کتاب خواندن فقط با وجود سمت کتابدار محقق نمی‌شود

 

محمد فاضل، مدیر کل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص جایگاه کتابدار در مدارس گفت: پست کتابدار از مدارس حذف نشده است اما با توجه به اینکه در آموزش و پرورش اولویت اصلی خالی نبودن کلاس ها است اولویت اول ما تکمیل ظرفیت کلاس ها می‌باشد.

 

وی در ادامه بیان کرد: بر این اساس در مناطقی که امکان آن وجود داشته باشد و توزیع نیروی انسانی مشکلی نداشته باشد، سمت کتابدار وجود خواهد داشت و کتابخانه ها با وجود کتابداران اداره می شوند.

 

فاضل البته به این موضوع هم اشاره داشت که کتاب خواندن فقط با وجود سمت کتابدار محقق نمی شود و چنانچه معلمان  برای مطالعه کتاب های غیر درسی توسط دانش آموزان برنامه  داشته باشند، در این مسیر اقدامات موثری صورت می گیرد و فرهنگ سازی انجام می شود.

 

مدیرکل دفتر وزارتی با بیان اینکه  در برنامه های آموزش های حین خدمت  نیز این موضوع لحاظ شده است تصریح کرد: ارتباط با اولیای دانش آموزان برای ترویج کتابخوانی و ارایه فعالیت های تحقیقی کوچک به دانش آموزان مشتاق با اثرات مثبتی در ترویج کتابخوانی همراه است.

 

کتابیاران،تهدید یا فرصت؟

فاضل در خصوص جایگاه کتابیار درمدارس گفت: در مدارس متوسطه مشارکت بچه ها در امور مدرسه مورد نظر است و جلوه بارز آن در مراسم صبحگاه، کتابخانه و غیره است.

 

وی درباره جایگاه کتابدار و حضور کتابیار در کنار این جایگاه گفت: جایگاه کتابداران مشخص است و معمولا در مدارسی که کتابداران فعال مشوق حضور دانش آموزان هستند، بچه ها به سمت کتابیار بودن سوق داده می‌شوند بنابراین به تقویت جایگاه کتابداران کمک می شود.

 

فاضل در خصوص سهمیه امسال آزمون استخدامی نیز یادآور شد: با توجه به اینکه نیاز به برخی پستها در آموزش و پرورش احساس می شود، به‌دلیل محدودیت سهمیه، اولویت بندی در پذیرش نیروی انسانی صورت گرفت.