کد خبر: 21941
تاریخ انتشار: جمعه, 06 آذر 1394 - 13:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد

تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد و صرفاً به معرفی یک کتاب بسنده نکنند.
تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد

کامیار جولایی، مدیر پخش انتشارات جویا در مصاحبه با خبرنگار لیزنا در خصوص بحران نشر بیان کرد: بحران نشر به مسائل اقتصاد نشر مرتبط می شود و چرخه کتاب که تولید، ارسال به مصرف کننده و سپس کسب درآمد است که مشکل دارد و تأثیر منفی ایجاد کرده است.

 

مدیر پخش انتشارات جویا درباره نقش رسانه ها در عبور از بحران نشر گفت: صدا و سیما در جهت رفع این مشکل تلاش کرده ولی بسیار کم است. گاهی برنامه هایی را در رادیو شاهد بودیم که به معرفی کتاب و یا ناشر می پرداختند و یا در شبکه چهار سیما برنامه ای همانند کتابنامه، اما چنین برنامه های را نیز قطع می شود و همان کمک کم به ناشر یا نویسنده از بین می رود. هر چند که برنامه های ناموفقی نیز صدا و سیما تولید کرد که به دلیل مخاطب کم و عدم استقبال قطع شد.

 

وی ادامه داد: خبرگزاری ها تلاش بسیار کمی می کنند. رادیو، سیما، مطبوعات رونق آنچنانی جهت رفع مشکلات ناشران ندارند؛ به بخش فرهنگی نیز کمکی نمی کنند و در حد فرمایشی کار انجام می دهند.

 

جولایی بیان داشت: تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد و صرفاً به معرفی یک کتاب بسنده نکنند، بلکه پس از معرفی شناسایی ناشر، محل نشر و بقیه مشخصات را نیز باید مدنظر داشته باشند در حالی که رسانه از دیدگاهی دیگر به این مسائل نگاه می کند و در نتیجه دستیابی به کتاب شاید برای مخاطب کمی دشوار شود.

 

مدیر پخش انتشارات جویا در پایان گفت: بخش نشر، ترجمه، تألیف و در یک کلام قلم و کتاب باید رونق پیدا کند، محافل ادبی، فعالیت فرهنگسراها، برنامه های مختلف تلویزیونی، مصاحبه با نویسندگان، معرفی ناشران و از این قبیل کارها جهت رونق این صنعت در کشور باید اجرا شود. در برنامه های صدا و سیما می توانند بخشی را هر چند کوتاه به کتاب اختصاص دهند و باید مردم را تشویق کنند تا مردم نسبت به کتاب بی اعتنا نشوند. هر کس مکلف و موظف است تا این حوزه را پوشش دهند و بخشی از کار را بر دوش کشد. زیرا سود آن اول از همه به جامعه و سپس به حوزه نشر بر می گردد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: