کد خبر: 24875
تاریخ انتشار: شنبه, 09 مرداد 1395 - 10:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتاب های صوتی و دیجیتالی، شیوه جدید مطالعه جوانان

خواندن حتی از روی صفحات وب هم غنیمت است

منبع : لیزنا
دکتر منصوریان گفت: نظام آموزشی نادرست خلاقیت و انگیزه را در بین دانش‌آموزان از بین می‌برد و این سبب لطمه بزرگی به آینده ادبیات فارسی‌مان می‌شود.
خواندن حتی از روی صفحات وب هم غنیمت است

 

یزدان منصوریان استاد دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به بهبود نوشتار ادبیات کتاب‌های درسی  اظهار داشت: در زمان‌های قبل متأسفانه ادبیات کتاب‌های درسی دانش‌آموزان از کیفیت قابل قبولی برخوردار نبود اما امروزه با توجه به حساسیت‌های مطرح شده به وسیله کارشناسان اهل فن و با همکاری سازمان برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش ادبیات این کتب درسی  روز به روز در حال بهتر شدن است.

 

وی بیان کرد: آن چه که  در این میان مطرح می‌شود کیفیت و کمیت محتوای کتاب‌های درسی بوده که باید به آن توجه کافی شود زیرا این تأثیر بسیار زیادی بر چگونگی و رویکرد آموزش مطالب آن دارد.

استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: تا زمانی که آموزش به صورت سریع و به حالت کنکوری در بین دانش‌آموزان صورت بگیرد و نظام آموزشی ما مبتنی بر حفظ کردن سریع مطالب درسی بوده سطح یادگیری، جست‌وگری و تلاش برای آموزش‌های بیشتر در بین دانش‌آموزان از بین می‌رود.

منصوریان ابراز داشت: دانشجویانی که تازه از دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند متأسفانه از توانایی‌های نگارشی لازم برخوردار نبوده و این به دلیل غلط بودن شیوه آموزشی و نپرداختن به نوشتن و تولید محتوا به وسیله دانش‌آموزان است.

 

وی یادآور شد: دانش‌آموزان در طول سال‌های تحصیل فرصتی برای  نوشتن ندارند و این مسئله سبب شده خلاقیت انگیزه و استعداد‌های نگارشی در بین آن‌ها از بین برود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابزارهای الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی همه  افراد را محاصره کرده‌اند افزود: همه ما ساعت‌های زیادی را صرف  تماشای تلویزیون و جست‌وجو در اینترنت و موبایل کرده و همین مسئله سبب شده سرانه مطالعه کتاب در بین ما بسیار  کاهش یابد.

وی عنوان  کرد: در نظام آموزشی از ادبیات فارسی به طور کامل استفاده نشده به طوریکه بسیاری از  اشعار غنی شاعران  ما قابل فهم برای دانش‌آموزان نیست.

 

منصوریان ادامه داد: دانش فرهنگ ما در گذشته در قالب شعر بوده  و شعر شعور اجتماعی ما را ایجاد و همواره  ادبیات اصیل به دلیل جهان‌بین بودنشان آرامش زیادی برای روح و روان افراد خواننده ایجاد می‌کرد.

وی گفت: مطالعه کتاب‌های سنتی و کاغذی با نسخه‌های الکترونیکی فرق زیادی ندارد و این بستگی  به سن خواننده دارد و اینکه با  چه ابزاری راحت‌تر می تواند با کتاب یا نسخه الکترونیکی آن ارتباط برقرار  کند.

نوع یادگیری متفاوت‌ ما بنابر استفاده از نسخه‌های چاپی و یا استفاده از صفحات الکترونیک و نیز احتمال یادگیری بهتر به هنگام استفاده از کتاب، روزنامه و یا گزارش چاپ شده در مقایسه با زمانی که از کامپیوتر استفاده می‌کنیم، جای بحث دارد اما به دلیل انکه این روزها جوانان با وسایل ارتباطی مانند موبایل و تبلت زیاد سر و کار دارند خواندن حتی از روی صفحات وب غنیمت است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: