محمود امانی تهرانی مدیرکل دفتر تألیف کتابهای آموزش متوسطه در گفتگو با لیزنا، پیرامون تاثیر محتوای کتابهای درسی بر روند کتابخوانی دانشآموزان گفت: محتوای کتابهای آموزشی جنبهای ظاهری و همچنین جنبهی نهانی دارند که در واقع هدف اصلی، «خواندن در خدمت یادگیری» است که باید دنبال شود.
وی ادامه داد: در طراحی محتوای آموزشی نه تنها ترغیب به کتابخوانی بلکه توجه به ایجاد موقعیتهای یادگیری فعال برای دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است.
امانی اظهار داشت: اگر دانشآموز در طرح یک موضوع آموزشی به گونهای عمل کند که تداوم فعالیتها وجود داشته باشد و برای مطالعات بیشتر به منابع دیگر مراجعه کند در چنین شرایطی اقدامی مثبت در یادگیری انجام شده است.
مدیرکل دفتر تألیف کتابهای آموزش متوسطه گفت: یادگیری فعال یکی از ارکان اساسی در روند آموزش است که باید بیش از پیش تقویت شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهارتهای مهم تحصیلی جمعآوری و طبقهبندی اطلاعات است عنوان کرد: تولید مفهوم از دیگر اقداماتی است که باید به آن نگاه ویژهای کنیم.
امانی یادآور شد: در چنین فضایی کتابهای موضوعی، مفهومی و دایره المعارفها جایگاه ویژهای پیدا کردهاند و در جهت تحقق کتابخوانی و ترغیب به این امر دانشآموزان را کمک میکند.