کد خبر: 25027
تاریخ انتشار: جمعه, 29 مرداد 1395 - 11:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

بدون اخلاق نمی‌توان اثر ادبی و هنری خلق کرد

منبع : لیزنا
نویسنده کودک و نوجوان گفت: اگر نویسنده به اخلاقیات اعتقاد داشته باشد می تواند اثار ادبی را به نحو احسنت برای مخاطب خلق کند.
بدون اخلاق نمی‌توان اثر ادبی و هنری خلق کرد

 محمدرضا سرشار نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار لیزنا با اشاره به مضامین داستان‌های ادبی و تاثیر مستقیم آن‌ها با مقوله اخلاق گفت: اصولا اخلاق زیبایی روح و روان است و چطور ممکن است کسی که به عنوان یک نویسنده اخلاق را در آثارش به تصویر می‌کشد خود به آن هیچ اعتقادی نداشته باشد و اخلاق باید در تمام آثار ادبی و هنری نویسندگان وجود داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه در حوزه‌ شعر، اخلاق یک مقوله اصلی و مهم محسوب می‌شود، افزود:  هر چه یک اثر با نفس و روان یک هنرمند مطابق باشد آن شعر و قطعه ادبی واقعی تر جلوه داده شده و بازتاب آن در میان خوانندگان ملموس و باورپذیرتر است.

 سرشار یادآور شد: نویسنده‌ای که به مقوله اخلاق مقید باشد سبب جذب خوانندگان بیشتری می‌شود، زیرا که صداقت در نوشتار نوعی رعایت اخلاق بوده و خوانندگان همیشه بدنبال آثاری صادق و بی ریا هستند.

 

 این پژوهشگر و منتقد ادبی یادآور شد: آثار بازاری پر از شعرهای اعتقادی و اخلاقی است ولی هیچ اثری بر خواننده به علت نوشته‌های ریاکارانه نمی‌گذارد و این آثار همگی برای جلب مشتری به رشته تحریر درآمده است.

 سرشار عنوان کرد: آثار اصیل شعر و نوشته معمولا بر پایه اخلاقیات بوده و سبب زیباتر شدن ادبیات داستانی و قطعات شعر می‌شود.

 وی با بیان اینکه نویسنده جزئی از جامعه بوده و در آثارش ویژگیهای محیط زندگی خود را ترسیم می‌کند؛ گفت: به دلیل فاصله گرفتن و کمرنگ شدن ارزشها و اخلاقیات در جامعه این مسئله در آثار نویسندگان نیز بروز می‌کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: