کد خبر: 27589
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 اسفند 1395 - 10:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

میترا صمیعی

ایران تا کنون به هیچ یک از معاهدات کپی رایت سازمان جهانی مالکیت فکری نپیوسته است

منبع : لیزنا
 میترا صمیعی، دبیر علمی «دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: مالکیت فکری» گفت: قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که يكي از مهمترین و مرتبط ترین قانون با موضوع مالکیت فکری در فضای مجازی است.
ایران تا کنون به هیچ یک از معاهدات کپی رایت سازمان جهانی مالکیت فکری نپیوسته است

به گزارش لیزنا،  میترا صمیعی، دبیر علمی «دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: مالکیت فکری»و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌و‌گو با خبرنگار لیزنا گفت: ظهور فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی اگرچه بر میزان و سرعت دسترسی عموم به منابع اطلاعاتی افزوده است اما به موازاتش در نقض گسترده کپی رایت هم تاثیر داشته است. حقوق مالكيت فكری ، يكی از زير مجموعه­ های حقوق خصوصي است كه پديدآورنده يك اثر از آن برخوردار است و به موجب آن، بهره­ برداري غيرمجاز از اثر پديدآورنده از سوي شخص يا اشخاص ديگر، موجبات مسئوليت مدنی و كيفری بهره­ بردارِ غيرمجاز را فراهم مي­ نمايد. در نظام­ های حقوقی مختلف، برای صيانت و پاسداری از حقوق مالكيت فكری قوانين مختلفی وضع شده است.

 كشورهای مختلف دنيا، در قبال موضوع حقوق مالكيت فكری در فضای مجازی دو رويكرد متفاوت اتخاذ نموده اند. در اغلب كشورها اين موضوع (حقوق مالكيت فكری در فضای مجازی) تحت نظام حقوقی آثار ادبی و هنری و یا به تعبیر دیگر نظام کپی رایت، قرار گرفته است و معدود كشورهايی نيز اين موضوع (حقوق مالكيت فكری در فضای مجازی) را در چارچوب مالكيت صنعتی يا حق اختراع مطرح نمودند .حقوق پدیدآورندگان برای کنترل وضعیت و استفاده از آثار ادبی و هنری که در فضای مجازی خلق می‌کنند، از سوی کنوانسیون های بین­المللی نظیر کنوانسیون مالکیت صنعتی پاریس وکنوانسیون برن و رم ، سازمان جهانی مالکیت فکری، به رسمیت شناخته شده است. قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای که يكي از مهمترین و مرتبط ­ترین قانون با موضوع مالکیت فکری در فضای مجازی است. این قانون در پی رواج یافتن استفاده از تولیدات نرم‌افزاری رایانه‌ای در تاریخ ۴ دی‌ماه ۱۳۷۹به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون تصریح می‌کند: «حق نشر، عرضه، اجرا و حق بهره‌برداری مادی و معنوی نرم‌افزار رایانه‌ای متعلق به پدیدآورنده‌ آن است. نحوه‌ تدوین و ارائه داده‌ها در محیط قابل پردازش رایانه‌ای نیز مشمول احکام نرم‌افزار خواهد بود. مدت حقوق مادی ۳۰ سال از تاریخ پدید آوردن نرم‌افزار و مدت حقوق معنوی نامحدود است». همچنین در این قانون آمده است برای صدور تأییدیه‌ فنی در مورد نرم‌افزارهایی که پدیدآورنده آن مدعی اختراع بودن آن است، کمیته‌ای به نام «کمیته حق اختراع» زیرنظر شورای‌عالی انفورماتیک تشکیل می‌شود.»

کشور ایران تا کنون به هیچ یک از معاهدات کپی رایت یا اجراها و حامل‌های صوتی سازمان جهانی مالکیت فکری(وایپو) نپیوسته است. از طرفی، بررسی مقررات داخلی، از جمله قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان ۱۳۴۸،  قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای، قانون تجارت الکترونیک، قانون جرایم رایانه‌ای و حتی لایحه‌ی جامع حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و حقوق مرتبط، نشان می‌دهد که هیچ قانونی به منظور حمایت از تدابیر فنی مربوط به مدیریت حقوق دیجیتال و قوانین مالکیت فکری در فضای مجازی وضع نشده است.

بر این اساس دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی با محوریت موضوعی « مالکیت فکری » با هدف بررسی چالش ها و مسائل موجود در قوانین مالکیت فکری در فضای مجازی ، دسترسی پذیری منابع اطلاعاتی در کتابخانه های دیجیتالی و ارتقاء جایگاه کپی رایت در کشور و حمایت از حقوق مالکیت فکری وفرهنگ سازی به کارگیری و استفاده از قوانین مالکیت فکری در فضاهای مجازی در کشور ، با بحث و تبادل نظر میان متخصصان کشور ، حول محورهای ذیل مورخ ۴ اسفند ۱۳۹۵ برگزار می شود :

     کتابخانه های دیجیتالی و سیاستگذاری مالکیت فکری؛

    کتابخانه های دیجیتالی و حقوق مؤلف؛

     کتابخانه های دیجیتالی و مدیریت مالکیت فکری؛

     کتابخانه های دیجیتالی و فناوری های مالکیت فکری؛

     کتابخانه های دیجیتالی و جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات؛

    کتابخانه های دیجیتالی و حقوق ذینفعان.

مبنای گزینش مقالات و تجربیات کاربردی و عملی بر اساس رویکرد پژوهشي و نوآورانه  بوده است . علاوه بر این،دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی : مالکیت فکری قصد داردعلاوه بر روال معمول کنفرانس‌های علمی در بیان نتایج پژوهش‌های انجام شده در قالب مقاله‌های علمی، تعداد ۶ تجربه کاربردی و اجرایی در کتابخانه ها و سازمان ها  را ارائه نماید . این تجربیات عملی و کاربردی، قطع یقین می تواند یکی از دستاوردهای ارزشمند و بی‌بدیل این کنفرانس باشد که مسیر را برای توسعة حوزه مالکیت فکری در کتابخانه های دیجیتالی، هموار سازد. برنامه زمان‌بندی دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: مالکیت فکری به شرح ذیل است :

گروه علم اطلاعات و دانش شناسی 

برنامه زمان‌بندی دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی: مالکیت فکری

چهارشنبه ۴ اسفندماه 

 

عناوین برنامه‌ها

ساعت آغاز

 

پذیرش شرکت‌کنندگان

30/8-8

 

قرائت قرآن مجید و پخش سرود ملی و سرود دانشگاه

40/8-30/8

 

سخنرانی دکتر میترا صمیعی(دبیر علمی کنفرانس)

50/8- 40/8

 

سخنراني دکتر حسین سلیمی(ریاست محترم دانشگاه علامه طباطبائی)

9-50/8

 

سخنرانی دکتر احمد برجعلی(ریاست محترم دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی)

15/9-9

 

سخنراني دکتر محسن اسماعیلی(عضو حقوقدان شورای نگهبان و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری)

40/9 15/9

 

پنل اول:

دکترفریبرزخسروی، دکترغلامعلی منتظر، دکترمهدی علیپورحافظی ، دکتر داریوش مطلبی

 

ارائه سخنرانی دکتر محسن صادقی(دکترای حقوق مالکیت فکری و عضو هیات علمی دانشگاه تهران)

با عنوان" نارسایی های حقوق ایران در دعاوی نقض کپی رایت در محیط دیجیتالی"

30/10- 15/10

 

ارائه تجربه ملی آقای دکتر سیدمهدی طاهری(رئیس کتابخانه مرکزی  و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی)

11- 30/10

 

ارائه مقاله آقای حمید محسنی (مدیرعامل نشر کتابدار)- با عنوان " ابداعات فنی، کنش‌های تازه و حقوق نسخه‌برداری"

15/11-11

 

ارائه تجربه ملی خانم لادن حیدری (مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و  ارشاد و دانش‌آموخته دکتری در حوزه حقوق عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات )

45/11-15/11

 

پرسش و پاسخ

12- 45/11

 

نماز و ناهار و بازديد از بخش‌های جانبي

30/13-12

 

پنل دوم:

دکترعلی جلالی دیزجی، دکتر سعید پورروستایی اردکانی، دکترمحمدهادی میرشمسی، دکتریعقوب نوروزی

ارائه سخنرانی آقای  مهندس رضا بهبهانی(پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات)

45/13-30/13

ارائه تجربه ملی آقای مهندس رضا بحری(عضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات)

15/14-45/13

ارائه مقاله آقای امیر نعمتی(دانش‌آموخته حقوق مالکیت فکری دانشگاه شهید بهشتی) با عنوان " حمایت حقوقی از فضای مجازی در قوانین مالکیت فکری"

30/14-15/14

ارائه تجربه ملی آقای مهندس یحیی عیوضی( پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)

15-30/14

سخنرانی نماینده‌ای از شرکت نرم‌افزاری پارس آذرخش(متخصص طراحی نرم‌افزارهای جامع کتابخانه‌ای)

10/15-15

پرسش و پاسخ

25/15-10/15

پذیرایی

55/15-25/15

پنل سوم:

دکترمهدی زاهدی، دکتراسمعیل زارعی زوارکی، دکترسیدمهدی طاهری، دکترعصمت مومنی

سخنرانی دکترسید مرتضی موسویان ( رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال ) با عنوان " ساماندهی محتوای فضای مجازی با تاکید بر قوانین مالکیت فکری"

10/16-55/15

ارائه تجربه ملی آقای مهندس امیرحسین بهبودی(موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان - دفتر قم)

40/16-10/16

ارائه مقاله خانم دکتر راضیه حسنخانی (دکترای حقوق خصوصی و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ) با عنوان "بررسی حمایت ناشی از حق مؤلف در مالکیت ادبی و هنری و حمایت خاص(sui generis) از نرم‌افزارهای  کتابخانه-های دیجیتال"

55/16-40/16

ارائه تجربه ملی  کتابخانه دیجیتالی روسیه(دانشگاه دولتی زبانشناسی مسکو)

25/17-55/16

پرسش و پاسخ

40/17-25/17

بيانيه كنفرانس

50/17-40/17

اختتامیه و ارائه گواهی‌های حضور

18-50/17

 

منتظره شما روز چهارشنبه مورخ ۴ اسفند ۱۳۹۵ در سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی از ساعت ۸ الی ۶ بعدظهر هستیم . 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: