«آبروی حرفه روزنامه‌نگاری» از کتاب می گوید

 به گزارش لیزنا، سید فرید قاسمی، در مورد وضعیت کتاب‌پژوهی در ایران با بیان این مطلب که در حال حاضر  کتاب‌پژوهی سمت و سوی درستی پیدا می‌کند، و با اشاره به سازماندهی کتابخانه تخصصی کتاب و بانک اطلاعات آثارِ درباره کتاب گفت: خوشبختانه از سال 1393 که مرکز کتاب‌پژوهی ایران درست شد، تا به امروز بیش از 100 عنوان کتابِ درباره کتاب چاپ شده است. و تعداد زیادی کتاب هم در دست انتشار داریم.

 

این پژوهشگر مطبوعات و  صاحب‌نظر در زمینه تاریخ مطبوعات ایران، جنس روزنامه‌نگاری حوزه کتاب را، از نوع خواندن توصیف کرد و ادامه داد: روزنامه‌نگاران این حوزه باید به طور مضاعف مطالعه کنند. روزنامه‌نگاری کتاب دو بال دارد که یکی روزنامه‌نگاری است و دیگری کتابشناسی و اگر روزنامه‌نگار کتاب، این دو بال را نداشته باشد نمی‌تواند در این فضا پرواز کند و نسبت به موضوع اشراف داشته باشد.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود، با تاکید بر تفاوت مفهوم سرانه مطالعه با سرانه کتاب‌خوانی ادامه داد:  سرانه مطالعه در ایران پایین نیست و سرانه کتاب‌خوانی شاید پایین باشد. می گویم شاید چون در واقع هیچ متر و معیاری برای ذکر پایین بودن سرانه کتاب‌خوانی نداریم و نمی‌توان این ادعا را نهی و یا اثبات کرد.

او افزود: به نظر من برای روزنامه‌نگار کتاب دائما خواندن و بعد نوشتن الویت اول را دارد.

 

وی با تاکید بر اینکه ادعای پایین یا بالا بودن سرانه کتاب‌خوانی باید مبتنی بر پژوهش باشد، افزود: در واقع، نظر به اینکه دائما شاهد مطالعه افراد هستیم، نمی توانیم ادعا کنیم  این سرانه پایین است. ولی در مورد سرانه کتاب‌خوانی چون معیاری نداریم و تمام گفته‌ها از روی حدس و گمان است، من منطق علمی پشت این ادعا نمی بینم. مگر اینکه ساز و کاری فراهم شود و واقعیت قضیه با عدد و رقم و آمار مشخص شود.