کد خبر: 25571
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آبان 1395 - 23:34

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری 24

فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در میان شهروندان نهادینه کنیم

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی در میان شهروندان به عنوان یک ضرورت یاد کرد و نقش خانواده‌ها، آموزش و پرورش و سازمان‌ها را در ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتاب‌خوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه در جامعه، موثر و مهم دانست.  
فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را در میان شهروندان نهادینه کنیم

به گزارش لیزنا٬ محمود صلاحی، رئیس هیئت مدیره و رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و از اعضای شورای سیاستگذاری بیست و چهارمین دورهی هفتهی کتاب جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با ستاد خبری هفته کتاب درباره فرهنگ مطالعه در بین ایرانیان بیان کرد:  موضوع کتاب در جوامع پیشرفتهی بشری و همچنین کشورمان یک موضوع اصلی و جدی است و توجه زیادی را به خود معطوف کرده است و شاید دلیل این امر، دوران اطلاعات و آگاهی باشد که در آن حضور داریم و از ویژگیهای این عصر این است که افراد میتوانند اطلاعات را آزادانه منتقل کنند و دسترسی سریع و علمی داشته باشند که قبلا ممکن نبوده است.

صلاحی در ادامه افزود: سرانهی مطالعه در کشورها به رشد فرهنگی آنها و به طور گستردهتر به توسعهی انسانی در هر کشور مربوط میشود. به این معنا که هر چه سرانهی مطالعه بالاتر باشد  آن کشور از رشد فرهنگی بالاتری برخوردار است. در حال حاضر انواع مختلفی از کتاب وجود دارد که باعث میشود کتابخوانی آسانتر شود. انواع مختلف کتاب به انسان این امکان را میدهد که در مکانهای مختلف بتواند به مطالعهی کتاب بپردازد. تکنولوژیهای جدید این امکان را فراهم کرده تا انسان بتواند از تمام ساعتهای زندگیش استفاده کند و هیچ ساعتی را به بطالت نگذراند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با تآکید بر سرانهی مطالعهی کشورمان افزود:  دانستن و آگاهی و به عبارتی فرهنگ مطالعه در دنیای امروز حرف جدی را میزند و البته ما در ایران هم مأیوس نیستیم  چون روز به روز مردم ما بیشتر به کتاب و کتابخوانی روی میآورند و اطلاعات و آماری که میگوید، سرانهی مطالعه در کشور ما ۲ دقیقه است، غیرقابل قبول و غلط است. مثلا وقتی میگویند در ژاپن سرانهی مطالعه خیلی بالاست شاید به این دلیل باشد که حتی خواندن یک اطلاعیه بر روی دیوار هم جزء سرانهی مطالعه در این کشور محسوب می شود و در کشور ما هم باید سرانهی مطالعه را اینگونه محاسبه کنند، باشد که آمار دقیقی در این زمینه منتشر شود. 

صلاحی در ادامه گفت: درست است که فضای مطالعاتی در کشور رو به بهبود است ولی با توجه به سابقهی تمدنی و هویت کشورمان تا رسیدن به جایگاه اصلی خود راه زیادی در پیش داریم و لازم به ذکر است که مسئولین برای رسیدن به این هدف میتوانند اقدامات زیادی انجام دهند؛ مثل چاپ کتابهای جیبی، قرار دادن کتاب‌‌هایی با قطع کوچک در مترو و اتوبوس برای اینکه مسافران تا رسیدن به مقصد بتوانند آنها را مطالعه کنند و علاوه بر این چاپ کتابهایی که هم از نظر فیزیکی و هم محتوایی جذاب باشند.

وی تاکید کرد: رسانهها نیز به عنوان بازوان قدرتمند نهادهای فرهنگی میتوانند در زمینه فرهنگ سازی، بویژه فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش بسزایی داشته باشند.

 

صلاحی در پایان، نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را در میان شهروندان ضروری خواند و نقش خانوادهها، آموزش و پرورش و سازمانها را در ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه در جامعه، موثر و مهم دانست.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: