کد خبر: 21939
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 آذر 1394 - 08:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مسئله قاچاق کتاب نادیده گرفته شده است

قاسم شمس گفت: مسئله قاچاق کتاب شناسایی شد اما نادیده گرفته شده است و صحبتی در باب آن صورت نمی گیرد که نتیجه کار این  افراد در سکوت مسئولین، تیشه به ریشه ناشران زدن است.
مسئله قاچاق کتاب نادیده گرفته شده است

دکتر قاسم شمس، مدیر مسئول انتشارات روان در مصاحبه با خبرنگار لیزنا درخصوص بحران نشر در ایران بیان کرد: بحران نشر مسئله ای است که به دلیل عدم وجود بعضی از قوانین و مقرراتی ایجاد گردید و الان به طرز عجیبی خود را نشان می دهد. مهمترین مسئله کپی رایت است که در بیشتر شهرستانها و از جمله تهران در حال وقوع است. به علت ورود دستگاههای چاپ دیجیتال، کپی کردن در کشور بسیار آسان شده است و همانند همان کتاب اصلی تولید و بفروش می رسد. زمانی که کتابی جزو پرفروشترین ها قرار می گیرد افراد سودجود از این ترفند استفاده می کنند و عملاً با این روش تا سه یا چهار سال آینده ناشران از بین می روند.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که دولت، مجلس، قوه قضائیه و بقیه ارگانهای مربوطه به آن رسیدگی نکنند معضل بزرگ نشر وجود دارد. مسئله قاچاق کتاب شناسایی شد اما نادیده گرفته شده است و صحبتی در باب آن صورت نمی گیرد که نتیجه کار این  افراد در سکوت مسئولین، تیشه به ریشه ناشران زدن است.

 

شمس از جمله دیگر مشکلات نشر در کشور را چنین بیان کرد: بعضی از فصول کتاب به علت ممیزی که از سوی وزارت ارشاد است، حذف می گردد و متأسفانه کتابهایی که به نوعی مشکل جامعه را بیان می کند مثل اعتیاد، اجازه چاپ پیدا نمی کند و این نیز نوعی دیگر از ضرر است که ناشران با آن مواجه هستند.

 

مدیرمسئول انتشارات روان افزود: مسئله مالی، مسئله ای است که در حد کلان باید به آن رسیدگی شود و کتاب هنوز جزو نیازهای اولیه افراد نشده تا بودجه ای برای آن درنظر بگیرند و البته این جزو وظایف دولتمردان است تا جایگاه کتاب را در زندگی افراد از نظر مالی تأمین کنند. اما مسئله بعدی، بعد فرهنگی آن است و در  این باب رسانه ها باید فعالیت کنند.

 

وی ادامه داد: رسانه ها می توانند تبلیغات گسترده انجام دهند، ستونی برای معرفی کتاب تعبیه کنند، کتابخانه های مدارس تدابیری بیاندیشند، وزارت علوم اگر برای هر کدام از کتابخانه های بزرگ دانشگاهی خود حداقل یک جلد کتاب خریداری کند، کمک عظیمی به ناشران کرده است. همچنین وزارت ارشاد می تواند یک جلد از کتابها را خریداری کند و برای 5000 کتابخانه ای که دارد ارسال کند و این کمک شایانی به بحران نشر در کشور است.

 

شمس گفت: متأسفانه دریافت مجانی کتاب، فرهنگ غلطی که در جامعه رواج پیدا کرده است و افراد بودجه خاصی برای آن در نظر نمی گیرند در حالی که برای خرید ساندویچ از فلان رستوران که معروف است حتما مبلغی کنار گذاشته می شود. ما برای کالایی که شخص یک یا دو سال برای آن زحمت کشیده است و مدتی نیز مراحل چاپ را طی کرده هزینه ای نمی خواهیم پرداخت کنیم.

 

قاسم شمس در پایان پیشنهاد کرد: ناشران دسترسی به رسانه های عمومی ندارند و یا به طور خاص روزنامه یا مجله چاپ نمی کنند تا مشکلات خود را به طور مستقیم انعکاس دهند اما اگر تمامی خبرگزاری ها و رسانه ها به صورت جمعی مشکلات نشر را مطرح کنند تأثیر مثبتی در حل این معضل صورت می گیرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: