کد خبر: 24219
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 23 ارديبهشت 1395 - 18:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابداران روسیه به شغل خود علاقه مند هستند

سرگئی وادیمیویچ کایکین درباره وضعیت معیشت کتابداران در شهرهای بزرگ روسیه نظیر مسکو گفت: هر شغلی که مرتبط با کتاب و فرهنگ باشد همواره  درآمد پایینی نسبت به بسیاری از مشاغل دارد. شغلهای کتابداری و کتابفروشی در روسیه هم از این موضوع مستثنی نیستند.
کتابداران روسیه به شغل خود علاقه مند هستند

سرگئی وادیمیویچ کایکین، رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو و مدیر غرفه روسیه در بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار لیزنا در نهمین روز از برگزاری نمایشگاه درباره خسارتهای وارد شده به کتابهای این غرفه پس از بارش باران عصر روز گذشته گفت: خوشبختانه هیچ یک از منابع این غرفه دچار آسیب جدی نشده است.

 

وی در ادامه درباره وضعیت ناشران و کتابفروشی ها در روسیه گفت: من آمار دقیقی از تعداد کتابخانه ها، کتابفروشی ها و ناشران در روسیه در حال حاضر ندارم اما تنوع کتابفروشی ها بسیار زیاد است و برخی به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند. این کتابفروشی ها در اندازه های مختلف و در قسمتهای مختلف شهر پراکنده اند.

 

سرگئی وادیمیویچ کایکین در ادامه درباره وضعیت کتابخانه های عمومی گفت: کتابخانه های عمومی مسکو قدمت زیادی دارند و ساختمان های بسیار چشم نواز و جذابی دارند که مخاطبان را به سوی خود جذب می کنند. همچنین کتابخانه ها به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات می پردازند و از این نظر بسیار خوب هستند و افراد هر زمان که تمایل داشته باشند می توانند به کتابخانه ها مراجعه کنند.

 

وی افزود: در حال حاضر کتابخانه های روسیه تغییر نقش داده اند و به مراکز اطلاعات تبدیل شده اند که افراد می توانند برای رفع هرگونه نیاز اطلاعاتی خود به آن مراجعه کنند.

 

کایکین درباره تجربه خود در استفاده از کتابخانه های عمومی گفت: من برای رفتن به کتابخانه عمومی محل زندگی ام در کودکی راه طولانی طی می کردم ولی بسیار در رفتن به کتابخانه فعال بودم. چون فضای کتابخانه بسیار شاداب و دلپذیر بود. رفتار کتابداران خیلی خوب بود و با من که کم سن و سال بودم بسیار با مهربانی رفتار می کردند. به همین دلیل همواره احساس خوبی از حضور در کتابخانه داشتم و این مرا به مطالعه و کتابخوانی بیشتر ترغیب می کرد.

 

وی درباره کتابخانه های مدارس در روسیه گفت: کتابخانه های مدارس روسیه عمدتا شامل منابع کمک آموزشی می شوند که بسیار در ترغیب کودکان و نوجوانان در استفاده از کتاب فعال هستند و کتابداران در آنجا خدمت می کنند. من هم زمانی که دانش آموز بودم تجربه خوبی در استفاده از کتابخانه داشتم. همچنین کتابخانه های دانشگاهی روسیه نیز تلاش می کنند نیاز اطلاعاتی دانشجویان را به منابع اطلاعاتی رفع کنند.

 

رئیس نمایشگاه کتاب مسکو درباره وضعیت دپارتمان های کتابداری در روسیه گفت: این رشته در روسیه فعال است و دانشجویان بسیاری پذیرش می کنند و فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کتابدار در کتابخانه ها کار می کنند.

 

وی درباره وضعیت معیشت کتابداران در شهرهای بزرگ روسیه نظیر مسکو گفت: هر شغلی که مرتبط با کتاب و فرهنگ باشد همواره  درآمد پایینی نسبت به بسیاری از مشاغل دارد. شغلهای کتابداری و کتابفروشی در روسیه هم از این موضوع مستثنی نیستند ولی افرادی که در این حوزه ها کار می کنند و کتابفروش یا کتابدار هستند؛ افراد خاصی هستند که با عشق و علاقه به حوزه کاری خود ادامه می دهند و آنها به کارشان بسیار علاقه مندند.

 

سرگئی وادیمیویچ کایکین در پایان، استقبال از برنامه های غرفه مسکو توسط مردم ایران را خوب ارزیابی کرد و اشتیاق مردم ایران را برای حضور در نمایشگاه کتاب تحسین نمود.

 

گفتنی است، روسیه میهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است.

برچسب ها :
کتابدارمظلوم
|
Iran
|
1395/02/28 - 12:22
0
1
جناب دبیرکل مانمدانیم کی عدالت میخواهد اجراشود متاسفانه کتابدران شهرستانهای لامرد ومهر فارس ازحق بدی آب وهوا محروم شدند درصورتیکه همه کارمندانی که دراین دوشهرستان مشغول به کار هستند ازجمله فرهنگیان این دوشهرستان ازاین حق برخوردارهستنداما ما کتابداران این دوشهرستان ازاین حق محروم هستیم چرا،جناب دبیرکل مردم این دوشهرستان به عنوان شهرستان مرزی شناخته شده است وهمه مردم این دوشهرستان ازنعمت تعاونی مرزنشینان برخوردارهستند وناگفته نماند کسانیکه مرزی هستند از مزایای این تعاونی ها برخوردارمی شوند ولاغیراما افسوس که حق کتابدران این دوشهرستان که مرزنشین هستند نیز پایمال شد وبعیداست که یک انسان مخلسی به استحضاردبیرکل عزیز برساندوازحقوق ما کتابدان گرمسیری دفاع کند.
کتابدار
|
Iran
|
1395/02/27 - 10:00
0
10
باسلام چرا روسیه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! چرا دیگر کشورها ی دیگه نه . مقایسه با کشورهای اروپایی نمیشه حقوق یک کتابدار قبل از انقلاب چند برابر مدیر مدرسه بود کتابدارها از شان اجتماعی زیادی برخوردار بودند حالا چی.
كتابدار
|
Iran
|
1395/02/27 - 08:43
0
8
سلام دوستان وهمكاران دلسوزوزحمتكش
ان شاءالله كه به زودي باتلاش دبيركل بزرگوارومحترم همه مشكلات كتابداران بالاخص وضعيت معيشتي آنهاحل شودتابتوانند باانگيزه وشوق هرچه بيشتراين مسيركه انتخاب كرده اندحركت كنندوخدمات بيشتري به افرادارائه دهند.
روستایی
|
Iran
|
1395/02/26 - 17:22
16
3
باسلام خدمت دبیرکل محترم نهادکتابخانه های عمومی کشور:سئوالی که خدمتتون داشتم این هست چراحق مرزنشینی به کتابداران روستایی که درآخرین نقطه صفرمرزیخدمت میکنن تعلق نمیگیرد؟؟ولی به کتابداران شهری تعلق میگیردباتقدیم احترام
پاسخ ها
روستایی
| Iran |
1395/03/01 - 15:47
ممنون همکارعزیزان شالله توکل بخدابازحمات دبیرکل محترم
کتابدار
| Iran |
1395/02/27 - 14:48
باسلام
همکارکرامی
انشاالله امسال شامل شماعزیزان هم بشودخبرهای خوبی برای کتابداران روستایی و انجمنی در دست بررسی هست نگران نباشید
کتابدار -خوزستان
|
Iran
|
1395/02/26 - 08:16
9
9
سلام دوستان و همکاران عزیز تنها به یک بعد قضیه نگاه نکنید در بین حرفهای ایشون زیبایی ساختمان ها جذب اعضاء رفتار نیک کتابدار در دسترس بودن کتابخانه ها ساعات کاری بدون محدودیت عشق کتابدار به شغلش و...
کتابدار
|
Iran
|
1395/02/24 - 00:33
2
79
با تیتر کردن اینکه وضع مالی کتابداری روسیه خوب نیست میخواین بگین همه جا دنیا وضع اینه؟نه عزیز من ما کتابدارای ایران واقعا دیگه نمیدونیم باید فریادمونو به کجا برسونیم که اگه وضعیت مالیمون امسال خوب نشه هیچ انتظاری نباید از ما به عنوان سفیران فرهنگی داشته باشید. تا شرایط مالی خوب نشه هیچ انگیزه ای وجود نداره...
پاسخ ها
majid
| iran |
1395/02/30 - 09:38
damet garm vali aghay mokhtar dare zahmat mikeshe baramoon
کتابدار شمال
| iran |
1395/02/25 - 14:20
با درود. ممنون که یکی حرف دل ما رو زد.
کتابدارکتابدار
| Iran |
1395/02/25 - 12:46
درود بر شما همکار محترم
با تیتر کردن این مطالب می خواهید چه ثابت کنید ثابت کنید که باید کتابداران با جان و دل کار کنید ولی هر روز با دست خالی و نان خشک خانواده اش را سیر کند
مگر چه اتفاقی می افتد که وضعیت کتابدار مثل سایر کارمندان شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: