کد خبر: 22798
تاریخ انتشار: دوشنبه, 12 بهمن 1394 - 09:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نقش پررنگ کتابدار در مقطع ابتدایی

  کتابخوانی در پیشرفت سواد خواندن کودکان  و ارتقای آموزش و پرورش  تاثیر بسزایی دارد و کتابداران هم از ارکان اصلی آن محسوب می شوند.
نقش پررنگ کتابدار در مقطع ابتدایی

 

علی اصغر سیدآبادی، منتقد ادبی و نویسنده در گفتگو با خبرنگار لیزنا،  در خصوص اهمیت کتابخوانی در مدارس در مقطع ابتدایی و نقش کتابدار در آن گفت: کتابدار صرفا یک پست اداری محسوب نمی شود بلکه ترویج کننده است و نه فقط به عنوان نگهداری کننده از کتاب ها و  این جنبه از کار اهمیت بیشتری دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه افراد علاقه مند و باسواد باید حضور داشته باشند، اذعان داشت: نه تنها این نیروها بلکه سایر معلمان هم باید در ترویج کتابخوانی تاثیرگذار باشند.


این منتقد ادبی حضور کتابیاران در مدارس و مشارکت آنها در ترویج کتابخوانی را مثبت ارزیابی کرد و تصریح کرد: باوجودی  این اتفاق مثبت است  اما هرگز جایگزینی برای کتابداران نمی تواند باشد و آموزش و پرورش حتی اگر براساس مشکلات بودجه ای این پست را حذف کرده است بهتر بود اولویت بندی کرده و کتابداران در مقطع ابتدایی را حفظ می کرد.

 

توجه به کتاب و کتابخوانی ناجی آموزش و پرورش


سید آبادی علی رغم نظراتی که درخصوص نقش حمایتگر آموزش و پرورش در کتابخوانی اثر دارد، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت کتابخوانی باید آموزش و پرورش اصلاح شود و همانطور که آزمون بین المللی پرلز  نشان می دهد کشورمان جزء رده های چهار یا پنجم از پایین قرار دارد بنابراین برای نجات یافتن آموزش و پرورش باید کتابخوانی را در مدارس رونق دهیم  و سبک کتابخانه مدارس اصلاح کردد و درب مدارس به روی نویسندگان باز باشد.
این نویسنده به این نکته هم اشاره داشت که هر محدودیتی برای وضعیت کتاب در آموزش و پرورش اعمال شود به ضرر این وزارتخانه خواهد بود.

 

آموزش های  تکمیلی در گرو کتابهای غیردرسی

سیدآبادی با اشاره به اینکه خواندن کتاب های غیر درسی به ویژه کتابهایی نظیر شعر و داستان که برای بچه ها جذابیت بیشتری دارد، مهارت خواندن را افزایش می دهد؛ بیان کرد: تحقیقات بین المللی هم این مساله را نشان می دهد هچنین دریافته اند هیچ چیز به اندازه ی خود خواندن، در پیشرفت خواندن و سواد خواندن تاثیرگذار نیست.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: