کد خبر: 27642
تاریخ انتشار: شنبه, 07 اسفند 1395 - 11:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

راهکارهایی برای کاربرمداری درکتابخانه‌ها

منبع : لیزنا
 دکتر فائزه فرهودی، مسئول کمیته آموزش و پژوهش مکتا، حلقه مفقوده خدمات کتابخانه‌های امروزی را عدم نیازسنجی از کاربران و در اولویت قرار نگرفتن نیازهای اطلاعاتی آنها دانست.
راهکارهایی برای کاربرمداری درکتابخانه‌ها

فائزه فرهودی، مسئول کمیته آموزش و پژوهش مکتا درگفتگو با خبرنگار لیزنا، در هفتمین نشست مدیران کتابخانههای تخصصی استان قم، به ضرورت کاربرمداری (user-oriented) در تمام فعالیت های کتابخانه ای تاکید، و  راهکارهایی برای تعامل بیشتر با کاربر ارائه کرد.

وی حلقه مفقوده خدمات کتابخانه های امروزی را عدم نیازسنجی از کاربران و در اولویت قرار نگرفتن نیازهای اطلاعاتی آنها دانست و گفت: علیرغم اینکه هدف مشترک و رسالت اصلی کتابخانه ها فارغ از نوع کتابخانه، امکانات و تجهیزاتشان، بررسی نیاز کاربران و انجام تمام فعالیت ها براساس نیازهای اعلام شده است، امروزه مدیران کتابخانه ها و کتابداران کمتر دغدغه رفع نیاز اطلاعاتی کاربران را با تمام توان و امکانات موجود، دارند. 

فرهودی راه کارهایی برای ایجاد و تقویت این تعامل ارائه کرد و افزود: ایجاد سامانه ارتباط با کاربر در داخل کتابخانه از طریق پیامک، سایت کتابخانه، پست الکترونیکی، شبکه های اجتماعی و یا هر طریق دیگری که برای کتابخانه ها امکان آن فراهم است و پیگیری سریع نظرات و نیازهای اعلام شده از سوی کاربران از جمله این راهکارهاست. همچنین  جدی گرفتن برگه نظر سنجی و فرم ارزیابی رضایت کاربران توسط مدیران کتابخانه ها، ارزشیابی کتابخانه ها از سوی مقام مافوق کتابخانه بر اساس میزان رضایت کاربران نه صرفا شمارش کتابهای خریداری شده و تعداد کتب فهرستنویسی شده، رعایت همه جانبه قوانین رانگاناتان در کتابخانه ها و جامه عمل پوشاندن به تک تک این پنج قانون از راه کارهایی است که میتوان برای ایجاد و تقویت این تعامل برشمرد.

وی در ادامه گفت: حتی اگر بهترین بی نظیرترین و کمیاب ترین و گران قیمت ترین منابع در کتابخانه ای جمع آوری شود اما میزان مراجعه به آن منابع کم و یا صفر باشد، صرفا تهیه و نگهداری این منابع نمیتواند باعث ایجاد مباهات و افتخار برای آن کتابخانه باشد و در واقع آن کتابخانه نتوانسته به رسالت خودش عمل کند و ضروری است که مدیریت نسبت به سیاستهای خود تجدید نظر داشته باشد چون تنها صدایی که در کتابخانه ارزش شنیدن دارد صدای کاربر است.

فرهودی در انتهای صحبت های خود بیان کرد: جلسات طولانی مدت با تعداد زیاد مصوبه هیچ مشکلی از کتابخانه ها حل نمی‌کند و برای کاربر کتابخانه موثر نخواهد بود شاید بهتر باشد که یک مصوبه داشته باشیم اما همان یک مصوبه را از کاغذ خارج کنیم و آن را کاربردی کنیم.

برچسب ها :
کتابدار خراسان شمالی
|
Iran
|
1395/12/23 - 07:14
0
0
با سلام و احترام
ضمن تشکر از خانم دکتر فرهودی که به اصل مطلب اشاره کردند ولی کو گوش شنوا
علی اصغر گریمی
|
Iran
|
1395/12/08 - 16:59
0
0
به نام خدا

شناخت نیاز مخاطب و توجه و برآورده کردن آن یکی از مهم ترین اقدامات جذب مخاطب در هر موضوعی از جمله کتابخانه است.فرمایش سرکار خانم دکتر فرهودی درست و قابل توجه برنامه ریزان می باشد.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: