تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد

کامیار جولایی، مدیر پخش انتشارات جویا در مصاحبه با خبرنگار لیزنا در خصوص بحران نشر بیان کرد: بحران نشر به مسائل اقتصاد نشر مرتبط می شود و چرخه کتاب که تولید، ارسال به مصرف کننده و سپس کسب درآمد است که مشکل دارد و تأثیر منفی ایجاد کرده است.

 

مدیر پخش انتشارات جویا درباره نقش رسانه ها در عبور از بحران نشر گفت: صدا و سیما در جهت رفع این مشکل تلاش کرده ولی بسیار کم است. گاهی برنامه هایی را در رادیو شاهد بودیم که به معرفی کتاب و یا ناشر می پرداختند و یا در شبکه چهار سیما برنامه ای همانند کتابنامه، اما چنین برنامه های را نیز قطع می شود و همان کمک کم به ناشر یا نویسنده از بین می رود. هر چند که برنامه های ناموفقی نیز صدا و سیما تولید کرد که به دلیل مخاطب کم و عدم استقبال قطع شد.

 

وی ادامه داد: خبرگزاری ها تلاش بسیار کمی می کنند. رادیو، سیما، مطبوعات رونق آنچنانی جهت رفع مشکلات ناشران ندارند؛ به بخش فرهنگی نیز کمکی نمی کنند و در حد فرمایشی کار انجام می دهند.

 

جولایی بیان داشت: تبلیغات کتاب در رسانه ها باید هدفمند باشد و صرفاً به معرفی یک کتاب بسنده نکنند، بلکه پس از معرفی شناسایی ناشر، محل نشر و بقیه مشخصات را نیز باید مدنظر داشته باشند در حالی که رسانه از دیدگاهی دیگر به این مسائل نگاه می کند و در نتیجه دستیابی به کتاب شاید برای مخاطب کمی دشوار شود.

 

مدیر پخش انتشارات جویا در پایان گفت: بخش نشر، ترجمه، تألیف و در یک کلام قلم و کتاب باید رونق پیدا کند، محافل ادبی، فعالیت فرهنگسراها، برنامه های مختلف تلویزیونی، مصاحبه با نویسندگان، معرفی ناشران و از این قبیل کارها جهت رونق این صنعت در کشور باید اجرا شود. در برنامه های صدا و سیما می توانند بخشی را هر چند کوتاه به کتاب اختصاص دهند و باید مردم را تشویق کنند تا مردم نسبت به کتاب بی اعتنا نشوند. هر کس مکلف و موظف است تا این حوزه را پوشش دهند و بخشی از کار را بر دوش کشد. زیرا سود آن اول از همه به جامعه و سپس به حوزه نشر بر می گردد.