در سیستم آموزشی معلم تنها باید نقش تسهیل گر و هدایت‌ کننده داشته باشد

حسین افتخاری کتابدار مجتمع آموزشگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا مهم‌ترین هدف دانش‌آموزان در مدارس را یادگیری و دانستن اعلام کرد و گفت: کتابخانه قلب مدرسه است و شاید بهترین منبعی که افراد بتوانند پاسخ سوالات خود را از آن دریافت کنند همین کتاب و کتابخانه باشد.

وی ادامه داد: این‌که دانش آموزان بدون واسطه جواب سوالات خود را از بهترین نویسندگان دریافت می‌کنند اهمیت کتابخانه مدارس را می‌رساند.

افتخاری اظهار داشت: برای داشتن یک کتابخانه خوب، به فردی که نسبت به تمام موضوعات آگاهی کامل داشته باشد، نیاز است تا در عین انتخاب کتاب‌های خوب و مناسب بتواند آن‌ها را در مجموعه‌ای به بهترین شکل ساماندهی کند و در مراحل بعدی اطلاعات گردآوری شده را اشاعه دهد.

به گفته وی، جز یک کتابدار اهل کتاب فرد دیگری قادر نیست کتاب مناسب و مورد نیاز هر فرد را شناسایی و در اختیار گذارد.

این کتابدار مجتمع آموزشگاهی با اشاره به عواملی که باعث شده تا نقش کتابداران آن‌طور که باید و شاید در برخی مدارس جدی گرفته نشود، اظهار داشت: یکی از این عوامل به سیستم آموزشی ما بر می‌گردد که متاسفانه کتاب محور نیست و تنها برای آموزش و تدریس به یک کتاب تعیین شده بسنده می‌شود و از دانش آموزان مراجعه به کتاب‌های دیگر و کسب اطلاعات بیشتر را نمی‌خواهد.

وی افزود: گاهی حتی به دانش آموزان مقاطع بالاتر گفته می‌شود که سراغ کتاب‌های کتابخانه نروند بنابراین توجه به نقش کتابخانه و کتابدار بسته به نوع نگرش مدیران مدرسه و سیستم آموزشی دارد که بخواهند دانش آموزان به سبک سنتی آموزش ببینند یا اینکه خود به دنبال یادگیری دانش و کسب مهارت سوق داده شوند.

افتخاری گفت: اگر مدارس آموزش‌ها را تنها براساس سرفصل‌های آموزشی مشخص دنبال کنند و از آن‌ها امتحان گیرند نقش کتابخانه احساس نمی‌شود اما اگر یادگیری مطالب بر عهده دانش آموز گذاشته شود و معلم تنها نقش تسهیل گر و هدایت کننده را داشته باشد درآن صورت ضمن اهمیت دادن به کتابخانه، نقش کتابدار علاقمند و متخصص هم پررنگ می‌شود.

این کتابدار مجتمع آموزشگاهی با اشاره به استقبال دانش آموزان آموزشگاه خود ( بخصوص درپایه نهم که هنوز درگیر کنکور نیستنند) از کتابخانه و کتاب‌های مختلف بیان کرد: از زمانی که براساس نیازهای دانش آموزن با رعایت یکسری قواعد و قوانین خاص، به خرید کتاب‌های مختلف اقدام کردیم شاهد استقبال خوب دانش آموزان از کتابخانه هستیم به گونه ای که گاه برخی از آنها در ساعات بازی خود به نبودن جا برای نشستن و مطالعه کردن اعتنایی نکرده و با اصرار حاضر و علاقمند به نشستن روی زمین و مطالعه کتاب‌ها هستند. 

وی یادآور شد: همواره به مدارس دیگری که برای بازدید از کتابخانه مراجعه می‌کنند و قصد راه اندازی کتابخانه را در مرکز آموزشی خود دارند غیرمستقیم آثار آموزشی و موفقیت در رشد یادگیری دانش آموزان را برای آنها توضیح می‌دهیم.