه زبانه فارسی، مالایی و انگلیسی در سال 2012 در فرهنگستان مالزی منتشر کرده که این کتاب برای دانشجویانی که درس فارسی را در دانشگاههای مالزی می خوانند، مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه های مختلف  فرهنگ «شرفنامه منیری» که در قرن 8 هجری در کشور هند نوشته شده بود را با هم مقایسه کرده و این کتاب بعد از تصحیح توسط پژوهشگر علوم انسانی  چاپ شد. کتابهای ابجد عشق و الفیه ابن مالک در نحو عربی با عنوان هزاره نیز از دیگر کتابهایی است که نوشته ام. استقبال کتابها در خارج از کشور نیز قابل توجه بوده، به عنوان مثال کتاب ترجمه صرف و نحو عربی در دانشگاه الازهر مصر بسیار موردتوجه بوده است.

 

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: به نظر من مشکلی که در فضای نمایشگاه وجو دارد اینکه فاصله در ورودی نمایشگاه تا سالن اصلی ناشران، خیلی زیاد است و بهتر بود به جای اینکه غرفه های فروش غذا در ورودی نمایشگاه به تعداد زیاد قرار داده می شد، این دکه های جنبی که به کار نمایشگاه کتاب غلبه دارند، جمع آوری شده و در محل دیگری قرار می گرفت. اما خود غرفه ها، کتابهای مفیدی دارند و غرفه داران نیز با بزرگواری و محبت پاسخگو هستند. برگزاری این نمایشگاه مشکل است اما هر اندازه حضور مراجعان را آسان تر کنند، نمایشگاه بهتری برگزار خواهد شد.

 

دکتر دبیران ادامه داد: هر سال نحوه برگزاری نمایشگاه را تغییر می دهند و این امر  مشکلاتی برای مراجعان ایجاد می کند. با این حال، کتابهای خوبی در نمایشگاه موجود بوده و تا جایی که به رشته ام مربوط می شد، توانستم کتابهای موردنیاز را  تهیه کنم. به نظر من برگزاری چنین نمایشگاهی با این حجم وسیع، کار دشواری است. خدا به همه دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه اجر بدهد.

 

استاد دانشگاه بوعلی همدان: 14 هزار جلد کتاب به آموزش و پرورش وقف کرده ام

 

به گزارش خبرنگار لیزنا، دکتر پرویز اذکایی دکترای رشته ایران شناسی از دانشگاه  منچستر انگلیس  و استاد دانشگاه بوعلی همدان، مدت 50 سال است که به نوشتن کتاب در حوزه علوم انسانی، اشتغال دارد.

 

وی در گفتگو با خبرنگار لیزنا عنوان کرد: تاکنون 60 جلد کتاب در حوزه علوم انسانی،  به زبانهای فارسی  و انگلیسی نوشته ام که نگارش این کتابها، حاصل سالها تحقیق و مطالعه هستند.

 

وی افزود: از اقداماتی که در حوزه کتاب انجام داده ام، وقف  14 هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه  شخصی ام بود، تصمیم داشتم کتابها را به سازمانی وابسته به  شهرداری وقف کنم اما شهرداری، شرایط وقفنامه مرا نپذیرفت و من کتابهایم را  به آنجا وقف نکردم و در نهایت به اداره آموزش و پرورش وقف کردم.

 

از دکتر اذکایی در رابطه با  برگزاری نمایشگاه کتاب امسال سوال کردیم و او عنوان کرد: نسبت به سالهای گذشته، تغییرات زیادی در نمایشگاه ایجاد شده، از جمله ایجاد سالن تکریم سرای اهل قلم که سال گذشته وجود نداشت و امسال در نمایشگاه ایجاد شده است.

 

وی عنوان کرد: مدت 28 سال است که در نمایشگاه کتاب شرکت می کنم و به نظر من نمایشگاه امسال، نمایشگاه خوب و پرباری است.  برای فعالان در برگزاری نمایشگاه و همه خادمان فرهنگی، آرزوی توفیق دارم.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: