نشریه «شناسه» به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران منتقل شد

 در  زمینه انتقال نشریه شناسه به انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران با رضا رجب‌علی بیگلو، سردبیر این نشریه گفت و گویی انجام داده‌ایم.

درباره انتقال شناسه به انجمن مرکزی توضیح دهید. همچنین بفرمایید چرا این انتقال صورت گرفت؟

انتقال شناسه به انجمن زمانی قوت گرفت که ما به‌عنوان دست‌اندرکاران این نشریه به این نتیجه رسیدیم که توجه به پیشینه و ظرفیت‌هایی که این نشریه دارد می توان موضوع انتقال این نشریه به انجمن مرکزی را در هیئت مدیره مطرح کرد. از دیدگاه ما این کار کمک می‌کند تا به نوعی گستره و پوشش آن از شاخه خراسان به کل کشور توسعه پیدا کند. البته این را هم عرض کنم مطالبی که بدست ما می‌رسید پیشتر هم فقط به شاخه خراسان محدود نبود. گمان کنم با انتقال نشریه شناسه به انجمن مرکزی می‌توانیم به نوعی پوشش و گسترش آن را به سراسر کشور افزایش دهیم. این انتقال می‌تواند باعث شود افزون بر این‌که فعالیت‌های جامعه حرفه‌ای و علمی به شکل بهتری منعکس شود، مطالب مناسب‌تری نیز منتشر شود.

برنامههای شما برای انتقال چیست و همکاری شاخه خراسان در این میان چگونه خواهد بود؟

برنامه ما برای انتقال این بود که ابتدا پیشنهاد این انتقال مورد بررسی و احیاناً تصویب هیئت مدیره دوره ششم انجمن قرار بگیرد که خوشبختانه این کار در جلسه پیشین اتفاق افتاد. با این‌حال، انجمن پیشتر نشریه‌ای با نام خبرنامه داشت که متأسفانه چند سالی است منتشر نمی‌شود. همچنین، انتقال رسمی نشریه شناسه به انجمن با تغییر نظام‌نامه‌ای که پیشتر برای نشریه شناسه تدارک دیده بودیم، همراه شد. این را هم در دستور کار انجمن قرار دادیم و این تغییر نیز انجام شد. به‌زودی تغییراتی که در نشریه اتفاق افتاده است را اطلاع‌رسانی می‌کنیم و متن نظام‌نامه و نام افرادی که به‌عنوان شورای سیاست‌گذاری و سردبیر انتخاب شده‌اند را منتشر خواهیم کرد.

اما در مورد همکاری شاخه خراسان، با سبب همکاری دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه فردوسی که هم‌اکنون با آن‌ها در تعامل هستیم، همچنین به سبب وجود افرادی که در فرآیند انتشار این نشریه همکاری می‌کنند، تلاش کردیم این افراد را همچنان حفظ کنیم و همچنان بتوانیم آن بدنه را نگهداری کنیم. البته باید اشاره کنم بسیاری از هزینه‌های انتشار آن تاکنون توسط انجمن شاخه خراسان انجام شده است. از این جهت همکاری شاخه خراسان نیز مورد تأیید هیئت مدیره قرار گرفت.

فکر میکنید این نشریه با وضعیت کنونی یعنی اعضای هیئت تحریریه و دست اندرکاران تا چه اندازه برای این انتقال آماده است؟

بیشتر نشریات دارای درجه علمی، از هیئت تحریریه برخوردار بوده و از یاری فکری آن‌ها برای تصمیم‌گیری درباره مقاله‌ها بهره می‌برند. اما با توجه به پیشینه‌ای که ما در این نشریه داشتیم دیدیم که فرایند تصمیم‌گیری به شکل یک هیئت تحریریه به نشریه شناسه نمی‌تواند کمک کند. بسیاری از تصمیم‌گیری‌هایی که در شناسه انجام می‌شد صرفاً درباره مطالب ارسالی نبود و برخی تصمیم‌ها در حوزه انتخاب موضوع و ضرورت آن بود. دیدگاه ما این بود که بتوانیم این را در قالب شورای سیاستگذاری نشریه ببینیم و از این جهت، هیئت تحریریه به شورای سیاستگذاری تبدیل شد و مورد تصویب و تأیید هیئت مدیره انجمن مرکزی قرار گرفت. برای انتخاب شورای سیاست‌گذاری نیز تلاش کردیم تجربه افراد از جمله پیشینه‌شان برای انتشار و تجربه کارهای گروهی را به عنوان ملاک‌های اصلی برای عضویت در شورای سیاستگذاری نشریه در نظر داشته باشیم. همچنین، در حوزه فعالبت های مجازی و نیازمندی‌های انتشار یک نشریه نیز صاحب تجربه باشند و دستی در قلم و نگارش داشته باشند. گروهی که اسامی آن‌ها را به‌زودی اعلام خواهیم کرد، ترکیبی از اعضای پیشین هیئت تحریریه نشریه و افراد صاحب تجربه هستند. البته سردبیر، مسئول کمیته انتشارات و مدیر مسئول نشریه نیز جزء افرادی هستند که در شورای سیاستگذاری حضور خواهند داشت که این قضیه در نظام‌نامه نشریه شناسه به‌صورت مشروح توضیح داده شده است.

آیا شناسه تغییر ساختار خواهد داشت و در این صورت، این تغییر چگونه اجرا خواهد شد؟

تلاش کردیم چارچوب نشریه بر شکل پیشین استوار باشد اما فضا را برای تغییرهای احتمالی باز بگذاریم. برای نمونه، ساختار مطالب در قالب همان مواردی که اکنون وجود دارد (تراوش، گپ و گفت، نیشخند، گوناگون، تازه ها و خاطره) باقی مانده است اما برخی از مواردی که برای نوقلمان و یا فعالیت‌های مرتبط با شاخه‌های استانی است نیز در نظر گرفته ‌می‌شود. تلاش ما این است که بتوانیم برای شماره‌های بعدی ارتقای وب سایت را داشته باشیم و این را به عنوان یکی از ملزومات اساسی انتشار شناسه در نظر داریم. اکنون در حال اجرای مقدمات آن هستیم و امیدواریم نشریه را به سمتی هدایت کنیم که به انتشار مطالب مناسب‌تر و مفید‌تر برای جامعه علمی و حرفه‌ای و افزایش مشارکت افراد برای انتشار مطالب منجر شود.

راهبرد شما برای فعالیتها و آینده شناسه چیست و این راهبردها را چگونه عملی خواهید کرد؟

تلاشمان این است که بتوانیم افرادی که برای فعالیت‌های مرتبط با انتشار محتوای الکترونیکی صاحب تجربه هستند و یا علاقه‌مند یا توانمندند شناسایی نماییم. همچنین، سازوکاری را داشته باشیم که بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم. یکی از مسئولیت‌هایی که برای آن به‌زودی اعلام دعوت عمومی خواهیم کرد، مسئولیت‌ مدیر اجرایی نشریه است. از این جهت برای کادر اجرایی نشریه به‌دنبال افراد علاقمند و توانمند هستیم و یکی از راهبردهای اصلی ما آموزش و انتقال دانش در فرآیند انتشار نشریه است.

در پایان اگر صحبتی وجود دارد بفرمایید.

صحبت خاصی ندارم اما از همین جا از همه دوستان دعوت می کنیم که به این نشریه بپیوندند و کمک کنند و  مطالب‌شان را برای شماره بعدی که شماره یازدهم نشریه شناسه است ارسال کنند؛ به ما در مورد شیوه انتشار مطالب بازخورد بدهند؛ چه به صورت یادداشت و چه به صورت ایمیل با نشریه شناسه در ارتباط باشند؛ به ما کمک کنند بتوانیم ایرادهای خودمان را رفع کنیم. تلاشمان این است که بتوانیم شاخه‌های استانی را هم در فرایند انتشار مطالب در این نشریه درگیر کنیم و فعالیت‌شان را بتوانیم به نوعی در این نشریه پوشش دهیم. امیدوارم این نشریه، نشریه مناسبی برای جامعه علمی و حرفه‌ای رشته باشد و یا بشود.