کد خبر: 24902
تاریخ انتشار: سه شنبه, 12 مرداد 1395 - 16:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اقدامات کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی دلیل نرخ بالای مطالعه دانشجویان

منبع : لیزنا
رییس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دانشجویان این دانشگاه از فعال‌ترین دانشجویان برتر کشور در زمینه مطالعه حرفه‌ای هستند.
اقدامات کتابخانه‌های دانشگاه علامه طباطبایی دلیل نرخ بالای مطالعه دانشجویان

دکتر سید مهدی طاهری، رییس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا گفت: به طور کلی نرخ مطالعه در کشور ما پایین است و این مشکل ریشه در نظام آموزشی و عدم ایجاد عادت به مطالعه در کودکان و نوجوانان به عنوان بهترین سنین اُنس با کتاب و دیگر منابع اطلاعاتی دارد. با این وجود، اعضای هیئت علمی و دانشجویان در بین دیگر افراد جامعه، وقت بیشتری به مطالعه اختصاص می‌دهند و از گروه‌هایی به شمار می‌روند که بالاترین نرخ مطالعه را در کشور دارند.


وی ادامه داد: در بین جامعه دانشجویان کشور به نظر می‌رسد، دانشجویانی که در دانشگاه‌های معتبر و برتر کشور مشغول به تحصیل هستند، به دلیل برنامه‌های آموزشی و به ویژه پژوهشی متنوع این دانشگاه‌ها که عامل اصلی انتخاب آنها به عنوان دانشگاه برتر بوده، به طور نسبی بیش از دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها به مطالعه می‌پردازند.


رییس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به برتری این دانشگاه بیان داشت: دانشجویان این دانشگاه از فعال‌ترین دانشجویان برترکشور در زمینه مطالعه حرفه‌ای هستند و برنامه‌های پژوهشی این دانشگاه در چند سال اخیر، از جمله در حوزه اقدامات کتابخانه‌ای، توانسته بر افزایش کمی و بهبود کیفی مطالعه دانشجویان تاثیرگذار باشد.


طاهری با اشاره به اقدامات مهم کتابخانه دانشگاه علامه تصریح کرد: از مهمترین اقداماتی که مجموعه کتابخانه‌های دانشگاه علامه با محوریت کتابخانه مرکزی این دانشگاه برای ترویج مطالعه و تامین نیازهای اطلاعاتی اعضای هیات علمی و دانشجویان انجام داده، توسعه کتابخانه دیجیتالی و اشتراک رسمی پایگاه‌های اطلاعاتی‌ بین‌المللی بوده است.


وی گفت: کتابخانه دیجیتالی دانشگاه، محدودیت‌های زمانی و مکانی استفاده از منابع اطلاعاتی به ویژه منابع دیجیتالی را حذف کرده و فضای کتابخانه‌ای مجازی بسیار گسترده و با خدمات متنوعی برای جامعه کاربران تهیه شده است

 

وی افزود: دانشجویان دانشگاه می‌توانند در هر زمانی از شبانه روز، و در هر نقطه‌ای از دنیا، به متن کامل منابع دیجیتالی اعم از منابع متنی، دیداری، و شنیداری این کتابخانه که بیش از 300 هزار منبع دیجیتالی است، دسترسی پیدا کنند و یا، از اطلاعات کتاب‌شناختی منابع فیزیکی استفاده کنند.


رییس کتابخانه علامه طباطبایی یکی از اقدامات مهم و قابل توجه در این کتابخانه را دسترسی سریع و آسان به منابع اطلاعاتی و تاثیر قابل توجه آن بر مطالعه همه افراد از جمله اعضای هیات علمی و دانشجویان خواند و اذعان داشت: متن کامل تمامی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله‌های دکترا، طرح‌های پژوهشی، و دیگر بروندادهای پژوهشی دانشگاه علامه به صورت کامل دیجیتالی شده، بر اساس بهترین استانداردهای بین‌المللی سازماندهی و پردازش گردیده، و در محیط کتابخانه دیجیتالی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه علامه به نمایش درآمده است.


طاهری در ادامه درباره خدمات این کتابخانه افزود: یکی دیگر از خدمات این کتابخانه، ارائه خدمات در قالب میز مرجع مجازی است که اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌توانند مستقیماً با کتابداران گفتگوی پیوسته داشته و خدمات راهنمایی دریافت نمایند. این خدمت نیز به دلیل رفع مشکلات احتمالی جامعه کاربران برای استفاده از سیستم کتابخانه دیجیتالی و تسهیل دسترسی، بر افزایش میزان مطالعه دانشجویان موثر بوده است.


وی بیان داشت: اشتراک رسمی به مهمترین پایگاه‌های اطلاعاتی بین‌المللی و دسترسی به معتبرترین منابع پژوهشی دنیا دراین دانشگاه فراهم شده است


رییس کتابخانه دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: اعضای هیات علمی و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به بخش خدمات الکترونیکی کتابخانه مرکزی دانشگاه، از سیستم‌های تعبیه شده برای دسترسی به پایگاه‌های اطلاعاتی و کتابخانه دیجیتالی استفاده نمایند، بنابراین با ارائه این خدمات، کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه علامه، در افزایش مطالعه و بهبود کیفیت آن در بین اعضای هیات علمی و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها نیز ایفای نقش نموده است


وی بیان کرد: امید است این گونه برنامه‌ها و اقدامات با پشتیبانی سازمان‌های مرجع و مادر، در گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه که عامل اصلی توسعه هر کشوری است، زمینه را برای افزایش نرخ مطالعه به ویژه در جامعه فرهیخته کشور فراهم نماید.

کتابدارآموزشگاهی
|
Iran
|
1395/05/14 - 04:54
0
0
آفرین به مدیریت قوی کتابخانه مرکزی وهمکارانشان که مسئولین رامجاب کرده اندکه این امکانات رابرای کتابخانه های این دانشگاه تامین کنند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: