کد خبر: 27626
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 05 اسفند 1395 - 11:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

فریبرز خسروی

قانون، فرهنگ و اجرا سه مانع اصلی بر سر راه کتابخانه‌های دیجیتال

منبع : لیزنا
 فریبرز خسروی رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران، عدم وجود فرهنگ غنی، ضعف قوانین و اجرا از سوی مجریان قوه قضاییه را سه مانع اصلی بر سر راه منابع و کتابخانه های دیجیتالی بیان کرد.
قانون، فرهنگ و اجرا سه مانع اصلی بر سر راه کتابخانه‌های دیجیتال

فریبرز خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا درباره دومین کنفرانس کتابخانه‌های دیجیتال با عنوان مالکیت فکری بیان کرد: این کنفرانس در ارتباط با بحث حقوق مالکیت فکری بعنوان یک ضرورتی که لازم است در حوزه دیجیتال و غیردیجیتال به آن توجه شود مطرح شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کنفرانس به منابع مجازی و منابع دیجیتال توجه شد، از وجود سه مشکل در راه پیش رو خبر داد و عنوان کرد: رعایت حقوق پدید آورندگان به لحاظ قوانین ، وجود فرهنگ رعایت بحث حقوق و بحث اجرا از سوی قوه قضاییه سه مشکل اصلی ما هستند.

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران اعلام کرد: سه مشکل مطرح شده از جمله مهمترین موانع بر سر راه فعالیت ها هستند و باید بیش از پیش درباره آنها بحث شود تا راهکاری اصلی و ریشه ای برای حل و برطرف سازی به دست آید.

خسروی با اشاره به کنفرانس اظهار داشت: سخنرانان و ارائه دهندگان مقالات خوشبختانه در دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی بر هر سه مشکل و محور فوق الذکر تاکید داشتند.

به گفته وی، اگر قرار است که ما کار مفیدی را برای این حوزه انجام دهیم باید علاوه بر غنی سازی قوانین، پدید آورندگان و مصرف کنندگان هم فرهنگ لازم را پیدا کنند و فرهنگ‌سازی های لازم هم صورت گیرد، البته رعایت حرمت تولیدات فکری افراد نیز توسط مجریان قوه قضاییه بعنوان عامل اصلی نباید فراموش شود.

این رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با بیان اینکه در حوزه منابع دیجیتال و مجازی با ضعف قوانین روبه رو هستیم، عنوان کرد: متاسفانه ما در این حوزه قوانین محکم و بازدارنده قوی نداریم و در عین حال به لحاظ فرهنگی هم با مشکل مواجه هستیم (خودمان بسیاری از مسائل را رعایت نمی کنیم).

وی ادامه داد: برگزاری همایش های مختلف و پنل های مربوطه برای ارائه مباحث قابل توجه و ضروری، حداقل می‌تواند طرح مسئله کند تا افرادی که در مقام تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند حرکات و اقدامات مفیدتری را در راستای حل مشکلات و رسیدن به هدف نهایی انجام دهند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: