کد خبر: 24660
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 تیر 1395 - 15:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

بی ثباتی طرح های تحقیقاتی انگلستان به دلیل خروج از اتحادیه اروپا

منبع : لیزنا
خروج انگلستان از اتحادیه اروپا اجرای بسیاری از طرح های تحقیقاتی را که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شده است، بی ثبات خواهد کرد.
بی ثباتی طرح های تحقیقاتی انگلستان به دلیل خروج از اتحادیه اروپا

 دکتر جعفر مهراد، استاد و رئیس گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز، در گفتگو با لیزنا درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا و تاثیر آن بر پژوهش گفت: رای بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا  سوالات مهمی را برای آینده این کشورمطرح کرده است. در بین جوامع بیشمار، دانشمندان بریتانیا به شدت به عضویت در اتحادیه اروپا برای منابع مالی، همکاری و بکارگیری پژوهشگران برتر نیاز دارند.

 مهراد افزود: اکنون دسترسی آنان به منابع مالی پژوهشی و توانایی آنان در سهیم شدن به دانش موجود در مرزهای اتحادیه اروپا در خطر است. بعضی از پیشرفت های جاری در اروپا مانند بوزون هیگز به همکاریهای بین المللی وابسته است. معنی این عبارت آن است که بریتانیایی ها برای دسترسی به ایده ها و همکاری با پروژه های بسیار مهم که هم اکنون در بسیاری از رشته ها در خال رخ دادن است فرصت کمتری در اختیار خواهند داشت.


موسس ISC گفت: بریتانیا تنها یک درصد جمعیت جهان را دارا است، اما 4 درصد پژوهشگران علمی جهان در این کشور فعالیت دارند. این دانشمندان 16 درصد مقالات بسیار پراستناد جهان را تولید می کنند. بریتانیا وقتی بحث علم مطرح است بیشتر از اندازه خود ظاهر می شود.


وی تاکید کرد: اما عضویت در اتحادیه اروپا هم از نظر تامین منابع مالی برای طرح های تحقیقاتی و هم از نظر همکاریهای بین المللی که سهیم شدن در ایده ها و همکاری های بین المللی را تسریع می کندبرای دانشمندان این کشور حایز اهمیت فراوان استلذا 52 درصد رای برای خروج از اتحادیه اروپا باعث شوک بسیاری از محققان انگلیسی شده که امیدوار بودند که کشورشان عضوی از اتحادیه اروپا باقی بماند.

مهراد اظهار داشت: خروج از اتحادیه اروپا اجرای بسیاری از طرح های تحقیقاتی را که توسط اتحادیه اروپا تامین مالی شده است، بی ثبات خواهد کرد. آینده پروژه هایی که در دست اجرا است و یا به دنبال منابع مالی است به این جهت که این پروژه ها تحت ضوابط اتحادیه اروپا طرح ریزی شده است تا حدود زیادی غیر قطعی است و لذا خروج از اتحادیه اروپاباعث کاهش حمایت های مالی از تحقیقات علمی در انگلستان شده و پروژه های پژوهشی دیگر نمی توانند از تسهیلات مالی اتحادیه اروپا استفاده کنند.


او گفت: در ماه مارس 2016 مجله نیچر با پرس و جو از 666 محقق انگلیسی دریافت که 83 درصد پاسخ دهندگان تمایلی به خروج از اتحادیه اروپا ندارند، اما مهمتر از آن، این دانشمندان پیش بینی کردند که ترک اتحادیه اروپا نتایج ضررباری بر علم در انگلستان خواهد داشت.


دکتر جعفر مهراد بیان کرد: همان طوری که گفته شد مهمترین خسارت خروج از اتحادیه اروپا تامین منابع مالی است. طبق مجله BMJ پژوهش حوزه ای است که در آن انگلیسی ها منافع خیلی بیشتری از سرمایه گذاری بعمل آمده بدست می آورند. در حالیکه، بریتانیا 5/4 میلیارد پوند به پژوهش اتحادیه اروپا کمک می کند، این کشور در مقابل 8/8 میلیارد پوند پژوهانه دریافت می دارد. معنی این عبارت آن است که محققان انگلیسی دسترسی به این بودجه از جمله برنامه افق 2020 را از دست خواهند داد.


مهراد یادآور شد: برنامه افق 2020 بزرگترین برنامه پژوهشی و نوآوری اتحادیه اروپا است که با 80 میلیارد پوند به اضافه سرمایه گذاری خصوصی به مدت 7 سال از 2014 تا 2020 میلادی در اختیار پژوهشگران اتحادیه اروپا قرار دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: