کد خبر: 20783
تاریخ انتشار: شنبه, 31 مرداد 1394 - 22:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

آموزش و پرورش در پایین بودن سرانه مطالعه مقصر است

 مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در حاشیه نشست کتاب‌خوان 35 در یاسوج، با اشاره به سرانه پایین مطالعه در بین افراد جامعه، اظهار کرد: آموزش و پرورش و خانواده در این قضیه مقصر هستند.
آموزش و پرورش در پایین بودن سرانه مطالعه مقصر است

 

به گزارش لیزنا، دکتر مهردخت وزیرپورکشمیری، عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی و مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در حاشیه نشست کتاب‌خوان 35 در یاسوج، با اشاره به سرانه پایین مطالعه در بین افراد جامعه، اظهار کرد: آموزش و پرورش و خانواده در این قضیه مقصر هستند.

 

وی بیان کرد: خانواده‌ها باید از سن کودکی، نوجوانی و حتی در حالت جنینی فرزندان خود را به مقوله کتاب و کتابخوانی آشنا کنند و همچنین آموزش و پرورش باید دانش‌آموزان را از مقطع ابتدایی به اهمیت کتاب و مطالعه آگاه سازند.

 

 وزیرپورکشمیری با بیان اینکه مردم و مسئولان باید توامان نسبت به ترویج فرهنگ کتاب و مطالعه احساس مسئولیت کنند، اظهار کرد: اگر این احساس مسئولیت را نکنند وضعیت کتابخوانی از این هم بدتر می‌شود.

 

عضو هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه شبکه‌های مجازی، اینترنت و فناوری مانع کسب علم نیست، افزود: در کنار آنها نوجوان و جوانان باید با منابع خوب کتابی آشنا شوند.

 

وی به دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در سخنرانی‌های خود بر وجود کتاب در سبد کالای خانواده‌ها تاکید و همواره اظهار امیدواری می‌کنند که روزی کتاب در سبد کالای خانواده‌ها قرار بگیرد و جایی داشته باشد.

مشاور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: دستگاه‌های فرهنگی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و موسسات بزرگ فرهنگی باید یک صدا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه گام بردارند.

 

وزیرپور کشمیری افزود: الان احساس نیاز افراد جامعه به مقوله کتاب ایجاد شده و فقط مسئولان باید در این راستا حرکت کنند و با توجه به  اینکه وکلای مردم در مجلس به اهمیت موضوع کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی توجه دارند، گفته می شود بر اساس برنامه ششم و در صورت تصویب این برنامه ۳۵ درصد از مدارس به کتابخانه‌ها و کارشناس متخصص کتابدار مجهز می‌شوند.

 

وزیرپور کشمیری با انتقاد از آموزش و پرورش در خصوص بی‌توجهی به مقوله کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: آموزش و پرورش در استخدامی‌های خود از همه رشته‌ها نیرو به کار می‌گیرد به جزء کتابداری.

وی در ادامه بیان کرد: در آموزش و پرورش به راحتی از حذف زنگ مطالعه حرف می‌زنند که اتفاقاً معلمان می‌توانند از دانش آموزان پیرامون کتاب‌های که در این ساعت می‌خوانند، سئوال و نمره برای آنها لحاظ کنند.

 

 دکتر وزیرپور گفت: در سنوات گدشته برخی اقدامات از جمله استخدام نیروی غیرمتخصص در کتابخانه‌های عمومی اشتباه بود و این مسئله بر پیکره کتابخانه‌ها ضربه زد.

 

 وی ادامه داد: با تدابیر خوبی که در نهاد کتابخانه های عمومی شکل گرفته وضعیت معیشت کتابداران نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و اظهار امیدواری کرد کتابداران با انگیزه و علاقه ی بیشتری نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه در کتابخانه های عمومی فعالیت بنمایند.

ایشان با اشاره به اینکه در گذشته کتابهای موجود در مخازن مخاطبان زیادی نداشتند تصریح کرد با برنامه ریزی های به عمل آمده در نهاد کتابخانه های عمومی کشور بر اساس نیاز سنجی از کتابداران در کتابخانه های عمومی و مخاطبان سعی شده است بر کیفیت مخازن کتابخانه ای افزوده گردد و رضایت مخاطبان جهت استفاده از کتب ارسالی جلب گردد.

برچسب ها :
کتابدارغیرمرتبط
|
Iran
|
1394/06/05 - 09:44
21
2
همچین کتابداری کتابداری می کنن انگارچه خبره!!!بعنوان کتابدارباسه سال سابقه کاراینومیگم کارروتین کتابداری هیچ چیزخاصی نداره که اونی که کتابداری خونده ازپسش بربیادومن کتابداربارشته غیرمرتبط نه...لطفااینقدباحب وبغض حرف نزنید،چه خوشتون بیادچه خوشتون نیادماالان تونهادمشغول بکاریم.بجای اینهمه ادعاکتابداری تون وبکنید. (لیزنای محترم،لطفانظرمن وبذار)
پاسخ ها
یک کتابدار
| Iran |
1394/06/07 - 12:25
7) با عذر خواهی باید بگم که شما به شدت بیسوادی خودتونو لو داده اید. نوشته اید کار روتین کتابداری اینه !!!! شایدم حالا که اومدین خودتون خبر دارین که نه این نیست. خیر این هم از سیاستای وزارتها و مملکته که مدرک دانشگاهی را معادل مدفوع کردن و به هر کسی از جمله شما و بنده یک برگه کاغذ به اسم مدرک داده. خیر کتابداری این که شما دیده ای و فکرکرده ای که بلد شده ای نیست. تو مملکت ما مدارک الکی و بی پشتوانه است ولی هنوز در برخی کشورها از این مدرکها نمی دن و واقعا کار میکنن. توی همون کشورها کتابداری از نظر علمی تا دکتری می ره و از نظر کاری هم کتابخانه عمومیش آن چنان نهادینه شده که بسته شدن یک کتابخانه می تواند دقیقا برنامه های بخشی از یک جامعه محلی را با مشکل روبرو کنه.
در پایان، ممکن است شما خودتان به علت علاقه تان آمده باشید و نه فقط از روی استیصال و بیکاری ولی دیگر به خودتون حق ندین با آنهایی که در بسیاری جاها حقشون خورده شده و تنها امیدشان همین رشته خودشان است با این لحن غیر دوستانه حرف بزنید.
یک کتابدار
| Iran |
1394/06/07 - 12:25
5) شما که غیر مرتبط خوندی چرا در بازار کار جذب رشته خودت نشدی؟ یا تو هم توی رشته خودت چیزی یاد نگرفته ای و هیچی بلد نیستی و فقط میخواستی که کاری پیدا بشه و نونی دربیاری و یکی هم پیدا شده و دستت را گذشته تو دست یاران واعظی و خدا خیرت بدهد سر از آب باریکه کتابداری درآوردی؟ ما کتابدارا که گفته اید چیزی بلد نیستیم، شما چی بلد هستید؟
6) شما هم جای ما بودین که 4 سال و گاهی 5 سال به شما می گفتن چی داری می خونی و مسخرت می کردن و مهران مدیری می گفت کتاب جابجا م یکنین ، حالا که نوبت کار رسیده، کار مال یکی دیگه می شه ناراحت نمی شدید
یک کتابدار
| Iran |
1394/06/07 - 12:24
کتابدار محترم غیر مرتبط
1) اینقدر عصبانی نشوید و با این لحن طلبکارانه حرف نزنید.
2) مشکل در سیاست گذاری مملکت و وزارت علوم است و ما این پائین دست به یقه هستیم و اون بالا برای خودشون بی خیال فقط پست می گیرن و پست تحویل می دن و اصلا چشمشون و گوششون به بازار کار نیست و مزایای شغلی وزارت و معاونت و مدیرکلی برای یک مدت هم که باشه غنیمته، در صورتیکه مزایای این پستها عمریه و تا بازنشستگی مزایا می گیرن
3) سیاستگذاری غلط اوونها ما را به این نقطه رسونده و به هر حال توقعاتی برای ما کتابداران ایجاد شده که لطفا نفی نیکنید طبیعی ترین چیزی است که باید داشته باشیم حالا شما هم دعوامان میکنید، لطفا لحنتان را کمی دوستانه ترکنید.
4) قانونگذار الآن در همه موسسات دیگر جلوی ورود به رشته های دیگر را می گیرد. شما با کارشناسی کتابداری استخدام شده ای و حالا ارشد مثلا رفتی روانشناسی خونده ای به تو ارتقاء نمی دهند و حقوقت اضافه نمی شه چون مرتبط محسوب نمی شی، من نمی دونم قانون به ما که رسیده یه دفعه آسمان طپیده؟
کتابداری
| iran |
1394/06/07 - 10:14
خیلی انگار دل پری دارید؟ منم اگه برم همین الان سر کلاس شاید بتونم به واسطه فن بیانم خوب کلاسو اداره کنم اما هیج وقت نمی تون م مثل معلمی که چهار سال آموزش مرتبط دیده رفتار کنم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/02 - 09:43
1
7
کاملا با حرف خانم دکتر موافقم اگر چه بعضی غیر کتابداریها انصافا خوب کار میکنند ولی بعضی نیز که تعدادشان کم نیست اوضاع بد و اسفباری را به وجود آوردند من با یک کتابدار غیر رشته کتابداری در یک جا کار میکنم هر روز شاهد اشتباهات و سهل انگاریهایی از حانب ایشون هستم که واقعا می مونم چیکار کنم نه میشه تذکر داد نه میشه نادیده گرفت فقط میگم این بنده خدا آیا این حقوقی که میگیره حلال هست یا نه چون خیلی بی تفاوت عمل میکنه عده زیادی از اعضا به خاطر اشتباهات و سطحی نگری های این شخص به کتابخونه نمیان.
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/06/07 - 14:12
«من با یک کتابدار غیر رشته کتابداری در یک جا کار میکنم هر روز شاهد اشتباهات و سهل انگاریهایی از حانب ایشون هستم که واقعا می مونم چیکار کنم نه میشه تذکر داد نه میشه نادیده گرفت فقط میگم این بنده خدا آیا این حقوقی که میگیره حلال هست یا نه چون خیلی بی تفاوت عمل میکنه عده زیادی از اعضا به خاطر اشتباهات و سطحی نگری های این شخص به کتابخونه نمیان.»
احتمالا این کتابدار همون "کتابدار غیر مرتبط" هستند که بالاتر نظر دادن و فرمودن کتابداری : کارروتین کتابداری هیچ چیزخاصی نداره
م ر
|
United States
|
1394/06/02 - 00:37
0
4
فقط متخصص
اون هم دکتری و ارشد کتابداری
انشالله روزی کتابداران وزیر و نماینده مجلس می شوند
کتابدار 2
|
Iran
|
1394/06/01 - 18:01
7
3
با نظر ایشان کاملا مخالفیم چرا کسانی هستند غیر رشته کتابداری که خیلی خوب کار میکنند و در فرهنگ مطالعه با انگیزه و اشتیاق کار میکنند همه چیز به گردن دولت قبل نیندازید اگر میتوانید الان کار بکنید تمام وزارتخانها از نیروهای غیر متخصص بکارگیری نموده اند خیلی عملکرد خوبی هم دارند خواهشا کارکنان کتابخانهارا دریابید و دنبال حل معیشت آنها باشید
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 16:36
2
5
سرکارخانم وزیرپورعزیز
به هرحال هرسیاستی بوده درست یانادرست ماهم تلاش کردیم وآزمون قبول شدیم ونبایدتلاش وزحمت مادرآزمون وفعالیت فعلی مادرنهادنادیده گرفته شود،یعنی بااین حساب هرکسی کتابداری خونده بالیاقت وکاردانه وامثال مانه،امیدوارم نهادنیروهای غیرکتابداریش و هم به حساب بیاره
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 14:53
4
3
اصلا منطقی نیست که بخواهیم مطلق حرف بزنیم . علنا صحبت سرکار خانم دکتر توهین به قشر غیر رشته کتابداری هست که تا اکنون مشغول به خدمت بودند و هستند . آیا شما شخصا کیفیت کار نیروی متخصص کتابداری با غیر کتابداری را مقایسه کرده اید . کاش امکانش بود برای نمونه چند نفر نیروی رشته کتابداری که اکنون همکار من هستند را با غیر رشته کتابداری رقابتی یا امتحانی یا تستی برگزار میشد تا ثابت میکردیم اشتباه اینها نیست اشتباه بی سوادی هست اشتباه سطح سواد پایین است اشتباه بی وجدانی در کتابداری هست اگر نیرو وجدان کاری و سطح سواد داشته باشد اگر نیروی کتابخانه هدفش خدمت رسانی و فرهنگ سازی باشد این وضعیت نبود .
پاسخ ها
کتابدار
| Iran |
1394/06/02 - 09:05
همکار عزیز شما غبر کتابدارها فکر میکنید از کتابدارها بیشتر میفهمید واین تفکر کاملا اشتباه است شما بایدروزی هزار بار خدا راشکر کنید که استخدام شدید وجای یه عده کتابدار را گرفتید لیزنا وجدانا نظرم رو بزار ممنون
کتابدار روستایی
|
Iran
|
1394/06/01 - 14:03
2
3
پس کی هر روز برای حقوق بره تظاهرات اعتراض کنه
متاسفانه معلمین ما نه خود مطالعه می کنن نه دانش آموزان رو ترغیب به مطالعه میکنن
در روستایی کتابدار هستم که دانش آموزان مقطع متوسطش در خواندن رمان مشکل دارن
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 13:27
1
4
باسلام واحترام
خانم وزیری
1-وقتی درشهرستانی فارغ التحصیل کتابداری وجونداردمارشته های مرتبط باآزمون وگزینش استخدام شدیم .
2-متاسفانه قبول داریم دردوره های گذشته استخدام سفارشی ووابط جای ضوابط گرفته بودامابه یاری خداوعدالت ونظارت دبیرکل محترم اولا این دوره فقط استخدام کتابداری است ثانیاحق خیلی ازکسانی که پایمال شده بودبه لطف وکرم جناب مختارپوربه حقشان رسیدندنمونه اش 283نفرازمون91می باشد
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 13:18
2
4
باسلام
1-با جمله استخدام نیروی غیرکتابداردرنهادکه گفتیدموافق نیستم چون خودم غیرکتابداریم امانصف کارهای شهرستان راکه چندین کتابخانه دارد انجام میدهم .
2-بامنحل شدن نیروی کتابداردرآموزش وپرورش موافقم چون تنها نهادمسئول توسعه وگسترش فرهنگ مطالعه کتاب وکتابخوانی نیست آموزش پرورش ودانشگاههاهم نقش اساسی دارندوقتی رئیس جمهورزنگ مطالعه رادرمدارس افتتاح میکندوباگذشت یکسال کم رنگ میشودو....
ketabdar
|
Iran
|
1394/06/01 - 11:13
19
10
با حرف شما که درباره استخدام نیروی غیر کتابدار که باعث ضربه به کتابخانه ها شد موافق نیستم ،چرا که همکاری داریم با تحصیلات کتابدار که هیچ خلاقیت ندارد و همچنین مدیر و مسئول غیر کتابدار را به کتابدار ترجیح می دهم
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 10:24
0
22
بنده با نظر خانم مشاور موافقم صدای شکستن استخوان آموزش و پرورش خیلی وقته به گوش همه رسیده و همه داریم کیفیت آموزش را می بینم که چه وضعی دارد، البته در مورد وضعیت معیشت کتابدارها تا رسیدن به حد متعارف هنوز فاصله زیادی داریم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/06/01 - 09:45
8
22
سلام کاملا با نظر ایشون درباره استخدام نیروی غیر کتابدار که باعث ضربه به کتابخانه ها شد وهمچنین کوتاهی آموزش وپرورش در ترویج کتابخوانی موافقم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: