کد خبر: 25245
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 شهریور 1395 - 11:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اعلام ترکیب داوران جشنواره مروجان کتابخوانی در آبان

منبع : لیزنا
 علی‌اکبر زین‌العابدین گفت: ترکیب داوران در هفته دوم آبان اعلام خواهد شد و داوران از گروه‌های گوناگون، از متخصص حوزه کودکان، فضای آکادمیک علوم کتابداری و مشابه، پدیدآورندگان، پژوهشگران همین حوزه، مروجان سابقه‌دار کتاب و مدیران حوزه‌های مرتبط  انتخاب می‌شوند.
اعلام ترکیب داوران جشنواره مروجان کتابخوانی در آبان

 علی‌اکبر زین‌العابدین عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره مروجان کتابخوانی درگفتگو با خبرنگار لیزنا  اظهار داشت: تا به امروز بیش از 100 گروه و شخص در جشنواره مروجان کتاب شرکت کرده‌اند که برای جذب حداکثری افراد واجد شرایط مهلت ارسال آثار تا 20 مهرماه تمدید شد.

وی گفت: عده ای از مروجان کتاب خود را واجد شرایط ندانسته و این تفکر را در ذهن دارند که ترویج کتاب کار فوق‌العاده سخت‌ و پیچیده‌ای است و برای شرکت صلاحیت ندارند. در صورتیکه مروجان واقعی کتاب همان افرادی هستند که با کمترین امکانات به کار ترویج مطالعه در کشور می‌پردازند و این ذهنیت باید اصلاح شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره مروجان کتابخوانی افزود:‌ برگزیدگان در هر دوره، در 2 بخش عمومی و ویژه شرکت می‌کنند که بخش ویژه اهمیت بیشتری دارد. بخش عمومی مربوط به اشخاص و گروه‌های حقیقی و حقوقی غیردولتی است که به کار ترویج کتاب در سراسر کشور می‌پردازند در هر صنف و رسته. اما در بخش ویژه اشخاص و گروه‌هایی شرکت می‌کنند که تاثیراتی با بسامد بالاتر بر فرهنگ کتاب‌خوانی دارند که شامل معلمان مدارس و اساتید دانشگاه، ‌کتابداران، کتاب‌فروشان، مربیان مهد کودک، ائمه جماعات و فعالین فضای مجازی و الکترونیکی و اصناف و نهادهای خصوصی است. که تا الان ائمه جماعات و مربیان مهدکودک کمتر از بخش‌های دیگر شرکت کرده‌اند.

 

وی ادامه داد: وقتی استاد دانشگاه در کلاس غیر از کتاب درسی، کتابی دیگر را معرفی می‌کند و چند دقیقه به این کار اختصاص می‌دهد، به ترویج کتاب و مطالعه مشغول است و شاید خودش به ارزش بالای این فعالیتش واقف نیست و ما متاسفانه به این افراد هنوز دسترسی خوبی نداریم و از دانشجویان می‌خواهیم اساتید مروج را به دفتر جشنواره معرفی کنند تا مستقیما پیگیری کنیم.

وی یادآور شد: امسال بخش مروجین الکترونیکی و فضای مجازی را در جوایز بخش ویژه اضافه کرده‌ایم. دلیل این کار شرایط روز است و اینکه مردم ساعات زیادی از اوقات روزانه‌شان را با این رسانه‌ها می‌گذرانند. چرا که در فضای مجازی افرادی وجود دارند که در صفحات اینستاگرامی، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، وبسایت‌ها، خبرگزاری‌ها و... در ترویج کتابخوانی به صورت روزانه یا هفتگی فعالیت کرده و به شناساندن کتب مختلف، خبررسانی‌های ویژه، اعطای جایزه، کتابخوانی‌های گروهی و دوره‌ای و نقد وبررسی متون مشغولند و که این اشخاص هم می‌توانند مستندات خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

زین‌العابدین عنوان کرد: ‌در میان فروشندگان کتاب با اینکه کار اقتصادی انجام می‌دهند، اما عده‌ای هستند که در خود فروشگاه محل فعالیت به کار ترویج کتابخوانی می‌پردازند. مثلاً برنامه‌های هفتگی و ماهانه دارند در نقد و بررسی کتاب یا کودکان و نوجوانان را به بهانه‌های فرهنگی مختلف از قبیل امضای کتاب، مسابقات هنری و... به کتابفروشی می‌کشانند و جذابیت‌هایی جدای فعالیت مرسوم کتابفروشان انجام می‌دهند. ارزش کار کتابفروش‌ها در آنجاست که بیشترین سهم سرمایه‌گذاری مادی را در حوزه کتاب دارند.

 

زین‌العابدین تاکید کرد:‌ ترکیب داوران در هفته دوم آبان اعلام خواهد شد. سال گذشته 7 نفر از حوزه‌های مختلف آثار رسیده را داوری کردند. داوران از گروه‌های گوناگون انتخاب می‌شوند، از متخصص حوزه کودکان، فضای آکادمیک علوم کتابداری و مشابه، پدیدآورندگان، پژوهشگران همین حوزه، مروجان سابقه‌دار کتاب و مدیران حوزه‌های مرتبط.

وی تصریح کرد، دو سال گذشته این جشنواره را معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کرد، اما از امسال که سومین‌ دوره برگزار می‌شود، شورایی مستقل از وزارت ارشاد این جشنواره را برگزار می‌کند و وزارت ارشاد و بنیاد ملت از این گروه حمایت می‌کنند. ترکیب شورای سیاستگذاری هم اغلب از اشخاص و گروه‌های مروج کتاب برگزیده سالهای پیشین است.

وی در خصوص آثاری که تا کنون به دبیرخانه رسیده اذعان داشت: حدود 80 درصد آثار رسیده مورد قبول واقع شده و 20 درصد از آنها دارای نقص مدارک است که دبیرخانه در تماس‌ها پیگیر تکمیل مدارک شرکت‌کنندگان می‌باشد. نکته مهم این است که شرکت‌کنندگان باید فعالیت‌های  خود را با جزئیات کامل شرح دهند و هرگونه مستندی هم از قبیل فیلم، عکس، گزارش منتشر شده یا مکتوب و... ضمیمه کنند.

زین‌العابدین عنوان کرد:‌ من توصیه می‌کنم مروجین شرکت‌کننده تواضع را در این کار کنار بگذارند و کوچک‌ترین فعالیت‌های خود را در زمینه ترویج کتاب و فرهنگ مطالعه بیان کنند و به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

 

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مروجان کتاب اظهار کرد: ‌افرادی که در نهادهای دولتی مشغول به فعالیت بوده، اما فعالیت‌های ترویجی ویژه‌ای انجام می‌دهند هم می‌توانند به عنوان شخص حقیقی شرکت کنند، چنانکه در سال‌های پیشین کتابدارانی از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزیده شدند که طرح‌هایی علاوه بر آنچه وظیفه اداری‌شان است را اجرا کرده بودند.

 

زین‌العابدین اظهار کرد: گروه‌ها و افرادی که در مناطق محروم اقدام به کار ترویج فرهنگ مطالعه کرده بودند، بیشترین جوایز را در سال‌های گذشته کسب کردند و داوران نظر ویژه‌ای به این شرکت‌کنندگان دارند.

 

وی گفت:‌ معلمان مدارس و مربیان مهدکودک‌ها با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر قطعا بیشترین تاثیر در ترویج خواندن را دارا هستند که متاسفانه هنوز تعداد شرکت‌کنندگان معلم تا امروز به اندازه‌ای که توقع داریم نبوده است و باید اطلاع‌رسانی بهتری برایشان صورت بگیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: