کد خبر: 27966
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 فروردين 1396 - 11:18

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

گفتگو با زوج های کتابدار 2

کتاب به جای ظروف کریستالی ارزشمندترین کالای ویترین شیشه ای خانه

منبع : لیزنا
خانواده اصنافی بعنوان زوجی کتابدار ضمن توضیحاتی از زندگی خود گفتند: به جای ویترین های شیشه ای پر از ظرف های کریستالی معمول در خانه ها، قفسه های کتاب در خانه گذاشتیم و معتقدیم کتابدار باید بتواند ایده های کتاب کتابخانه را در جامعه اثر دهد.
کتاب به جای ظروف کریستالی ارزشمندترین کالای ویترین شیشه ای خانه

 امیر رضا اصنافی عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا درباره نحوه آشنایی و ازدواج خود با همسرش مریم پاکدامن بعنوان یک کتابدار بیان کرد: جدا از بحث شخصیتی، خانوادگی و نکات مثبت موجود، به دلیل همفکری که در زمینه رشته ما وجود داشت و این مسئله می توانست به متبلور شدن ایده های ما کمک شایانی کند، در تاریخ 22 اسفند 1387 با همسرم ازدواج کردیم.

وی ادامه داد: در واقع با همسرم طی یک همکاری در مقاله علمی آشنا شدم و این همکاری آنقدر ادامه پیدا کرد تا به اسفند 87 رسیدیم.

اصنافی کتابخانه منزل خود را اینگونه توصیف کرد: کتابخانه منزل ما دقیقا در وسط سالن پذیرایی، کنار مبل ها قرار گرفته؛ به گونه ای که اگر مهمانی وراد منزل شود توجه او ابتدا به کتابخانه جلب خواهد شد ( بدون شک می تواند از این فرصت استفاده کند و اگر کتابی را مطابق علاقه یافت، مطالعه کند) و دارای یکسری کتاب های موضوعی و متفرقه (رمان، تاریخی، فلسفه و..) و مجلات است.

وی درباره علاقه خود به تحصیل و فعالیت فرزندش در حوزه کتابداری اظهار داشت: برای تحصیل و فعالیت فرزندمان در حوزه کتابداری، اختیار و حق انتخاب با خود او است و اگر به این راه علاقه داشته باشد ما همواره پشتیبانش خواهیم بود.

عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید بهشتی این حوزه بدون معایب و سرشار از مزایا و فواید دانست و ادامه داد:  مطمئنا اگر کسی با علاقه وارد این حوزه شود پتانسیل زیادی برای کار وجود دارد البته در این راه داشتن علاقه و ایده های کاری بسیار مهم است و اگر فرد بخواهد با حوزه های دیگر آن را مقایسه کند مسلما سختی زیاد دارد.

وی با اشاره به ارتباط رشته کتابداری با جامعه بیان کرد: فعالیت خودم را فقط محدود به کتابخانه نمی دانم چرا که باید بتوانیم ایده ها، تفکرات و اندیشه هایی که در کتابخانه در قالب منابع و کتاب ها جمع شدند را در جامعه اثر دهیم.

به اعتقاد وی، ارتباط یک کتابدار و کتابخانه با جامعه باید بیش از موارد شود به نحوی که بتوانند هرکدام بر دیگری اثر گذارند.

اصنافی در بیان یکی از خاطره های شیرین خود به جشنواره وبلاگ های کتابداری و اطلاع رسانی سال 1390 اشاره کرد و گفت: در این جشنواره از خانم انوشه انصاری دعوت کردیم که به صورت آنلاین در جمع ما باشند و درباره وبلاگ نویسی در فضا صحبت کنند، درواقع این ایده ای بود که به ذهن ما رسید و شاید تنها از ذهن یک کتابدار که چنین کتابی را خوانده باشد این ایده می تواند شکوفا شود.

در ادامه گفت وگو مریم پاکدامن همسر امیررضا اصنافی اظهار داشت: طی کنفرانس های که در حوزه کتابداری برگزار می شد و بعضا من جزو برگزارکنندگان و همسرم جزو مقاله دهندگان بود با همسرم آشنا شدم.

وی ادامه داد: به طور دقیق تر در یکی دو مورد از این کنفرانس ها آقای اصنافی برای ارائه مقاله درباره موضوع خاصی نیاز به مقالات دیگری داشتند تا بتوانند اطلاعات پیدا کنند، لذا طبق پیشنهاد یکی از استادان کتابداری ایشان به بنده بعنوان فردی مطلع در این زمینه معرفی شدند و کار را باهم آغاز کردیم البته هرچند این آشنایی برای بحث ازدواج نبود اما راهی شد برای آشنایی بیشتر و ازدواج در سالهای بعد.

پاکدامن بیان کرد: در سال های زندگی خود، مسبب آشنایی زوج های کتابدار دیگر هم شده ایم که تاکنون ازدواج و زندگی موفقی را داشته اند.

وی با بیان اینکه در کتابخانه منزل خود بیشتر کتاب های تخصصی حوزه کتابداری وجود دارد، عنوان کرد: به جای ویترین هایی که معمولا در خانه ها با کریستال و ظروف پر شده اند ما دو قفسه کتابخانه در سالن پذیرایی خانه داریم و امسال احتمالا باید سومین قفسه را خریداری کنیم (چون جای کمی برای کتاب های ما است)، در این کتابخانه علاوه بر کتاب های تخصصی، کتاب های رمان؛ تاریخی و سرگذشت نامه هم وجود دارد.

وی درباره علاقه خود به حوزه تحصیل و فعالیت فرزندش بیان کرد: علاقه دارم که فرزندم هم در حوزه کتاب و کتابداری تحصیل و فعایلت کند و حتی اگر نتواند کتابدار خوبی باشد اما کتابخوان خوبی باشد.

این کتابدار با بیان اینکه ازدواج و زندگی زن و مرد با رشته های تحصیلی یکسان در حوزه های مختلف (مثل پزشکی، علوم انسانی، مهندسی و غیره) متفاوت است، گفت: مثلا در حوزه علوم انسانی دغدغه مندی افراد را بیشتر می بینید و این دغدغه مندی قدری می تواند افراد را به یکدیگر نزدیک تر کند اما در حوزه پزشکی افرادی که معمولا با هم ازدواج می کنند ازدواج های موفق نداشتند(البته این موضوع را طبق دیده ها و شنیده های خود مطرح می کنم و ممکن است برای همه جامعه صدق نکند) به این دلیل که شغل های سختی دارند.

به گفته وی، رشته کتابداری دغدغه مندی ذهنی افراد را بیشتر می کند و اگر این تفکرات در یک راستا باشد ازدواج های موفقی هم صورت می گیرد.

همسر امیررضا اصنافی با اشاره به خاطره خود از دوران زندگی بیان کرد: بعنوان زوجی کتابدار در کنفرانس بین المللی ایفلا 2013 سنگاپور شرکت کردیم و علیرغم اینکه برای همه به نوعی جالب بود که زوج کتابدار از ایران شرکت دارند، متوجه شدیم که ما تنها زوج کتابدار و خاص کنفرانس نیستیم و اکثر افراد شرکت کننده با هم رشته ای خود ازدواج کردند، با این امر متوجه شدم که نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا افراد کتابدار برای ازدواج با یکدیگر هم را پیدا خواهند کرد.

خبرنگار: محیا معصومی

 

s.sh
|
Iran
|
1398/04/30 - 15:05
0
1
عه چقدر جالب من دو سه روز پیش اینکار و تو خونه م انجام دادم و ظروف بلور رو گذاشتم تو جعبه و کمد و ویترینمو تو پذیرایی کتاب چیدم خیلی عالی شد. الانم بعد از کار خودم که فکر خودم بود این مطلب رو خوندم و خیلی خوشحال شدم. منم کتابدار هستم.
پناهی
|
Iran
|
1396/01/30 - 15:59
0
2
عالی بود ایده کتاب بجای ظروف کریستالی .. با آرزوی شادکامی برای این دو زوج فرهیخته
کتابخوان
|
Iran
|
1396/01/06 - 09:58
1
3
جای مصاحبه با زوج های کتابداری شاغل در نهاد خالی است.
سپیده
|
Iran
|
1396/01/03 - 13:07
0
3
موفق باشید
کاظم حافظیان رضوی
|
Iran
|
1396/01/03 - 02:09
0
9
سلام.حالا که اینطور شد باید عرض کنم بنده و خانمم که هردو کتابدار هستیم و از طریق معلم وشاگردی با هم آشنا شدیم خاطرات کتابدارانه زیادی داریم که بموقع عرض خواهیم کرد. فقط راه اندازی 4 کتابخانه آموزشگاهی موفق یکی از آنها ست. بهر حال برای این زوج عزیز که بسیار هم دوستشان دارم آرزوی سلامت و شادابی بیشتر کتابدارنه دارم.
زوج کتابدار
|
Iran
|
1396/01/02 - 12:25
1
5
بهتون تبریک میگم. جالبه ما هم زوج کتابدار هستیم .البته به خاطرنوع کارمون یکم بیشتر از شماسرکارمون باکتاب هست و تقریبا همه زندگی و وقتمون با کتاب آمیخته هست. ولی این مدل زندگی واقعا لذت بخش و شیرین هست.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: