فریبرز خسروی
قانون، فرهنگ و اجرا سه مانع اصلی بر سر راه کتابخانه‌های دیجیتال

فریبرز خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا درباره دومین کنفرانس کتابخانه‌های دیجیتال با عنوان مالکیت فکری بیان کرد: این کنفرانس در ارتباط با بحث حقوق مالکیت فکری بعنوان یک ضرورتی که لازم است در حوزه دیجیتال و غیردیجیتال به آن توجه شود مطرح شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در کنفرانس به منابع مجازی و منابع دیجیتال توجه شد، از وجود سه مشکل در راه پیش رو خبر داد و عنوان کرد: رعایت حقوق پدید آورندگان به لحاظ قوانین ، وجود فرهنگ رعایت بحث حقوق و بحث اجرا از سوی قوه قضاییه سه مشکل اصلی ما هستند.

رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران اعلام کرد: سه مشکل مطرح شده از جمله مهمترین موانع بر سر راه فعالیت ها هستند و باید بیش از پیش درباره آنها بحث شود تا راهکاری اصلی و ریشه ای برای حل و برطرف سازی به دست آید.

خسروی با اشاره به کنفرانس اظهار داشت: سخنرانان و ارائه دهندگان مقالات خوشبختانه در دومین کنفرانس ملی کتابخانه های دیجیتالی بر هر سه مشکل و محور فوق الذکر تاکید داشتند.

به گفته وی، اگر قرار است که ما کار مفیدی را برای این حوزه انجام دهیم باید علاوه بر غنی سازی قوانین، پدید آورندگان و مصرف کنندگان هم فرهنگ لازم را پیدا کنند و فرهنگ‌سازی های لازم هم صورت گیرد، البته رعایت حرمت تولیدات فکری افراد نیز توسط مجریان قوه قضاییه بعنوان عامل اصلی نباید فراموش شود.

این رئیس انجمن علمی کتابداری و اطلاع رسانی ایران با بیان اینکه در حوزه منابع دیجیتال و مجازی با ضعف قوانین روبه رو هستیم، عنوان کرد: متاسفانه ما در این حوزه قوانین محکم و بازدارنده قوی نداریم و در عین حال به لحاظ فرهنگی هم با مشکل مواجه هستیم (خودمان بسیاری از مسائل را رعایت نمی کنیم).

وی ادامه داد: برگزاری همایش های مختلف و پنل های مربوطه برای ارائه مباحث قابل توجه و ضروری، حداقل می‌تواند طرح مسئله کند تا افرادی که در مقام تصمیم ساز و تصمیم گیر هستند حرکات و اقدامات مفیدتری را در راستای حل مشکلات و رسیدن به هدف نهایی انجام دهند.