کد خبر: 20189
تاریخ انتشار: دوشنبه, 18 خرداد 1394 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

انتشار مجلۀ «پژوهشنامه علم‌سنجی» در دانشگاه شاهد

 شمارۀ نخستین «پژوهشنامه علم‌سنجی» که مربوط به زمستان 1393 است، در اسفندماه همان سال به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر شد و هم‌اکنون در فرایند دریافت درجۀ علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.
انتشار مجلۀ «پژوهشنامه علم‌سنجی» در دانشگاه شاهد

 

دکتر حمزه‌علی نورمحمدی،مدیر مسئول، مجلۀ «پژوهشنامه علم‌سنجی» دانشگاه شاهد در گفتگو با لیزنا گفت:  حركت در راستاي كسب رتبة برتر علم و فنّاوري در منطقه و دستيابي به جايگاه مناسب در سطح جهان كه در چشم‌انداز 20 سالة كشور در نظر گرفته شده است، مستلزم انجام تحقيقات مستمري است كه به طور مداوم وضعيت علم و فنّاوري در كشور را به تصوير بكشد و اطلاعات لازم را در اين خصوص در اختيار سياست‌گذاران و برنامه‌ريزان علمي و پژوهشي كشور قرار دهد.

 

وی افزود: دستيابي به اين مهم، نيازمند در اختيار داشتن بستري مناسب براي انتشار آثار علمي و پژوهشي متخصصان علم‌سنجي است. به همين دليل، نياز به يك نشريه علمي- پژوهشي كه اختصاص به مطالعات و پژوهش‌های علم‌سنجي داشته باشد كاملا احساس مي‌شد.

 

دکتر نورمحمدی گفت:  این در حالی است که با وجود سال‌ها انجام تحقیقات مؤثر در حوزۀ علم‌سنجی و همنچنین راه‌اندازی دورۀ کارشناسی ارشد این رشته در کشور، تا سال‌ها مجله‌اي كه به صورت موضوعي به علم‌سنجي بپردازد در ايران منتشر نمی‌شد و بسیاری از مقاله‌های علم‌سنجی کشور، در مجله‌هایی که به‌طور تخصصی در این حوزه قرار نداشته و در عین حال، با این حوزه مرتبط به شمار می‌رفتند منتشر می‌شده است. بنابراين، انتشار نشریه‌ای که بتواند خلاء‌های موجود در زمینۀ انتشار نتایج پژوهش‌های علم‌سنجی را پر کند، یکی از مهم‌ترین ضروریات به‌شمار می‌رود.

 

وی تاکید کرد: بنابر همین ضرورت‌ها، گروه علم‌سنجی و علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد همزمان با راه‌اندازی دورۀ کارشناسی ارشد علم‌سنجی، نخستین گام‌ها برای انتشار مجله‌ای تخصصی در حوزۀ علم‌سنجی را برداشته و پس از تلاش‌های فراوان برای ایجاد زیرساخت‌های این نشریه، با بهره‌مندی از  مشارکت فعال نویسندگان حوزۀ علم‌سنجی، نخستین شمارۀ خود را با عنوان «پژوهشنامه علم‌سنجی» منتشر کرد.

 

نورمحمدی یادآوری کرد: شمارۀ نخستین «پژوهشنامه علم‌سنجی» که مربوط به زمستان 1393 است، در اسفندماه همان سال به صورت چاپی و الکترونیکی منتشر شد و هم‌اکنون از طریق آدرس اینترنتی آن، در دسترس همگان قرار دارد.

 

شایان ذکر است نشریۀ «پژوهشنامه علم سنجی» با مجوز شماره 20505/92 مورخ 5/8/92 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خود را آغاز کرد و هم‌اکنون در فرایند دریافت درجۀ علمی- پژوهشی از کمیسیون نشریات کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد.

 

 به این ترتیب، این نشریه با هدف فراهم‌آوردن بستری مناسب برای انتشار مقالات و گسترش ارتباطات علمی میان پژوهشگران، مقالات معتبر علمی در حوزه‌های گوناگون علم‏سنجی را دریافت می‌کند و پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان علاقمند می‏توانند مقالات و آثار خود را در حوزه‌های مرتبط موضوعی به این نشریه ارسال نمایند.

 

علاقمندان می توانند برای اطلاع بیشتر از شرایط پذیرش مقاله و نیز دریافت فایل راهنمای نگارش مقاله به سایت نشریه مراجعه نمایند.

 

پژوهشنامه علم‌سنجی تحت نظارت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شاهد با سردبیری دکتر جعفر مهراد و مدیر مسئولی دکتر حمزه‌علی نورمحمدی منتشر می‌شود.

 

 اعضای هیات تحریره به ترتیب الفبای نام خانوادگی به شرح ذیل است:

 

دکتر سعید اسدی (دانشگاه شاهد)

دکتر مهری پریرخ (دانشگاه فردوسی مشهد)

دکتر غلامرضا فدایی (دانشگاه تهران)

دکتر فاطمه فهیم‌نیا (دانشگاه تهران)

دکتر یزدان منصوریان (دانشگاه خوارزمی)

دکتر جعفر مهراد (دانشگاه شیراز)

دکتر حمزه‌علی نورمحمدی (دانشگاه شاهد)

دکتر عبدالرضا نوروزی چاکلی (دانشگاه شاهد)

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: