کد خبر: 21940
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 آذر 1394 - 08:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

رسانه ها خیلی دنبال کتاب و کتابخوانی نیستند

حسینعلی پورمدنی گفت: رسانه ها خیلی دنبال کتاب و کتابخوانی نیستند تا بتوان نتیجه گیری کرد که در عبور از بحران نشر، نقش مثبت دارند یا منفی.
رسانه ها خیلی دنبال کتاب و کتابخوانی نیستند

حسینعلی پورمدنی، مدیر مسئول انتشارات مرسل در مصاحبه با خبرنگار لیزنا درخصوص بحران نشر در ایران بیان کرد: با بی توجهی که به حوزه فرهنگ می شود و در ادامه بحران اقتصادی که جامعه ایرانی با آن در ارتباط است، صنعت نشر نیز دچار بحران شده است. یکی از جنبه های بحران نشر اقتصادی و جنبه دیگر فناوری های روز دنیا است که براساس پیشرفت این فناوری نشر مکتوب و نوشتاری به صورت دیجیتالی عرضه می گردد و این نوع محصولات بر صنعت نشر تأثیر مستقیم گذاشته است. البته مرحله ای گذراست همانطور که زمانی مطالب را بر روی پوست حیوانات، پاپیروس و سپس کاغذ می نگاشتند امروزه نیز مطالب را به صورت دیجیتالی اشاعه می دهند در واقع شکل کتاب عوض شده است اما خود کتاب وجود دارد.

 

مدیر مسئول انتشارات مرسل نقش رسانه ها را در عبور از بحران نشر چنین برشمرد: اخیراً صدا و سیما و رسانه های دیگر تا اندازه ای کار خود را انجام داده اند و مثل قبل که هیچ گونه فعالیتی نداشتند جنبه اطلاع رسانی خود را تا حدی بالا برده اند ولی به حد مطلوب نرسیده است. رسانه ها خیلی دنبال کتاب و کتابخوانی نیستند تا بتوان نتیجه گیری کرد که نقش مثبت دارند یا منفی.

 

وی افزود: اگر در جامعه ای فرهنگ کتابخوانی کاهش یابد همه مسائل دیگر را هم درگیر می کند. وقتی مصرف یک محصول فرهنگی بالا رود حتی اگر شکل آن تغییر کرده باشد همه گیر می شود. جامعه ایرانی دچار فقر کتابخوانی است و حال اگر شکل کتاب تغییر پیدا کند مثلا لوح فشرده، کتاب الکترونیکی در موبایل یا تبلت یا رایانه؛ در آن صورت است که این فقر خود را بیشتر نشان می دهد.

 

پورمدنی درباره جایگاه کتاب و کتابخوانی در جامعه بیان داشت: کتاب و کتابخوانی باید به صورت نوعی اعتیاد برای  افراد جامعه دربیاید و مردم معتاد کتاب شوند در آن زمان است که فرد احساس نیاز می کند و به هر وسیله ای در جهت تأمین این نیاز برمی آید. هرچند معتقدم اهالی فرهنگ، ناشران، نویسندگان کتابهایی که جوابگوی مسائل روز جامعه است را تولید نمی کنند و خیلی از کتابهای منتشره یا جوابگوی نیاز مردم جامعه ما نیست و یا تکرار مکررات است و در واقع محصولات به روزی نیستند.

 

وی در پایان گفت: کتاب و کتابخوانی به صورت بنیادی درنیامده است و در افراد نهادینه نشده تا بشود آن را به صورت مطلوب رواج دهیم. وقتی اقشار جامعه به وسیله کتاب اقناع نشوند، توجه به کتاب کم و در نتیجه ابزارها و نرم افزارهای دیگر مورد استقبال قرار می گیرد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: