کد خبر: 24820
تاریخ انتشار: شنبه, 02 مرداد 1395 - 09:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش

کتاب‌یاران عامل ترویج کتابخوانی دانش‌آموزان

منبع : لیزنا
مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش از استقبال خوب دانش‌آموزان به عنوان کتاب‌یار خبر داد.
کتاب‌یاران عامل ترویج کتابخوانی دانش‌آموزان

مهدی علی‌اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت ارشاد آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا، درباره احیای پست کتابدار در مدارس کشور و وجود جایگزین برای این پست گفت: با توجه به اینکه پست کتابدار در مدارس حذف شده و بایستی همچنان کتابخانه‌های مدارس فعال باشند لذا از دانش‌آموزان برای ادامه فعالیت کتابخانه‌ها استفاده می‌‌شود.


وی ادامه داد: در فضایی که اکنون قرار داریم و با توجه به وظیفه تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخانه طبیعتاً باید افرادی در مدرسه حضور داشته باشند تا در زمینه توزیع و نگهداری کتاب اقدام کنند


مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در شرایط حاضر دانش‌آموزان به صحنه آمده تا در حرکتی خودجوش جای خالی این پست در مدارس پر شود که البته بازخورد مثبتی از حضور دانش‌آموزان دریافت شده است

علی‌اکبرزاده با بیان اینکه حضور دانش‌آموزان در این عرصه باعث ترغیب سایر دانش‌آموزان و همچنین افزایش حس مسئولیت‌پذیری شده است، گفت: امکان آموزش‌های تخصصی در مدارس جزو دستورالعمل قرار نگرفته اما کتابداری در حوزه فعالیت‌‌های پرورشی به شمار آمده و برای مربیان تربیتی، مدیر مدرسه و همکاران فعال و آگاه ادارات آموزش و پرورش در این حوزه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است. 

 
وی با اشاره به اینکه تعداد کتاب‌یاران طی یک سال از 60 هزار به 121 هزار افزایش پیدا کرده، گفت: با وجودی که آموزش‌‌های تخصصی در ساعات درسی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته نشده اما علاقه‌مندان به حوزه کتابداری می‌توانند با استفاده از آموزش‌های مجازی و تحقیق از افراد متخصص در بهبود روند کتابداری تلاش کنند.

کتابدارآموزشگاهی
|
Iran
|
1395/05/11 - 05:32
0
2
ای بابا من نمیدانم چگونه برای همه چیزقائل به تخصصی بودن هستندتامیرسدبه کتابخانه همه چیزفراموش میشوداشتباهی که درزمان وزارت قبلی آموزش وپرورش آقای حاجی بابایی شده رابه جای اینکه تصحیح کنند،توجیه میکنند.قبلش هم آقای صالحی امیری گفته بودندکه برای احیاپست کتابدارآموزشگاهی بایدبه مجلس برویم وباآموزش وپرورش توافق حاصل نمیشودبه دلیل وجودچنین مدیرانی دروزارت آموزش وپرورش است.
ز،ا
|
iran
|
1395/05/10 - 08:53
0
2
با این روند که هر کسی میتونه کتابدار بشه دیگه چه لزومی هست که این رشته که افرادی مثل من۴سال از عمرشون رو میذارن برای این رشته ، وجود داشته باشه. واقعا از نگاه سطحی مسئولین آموزش و پرورش متاسفم.
همکار جنوب
|
Iran
|
1395/05/04 - 15:14
1
3
کتابدار کتابدار است و دانش آموز دانش آموز. با این فرمایشات آقای علی اکبرزاده مثلا من برم و به جای پرستاری که قصد مرخصی دارد فقط و فقط نیم ساعت وایستم. حال اگر تمام ساعات شیفت او قرار داشته باشم چه خواهد شد! بابا جان با این سخنانتان وجود کتابدار را در کتابخانه های مدارستان کمرنگ نگردانید. دانش آموز باید به درس خود برسد نه بقول شما (با استفاده از آموزش‌های مجازی و تحقیق از افراد متخصص...) متاسفم برای فرزندانمان ....
لطیفی
|
Iran
|
1395/05/03 - 15:21
0
2
مدرسه باید کتابدار با تحصیلات آکادمیک داشته باشه.
این رو پیگیری کنید.
حسینی
|
United Kingdom
|
1395/05/03 - 11:02
0
2
به دانش آموز باید آموخت که چه طوری بخواند. دانش آموزان هنوز نیاموخته اند که چه طوری بخوانند پس به درد کتابدار شدن و عامل ترویج خواندن شدن نمی خورند. جنبه دیگر اینکه هدف از ایجاد کتابخانه، این است که دانش آموز و معلم بدانند که برای یافتن پاسخ پرسشهای خود از طریق منابع اطلاعاتی باید مقداری با نظم و ترتیب و سازماندهی منابع آشنا شوند. مثلا برای دستیابی به مجموعه ای از کتابها درباره یک موضوع خاص باید فهرست کتابخانه را که دارای نظم خاصی است جستجو نمایند یا از یک کتابشناسی کمک بگیرند. اظهای نظر افرادی چون آقای علی اکبر زاده در مورد تنزل نقش کتابداران به عنوان راهنمای دستیابی به منابع اطلاعاتی قابل درک است. چون خود کمتر به کتابخانه رفته و اهمیت سازماندهی دانش و منابع را از نزدیک لمس کرده اند.
کتابدار
|
Iran
|
1395/05/02 - 11:18
0
2
متأسفانه رویکرد پژوهشی و پرورشی در نظام آموزش بسیار رویکرد نامناسب و ضعیفی است به خصوص در عرصه کتابخوانی. کتابخوانی باید در مدارس به عنوان یک مولفه اصلی فرهنگی نهادینه شود و دانش آموزان باید ملزم به رجوع به کتب کتابخانه چهت فعالیتهای تحقیقی و پرورشی باشند که متأسفانه عکس این واقعیت را ما می بینیم. بایستی ترغیب و تشویق به کتابخوانی در دانش آموزان رواج یابد نه اینکه دانش آموز درگیر فعالیت های تخصصی کتابخانه گردد, آنهم تحت عنوان واژه " کتابیار" که این امر نشان از بی اهمیتی به وجود پست کتابدار مدرسه و در واقع بی اهمیتی به مقوله مهم" کتاب و کتابخوانی و خواندن " است و آموزش و پرورش با این ترفند به نوعی از وظیفه ذاتی اش در امر کتابخوانی شانه خالی می کند به امید روزی که شاهد تغییرات مثبت و سازنده در رویکردهای مدیریتی در حوزه فرهنگی باشیم
دانشجوی کتابداری
|
Iran
|
1395/05/02 - 10:05
0
4
سلام
نتیجه می گیریم که عملاً کتابدار در مدارس جذب نخواهیم کرد و نیاز هم نداریم، کار یک کتابدار را دانش آموزان انجام می دهند و پاراگراف آخر هم با دقت بخوانید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: