کد خبر: 27970
تاریخ انتشار: جمعه, 04 فروردين 1396 - 13:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

گفتگو با زوج های کتابدار ۴

کتابخانه ای به وسعت یک خانه با آرامش دریایی

منبع : لیزنا
خانواده دکتر علیپور بعنوان زوجی کتابدار ضمن توضیح نحوه آشنایی و توصیف کتابخانه منزل خود، کاربردی نبودن دروس دانشگاهی رشته کتابداری را مشکل زا دانستند.
کتابخانه ای به وسعت یک خانه با آرامش دریایی

 

دکترعلیپور دکتری علوم کتابداری در گفت و گو با خبرنگار لیزنا با اشاره به نحوه آشنایی و ازدواج خود با همسرش مهشید کریمی کارشناس کتابداری بیان کرد: خانم کریمی یکی از دانشجویان من در دانشگاه علامه طباطبایی بودند و در دوران کارورزیشان در مرکز مخابرات (که از قضا من هم همانجا فعال بودم )، ارتباطمان بیشتر شد.

وی افزود: در نهایت سال 1386 عقد کردیم و از آنجا که من دانشجوی دکتری بودم بعد از دفاع از پایان نامه خود در سال 1389 با یکدیگر ازدواج کردیم.

این دکترای کتابداری درباره علاقه خود به حوزه تحصیل و فعالیت فرزندش در آینده بیان کرد: هرچند که تحصیل و فعالیت فرزندم در حوزه کتابداری را برای آینده می پسندم اما در این راه اولویت و علاقه را به خود او واگذار می کنم که برای تحصیل و فعالیت چه حوزه ای را انتخاب کند.

دکتر علیپور با اشاره به کتابخانه منزل خود تصریح کرد: کتابخانه منزل با توجه به آن که تعداد کتاب های متعددی در حوزه های مطالعاتی خود، حوزه عمومی و غیره دارد با یک دسته بندی خاص و نظام (این نظام با نظام طبقه بندی کتابخانه ای متفاوت است) چیده شده است.

به گفته وی، اکثر کتاب های فرزندشان در کتابخانه ای جداگانه در اتاق وی تعبیه شده و این به غیر از کتابخانه موجود در پذیرایی منزل است.

وی با بیان اینکه تحصیل و فعالیت در حوزه کتابداری باعث شده تا زندگی شان نظام مشخصی را پیدا کند، درباره معایب این رشته عنوان کرد: مباحثی که در دروس این رشته ارائه می شده و همچنان هم برخی از آنها وجود دارند متاسفانه دانشجویان را به صورت تئوری بار می آورند که این با واقعیت ها فاصله دارد، درواقع این کاربردی نبودن مباحثی که دانشجویان یاد می گیرند می تواند مشکل زا باشد.

دکتر علیپور درباره تفاوت زندگی زوجین هم رشته بیان کرد: هم رشته بودن زن و مرد در یک زندگی مشترک باعث می شود که آن دو درک بهتری از یکدیگر داشته باشند و این امر در زندگی من و همسرم که در یک رشته مشترک تحصیل کردیم (هرچند که این موضوع تنها دلیل ازدواج ما نبود)، وجود دارد.  

در ادامه گفت وگو مهشید کریمی کارشناس کتابداری (همسر دکتر علیپور) گفت: من دانشجوی ورودی 82 دانشگاه علامه طباطبایی بودم و ترم پنجم تحصیلی خود با همسرم که در آن ترم استاد مدعو دانشگاه برای تدریس درس تجهیزات کتابخانه بود، آشنا شدم.

وی درباره اولین ارتباط خود با همسرش عنوان کرد: هنگام ورود به جلسه اول کلاس تجهیزات کتابخانه، جز اقای علیپور فرد دیگری نیامده بودند از آنجا که در صندلی های دانشجویان نشسته بودند و من هم از استاد کلاس شناختی نداشتم، از آقای علیپور درباره اخلاق و رفتار استاد کلاس سوال کردم (در ان زمان آقای علیپور اصلا عنوان کردند که از قضا خود، استاد همان کلاس هستند) اما همین که ساعت شروع کلاس فرا رسید و دانشجویان وارد شدند ایشان را در مقام استادی دیدم و بسیار متعجب شدم.

کریمی بیان کرد: همان ترم هنگام کارورزی خود در مرکز تحقیقات مخابرات مجدد آقای علیپور را دیدم که آنجا کار می کردند و به دلیل اینکه برای کار از ما مقالات و پروژه های متعدد می خواستند، ارتباط ما بیشتر شد و سپس از طریق خانمی که در همان مرکز فعالیت داشتند برای اخذ شماره تلفن منزل و صحبت با خانواده من اقدام کردند.

وی ادامه داد: با توجه به شناختی که در این مدت از ایشان به دست آورده بودم در نهایت سال 1386 عقد و هجدهم آبان ماه 1389 ازدواج کردیم.

این کارشناس کتابداری اظهار داشت: بعد از فارغ التحصیلی در کارشناسی رشته کتابداری به دلیل تسلط اندکی که بر حوزه IT داشتم از سوی یک معرف، مسئول پرتال دانشگاه علوم اقتصادی شدم (اولین شروع کارم در محیط کتابخانه نبود) به همین دلیل برای کارشناسی ارشد متناسب با شغل خود رشته IT را انتخاب کردم.

به گفته وی، از زمان اشتغال دیگر زیاد نتوانسته در حوزه کتابداری فعالیت داشته باشد، البته کار خود را جدا از کتابداری نمی داند و آشنایی اش با آرشیوبندی و مدیریت اطلاعات را باعث موفقیت در کار فعلیش می داند.

کریمی بیان کرد: برای تحصیل و فعالیت فرزندم در حوزه کتابداری مشکلی ندارم به خصوص حال که علم اطلاعات و کتابداری و غیره درحال متحول شدن است و با رشد فناوری اطلاعات جایگاه خود را پیدا می کند بسیار موافق هستم.

همسر دکتر علیپور کتابخانه منزل خود را این گونه توصیف کرد: یکی از دیوارهای بزرگ پذیرایی منزل ما کاملا قفسه بندی شده (و تنها در وسط این قفسه ها تلویزیون قرار گرفته) و کتاب ها با این سازماندهی چیده شده اند، در بخشی از آن کتاب های علمی در زمینه کتابداری و مدیریت اطلاعات و در بخش دیگر کتاب های رمان و دایره المعارف ها قرار دارد.

وی ادامه داد: البته از زمانی که فرزندم متولد شده بخش اعظم کتابخانه به کتاب های پسرم شامل فرهنگنامه کودک ، 365 قصه برای 365 روز سال و غیره پیدا کرده است.

به گفته وی، یکسری از کتاب های دیگر فرزند خانواده در اتاق خودش جای گرفته است.

کریمی یادآور شد: از نظر افرادی که مهمان خانه ما می شوند به خصوص افراد بزرگتر خانواده، کتابخانه منزل ما بسیار جالب است و حس خوبی را به آنها منتقل می کند.

برچسب ها :
حسینی
|
Iran
|
1396/01/05 - 15:43
1
1
با سلام و تشکر به دلیل انجام این مصاحبه جذاب و پخش آن.
کاش تصویر(هایی) نیز از کتابخانه مذکور هم در متن گذاشته می شد. با تشکر
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: