کد خبر: 21775
تاریخ انتشار: جمعه, 22 آبان 1394 - 22:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

به کتابخانه به مثابه دریای کتاب نگاه کنیم

محمد صدیق اسلامیان، کتابدار بازنشسته بنیاد دایره المعارف بزرگ اسلامی که درسال 1351 شاگرد استاد نوش آفرین انصاری بوده است در غرفه پایگاه خبری لیزنا در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات حضور پیدا کرد.
به کتابخانه به مثابه دریای کتاب نگاه کنیم

 

وی در گفتگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به خاطراتش از سالهای دانشجویی در دانشگاه تهران اظهار داشت: خانم انصاری نورچشم من است.  ایشان، درِ بهشت کتاب و کتابداری را به روی من باز کردند و من از پنجره کتاب دنیای زیبایی را دیدم. اما در طول سالیان دراز، این پدیده (کتاب) نتوانسته است خود را با موتاسیون فکری بشر هماهنگ کند. بزرگان، هرچه خواستند کتابداری را تکنیکال کنند نتوانستند چون این (کتابداری) لاک پشتی حرکت می کند اما آن (کتاب) به سرعت نور حرکت می کند.

 

وی افزود: به نظر من آینده بشر به همین الکترون ها وابسته است. درحالی که این الکترونیک می تواند خطرناک هم باشد اگر به دست گروههایی امثال داعش باشد. ولی کتابداران بزرگوار به شما بگویم که نتیجه ای که من گرفتم این است که به کتابخانه به مثابه دریای کتاب نگاه بکنم. اما الان متاسفانه مقاله نویسی طوری رواج پیدا کرده است که فکر می کنند هر چه نوشته اند وحی منزل است اما اگر در آثار گذشته نظری بیفکنیم به تاریخ طبری بر می خوریم که نویسنده خودش گفته است که آنچه را که شنیده ام؛ نوشتم. یعنی اینکه شنیده هایم را نوشته ام و قضاوت نکرده ام.

 

وی تصریح کرد: کتاب مظلوم است و کتاب نویس مظلوم تر و هرکسی که صنعت چاپ را اداره می کند نیز مظلوم است.

 

اسلامیان خطاب به کتابداران گفت: شما کتابداران نسبت به صنوف کسب و کار دیگر برتری دارید. فرض کنید اگر معلمی به سئوالات دانش آموزی اشتباه جواب بدهد یک اندیشه را کشته است. ولی شما به عنوان کتابدار، به مخاطب منابع معرفی می کنید و کمکش می کنید که به سرچشمه های پاسخ سئوالش برسد و خودش استنباط کند. شما کتابداران کارتان مهم تر است. اما متاسفانه در دستگاه بروکراتیک سازمانی، کتابدار کسی است که مثل انباردار معرفی می شود.

 

وی افزود: هیچ کس نمی تواند منکر بزرگی شاهنامه و گلستان سعدی شود ولی نباید دور خودمان بچرخیم ما باید یک حرکت وضعی به دور خودمان و یک حرکت انتقالی به دور جهان داشته باشیم. دهکده جهانی یعنی همین که ارتباطات گسترده شود. گذشت، زمانی که فقط گلستان بخوانیم و راحت زندگی  کنیم، گلستان خوب است اما کافی نیست. من از کتابداران می خواهم که زبان را به خوبی یاد بگیرند زبان الکترونیکی و دنیای الکترونیکی را یاد بگیرند. امید من برای ایران و بچه های ایران این است که همانطور که ایران در طول تاریخ سرچشمه اندیشه بوده باز هم سرچشمه تفکرات بدیع باشد. به نظر من با به دور خود چرخیدن هایمان فقط از حرکت انتقالی عقب می مانیم.

 

وی در ادامه در مورد علاقه خود در گردآوری آثار استاد فقید باستانی پاریزی گفت: به نظر من یکی از بزرگان ایران، استاد باستانی پاریزی است که 66 کتاب تالیف کرده است .ولی در چرخ و دنده های جامعه خیلی از باستانی پاریزی ها خورد و خمیر می شوند واز بین می روند ولی ما باید قدر کتاب را از محتوای کتاب بشناسیم. مثلا وقتی 600 صفحه کتاب باستانی را می خوانید می بینید که فقط در یک پاراگراف به صورت طنز پنهان وگنج پنهان نکته خودش را ارائه کرده است. روح باستانی پاریزی ها و ایرج افشارها و دیگرانی مثل آنها شاد، ما باید این افراد را بشناسیم و بشناسانیم.

 

وی در پایان گفت: کتابداران وارث همه اندیشه ها، اخبار و افکار بشری هستند و فقط کارمند ادارات نیستند، کتابداران باید به این میراث افتخار کنند و به آن بپردازند همانطور که ایرج افشار پرداخت. به نظر من یک نفر استاد مثل پاریزی هست که در مورد ایران 66 جلد کتاب تدوین کرده است و باید تلاش کنیم که این را گسترش دهیم که کتابداری فقط چیدن کتاب درقفسه ها نیست. افراد زیادی برای کتاب از جانشان مایه گذاشته اند ما هم باید از فرصتمان مایه بگذاریم و کتاب بخوانیم و تورق کنیم.

برچسب ها :
کاظم حافظیان رضوی
|
Germany
|
1394/08/23 - 09:46
0
1
برای همکار محترم آقای صدیق اسلامیان آرزوی سلامت و سعادت می نمایم.
رها
|
Iran
|
1394/08/23 - 09:12
0
1
متاسفانه در دستگاه بروکراتیک سازمانی، کتابدار کسی است که مثل انباردار معرفی می شود.چقدر درد پشت ای حرف است
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: