کد خبر: 2285
تاریخ انتشار: شنبه, 12 تیر 1389 - 13:42

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ايران ژورنال: پایگاه اطلاعاتی تمام نمای مقالات نشریات علمی ایران و کشورهای جهان اسلام

مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تمام نشريات چاپ شده در کشور را بدون محدوديت موضوع و زبان نشر گردآوری می نمايد. علاوه بر گردآوری نشريات منتشر شده در ايران، تهيه نشريات علمی جهان اسلام نيز در اين مرکز انجام می شود و از طريق ايران ژورنال در دسترس پژوهشگران قرار می گيرد.

 مهندس سارا کلینی، رئیس گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) به یکی از خدمات این مرکز با عنوان ایران ژورنال اشاره کرد و گفت: يکی از ارزشمندترين خدمات ارائه شده در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، خدماتی است که از طريق ايران ژورنال در دسترس پژوهشگران قرار می گيرد. اين صفحه با آدرس http://iranjournal.ricest.ac.ir قابل دسترسی است. مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری تمام نشريات چاپ شده در کشور جمهوری اسلامی ايران را بدون محدوديت موضوع و زبان نشر گردآوری می نمايد. علاوه بر گردآوری نشريات منتشر شده در ايران، تهيه نشريات علمی جهان اسلام نيز در اين مرکز انجام می شود.

وی افزود: هم اينک بيش از 750 عنوان نشريه فارسی، 1000عنوان نشريه انگليسی و بيش از 730 عنوان نشريه عربی گردآوری شده است. فهرست نشريات عربی کشورهای اسلامی موجود درمرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، نشريات انگليسی کشورهای اسلامی موجود در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و نيز فهرست نشريات ساير زبانهای کشورهای اسلامی موجود در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به آسانی از طريق  وب سايت ايران ژورنال قابل دسترسی است.

مهندس کلینی درباره تاریخچه تشکیل این پایگاه گفت: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری از سال 1372 به تهيه مقاله های الکترونيکی فارسی اقدام نموده است که حاصل اين کار از طريق پايگاه مقاله های الکترونيکی فارسی قابل دسترسی است. کاربران می توانند از وجود مقاله مورد نياز خود در اين پايگاه به صورت رايگان آگاهی يافته و در صورتيکه خواهان دريافت متن کامل مقاله باشند با دريافت کد کاربری می توانند به مقاله کامل که به صورت PDF تهيه شده است دسترسی يابند. اطلاعات نشر هر مقاله نيز با انتخاب گزينه اطلاعات بيشتر برای کاربر قابل دسترسی است.

رئیس گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در ادامه به امکانات ایران ژورنال اشاره کرد و گفت: نشريات الکترونيکی فارسی از ديگر امکانات موجود در صفحه ايران ژورنال می باشد. با انتخاب يکی از حروف الفبا، فهرستی از نشريات فارسی که با آن حرف آغاز می گردند به کاربر نشان داده می شود. چنانچه نشريه علمی – پژوهشی بوده و يا اينکه دارای ضريب تاثير در ISC باشد در اين صفحه نمايش داده می شود. کاربر با انتخاب نشريه مورد نظر خود، سال نشر را انتخاب و شماره مورد نظر را برگزيده و فهرست مندرجات نشريه را مشاهده می نمايد. در اين مرحله، دريافت متن کامل مقاله با کد کاربری امکان پذير خواهد بود. همچنين امکان مشاهده اطلاعات نشر هر نشريه  (عنوان نشريه، محل نشر، آدرس پستی، پست الکترونيکی، ISSN، آدرس وب سايت) نيز امکان پذير است.

همچنین از ديگر امکانات موجود در صفحه ايران ژورنال می توان به فهرست نشريات معتبر وزارت علوم تحقيقات فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سالهای مختلف دسترسی يافت. نشريات معتبر وزارت علوم تحقيقات و فناوری بر اساس رده های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پايه، کشاورزی و هنر دسته بندی شده اند. فهرست نشريات معتبر با هر نوع تغييری که در وضعيـت نشريه بر اساس تصميمات کميسيون نشريات صورت می پذيرد، روز آمد می گردد.

مهندس سارا کلینی افزود: جهت آگاهی دانش پژوهان از نشريات ايرانی مــــوجـــود در ISI بخشJCR و نيز نشريــات ايـــرانی در ISI بخش Master journal List، فهرست های مربوطه در صفحه ايران ژورنال قرار داده شده است .

علاوه بر مقاله های فارسی، مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری دارای پايگاه اطلاعاتیE-Article يا       مقاله های الکترونيکی انگليسی نيز می باشد. در اين پايگاه نيز جستجو، رايگان بوده اما جهت دريافت متن کامل مقاله، نياز به داشتن کد کاربری است.

وی تصریح کرد: خدمات ارائه شده از طريق ايران ژورنال به طور خلاصه شامل: دسترسی آسان نشريات کشور، مشاهده رايگان فهرست مندرجات نشريات به همراه اطلاعات نشر آنها، جستجوی رايگان مقاله ها در نشريات کشور، دسترسی به متن کامل مقاله با استفاده از کد کاربری، مشاهده وضعيت اعتبار نشريات کشور (علمی – پژوهشی، علمی – ترويجی، فاقد رتبه علمی) و مشاهده رايگان فهرست نشريات کشورهای جهان اسلام که مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری آنها را گردآوری نموده است، می گردد.

سارا کلینی، رئیس گروه پژوهشی ارزیابی و توسعه منابع مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در پایان از راه اندازی پايگاه اطلاعاتی مقاله های الکترونيکی عربی و نشريات الکترونيکی ساير زبانها، جهت دسترسی محققان و پژوهشگران جهان اسلام از طريق ايران ژورنال خبر داد.

برچسب ها :
ابوالفضل شاهري
|
Iran
|
1394/06/23 - 11:36
0
1
با سلام واحترام مقاله اي به ژورنال با آدرس زير فرستادم آيا اعتبار دارد يا نه راهنماييم كنيد
,UCT Journal of Research in Science ,Engineering and Technology
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: