کد خبر: 23215
تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 اسفند 1394 - 22:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ضرورت توسعه فرهنگ بین المللی سازی در دانشگاه ها

بین المللی سازی دانشگاهها  با حمایت تمامی عوامل دانشگاه ها و مسئولان و نهاد های مربوطه و ایجاد دفتر  امور بین الملل سازی میسر می شود.
ضرورت توسعه فرهنگ بین المللی سازی در دانشگاه ها

دکتر جعفر مهراد، رئیس بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در خصوص بین المللی سازی دانشگاه ها  اظهار کرد: آن گونه که جهان بیش از پیش به سوی بین المللی شدن حرکت می کند، شکل زندگی مردم هم به طور فزاینده ای تحت تاثیر روند های جهانی قرار می گیرد.

 

وی  با بیان اینکه اکنون بین المللی سازی در بسیاری از مراکز آموزش عالی جهان به یک جنبش تبدیل شده است، گفت: در موسسات آموزش عالی تعداد دانشجویان بین المللی افزایش یافته است. دانشجویان خدمات بین المللی و فرصت های مناسب تر را، بیشتر جستجو می کنند، حتی اعضای هیئت علمی همکاری های بین الملل آموزشی و پژوهشی بیشتر را دنبال می کنند.

 

چهره ماندگار علمی کشور اظهار داشت: بسیاری از دانشگاه ها بین المللی سازی را در خط مقدم برنامه استراتژیک خود قرار دادند، این دانشگاه ها می دانند که تلاش های بین المللی در پژوهش ها و در جذب دانشجویانی که شهروند جهانی اند، اساسی و ضروری است.

 

وی بیان کرد: اکنون دانشگاه ها آگاه هستند که بین المللی سازی آنها چیزی بیش از مجموعه آماری است که ارائه می شود. بین المللی سازی دانشگاه ها باید بخشی  از D.N.A. موسسه آموزش عالی باشد.

 

رئیس بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اشاره به اینکه بین المللی سازی جامع و موفقیت آمیز در هر دانشگاهی باید به یک صورت هماهنگ و استراتژیک صورت گیرد، ابراز کرد: تمام جامعه دانشگاهی باید به این سمت حرکت کند.

 

مهراد یادآور شد: در دانشگاههایی که فاقد برنامه استراتژیک هستند، کوشش های بین المللی سازی معمولا پراکنده  و مختص تک تک دانشکده ها و گروه های آموزشی است و در سطح دانشگاه ابتکاری که بتواند دانشجویان بین المللی هماهنگ و در پردیس دانشگاه مجتمع کند، وجود ندارد.

چهره ماندگار علمی کشور ادامه داد: در این دانشگاه ها پشتیبانی ساخت یافته و نظام مند جهت کمک به توسعه بین المللی سازی درس ها، زبان تدریس یا تحقیقات مدنظر نیست؛ حتی واحدی که تجربه های تحصیل در خارج را برای دانشجویان تجزیه و تحلیل کند، تاسیس نشده است.

 

رئیس بخش اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با تاکید برچالش های مربوط به تهیه طرح استراتژیک برای بین المللی سازی دانشگاه ها بر مجتمع کردن و یک سویه سازی اقدامات بین المللی سازی، تصریح کرد: تمام مولفه های مهم برای موفقیت پردیس هایی که به طور مجزا هستند، لازم است از یک صدای واحد برخوردار باشند.

 

مهراد ضمن اشاره به اینکه به طور معمول در برنامه استراتژیک برای بین المللی سازی دانشگاه ها، تمام افراد از اعضای هیئت علمی تا کارکنان و دانشجویان شرکت می کنند، گفت: این مشارکت درون کمیته ها و گروه های کاری است؛ گروه های شاخص از اعضای هیئت علمی هریک از دانشکده ها، مدیران ارشد دانشگاهی و نمایندگان تشکل های دانشجویی می باشند.

 

چهره ماندگار علمی کشور بیان کرد: فرآیندها بعد از همکاری ها منجر به درک متقابل و همه جانبه از این امر و تعهد به پیش بردن و کمک کردن برای دسترسی جهان به دانشگاه می شود.

 

ضرورت تاسیس دفتر امور بین الملل سازی

مهراد اظهار کرد: نخستین گام در بین المللی سازی دانشگاه ها تاسیس "دفتر امور بین الملل سازی" است. این دفتر می تواند واحدهایی مانند راهبردهای جهانی، خدمات دانشجویان بین المللی و تحصیل در خارج را در خود جای دهد.

 

وی افزود: با فراهم آوردن زمینه های لازم برای تعاملات پیوسته و ساده کردن دسترسی به فرصت بین المللی دانشگاه، دفتر امور بین الملل سازی، فضایی ایجاد می کند که توجه تمام جامعه دانشگاهی به بین المللی  سازی را معطوف می سازد.

 

چهره ماندگار علمی کشور با بیان اینکه کارهای بسیاری وجود دارد که باید انجام گیرد و  بین المللی سازی باید به طور پیوسته در برنامه ریزی و فرهنگ  دانشگاه ها  مرسوم گردد، تصریح کرد: به تدریج که طرح های بین المللی سازی دانشگاهی تایید و اجرا می شود، جامعه دانشگاهی به طور جدی ترغیب می شود و در شرایطی، به بین المللی سازی متعهد می شود که مورد حمایت باشد.

 

مهراد در پایان اظهار داشت: دفتر امور بین الملل سازی ضمن ایجاد تسهیلات لازم برای بین المللی کردن دانشگاه ها باید به این نکته توجه کند که فرهنگ، پدیده ای بنیادی است و به طور کلی لازم است توسط اعضای هیئت علمی، کارکنان و هرکدام از دانشجویان مورد حمایت قرار گیرد.

برچسب ها :
Mehrad
|
United States
|
1394/12/19 - 02:30
0
1
دوست گرامی
ضمن آظهار قدردانی از توجه جنابعالی به این نکته هم توجه کنید که هدف از این گفتار ایجاد فرهنگ بین المللی سازی در دانشگاه ها است. ایران 4600000 دانشجو دارد. کل دانشجویان خارجی 21500 نفر است که در حدود 20000 نفر تنها در جامعه المصطفی درس می خوانند و بقیه در سایر دانشگاه های کشور. این رقم شایسته دانشگاههای ما نیست. تازه عمده اینها از کشورهای افغانستان و عراق و سوریه و یمن هستند که بورسیه هستند. تعداد دانشجوی غیر ایرانی غیر بورسیه بسیار اندک است
دانشجوی کتابداری
|
Iran
|
1394/12/18 - 18:27
0
2
دوست عزیزکارشناس ارشد کتابدار سوال شما بسیار به جا بود
کارشناس ارشد کتابدار
|
Iran
|
1394/12/18 - 08:46
0
3
با درود به پرفسور مهراد این چهره فرهیخته نظام علم اطلاعات و دانش شناسی که همواره اطلاعات ذیقیمتی را ارائه می دهند و چراغ راه هدایت آموزش عالی در پیشبرد اهداف نظام آموزش عالی و پزشکی هستند سوالی وجود دارد و آن اینکه هر چند اقداماتی عملیاتی شده در وزارت علوم در مورد بین المللی شدن دانشگاه ها در ایران از گذشته های بسیار دور انجام شده است ؛ آیا با تاسیس این دفتر که از نظر جناب عالی اولین گام می باشد باعث فرار یا فراری دادن مغز های ایرانی و دانشجویان خوب نمی شود ؟لطفا درصورت امکان به سوال من پاسخ دهید تا این مفهوم برای من روشن شود .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: