گفتگو با زوج های کتابدار 5
حرفه کتابداری نقش مادر حرفه های دیگر را دارد

 دکتر فتاحی عضو هیات علمی و استاد گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد در گفت وگو با خبرنگار لیزنا،  درباره نحوه آشنایی و ازدواج با همسر خود (دكتر مهری پريرخ، عضو هيئت علمی گروه كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد) گفت: من ورودی سال 1349 رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد بودم و خانم بنده ورودی 1350، با این وجود در دوران کارشناسی ارتباطی را با یکدیگر نداشتیم.

وی ادامه داد: برای دوره کارشناسی ارشد به دلیل خدمت سربازی (سال 1355 پایان خدمت) اندکی دیرتر از خانم پریرخ وارد رشته کتابداری دانشگاه تهران شدم و چون همشهری یکدیگر بودیم ارتباطات ما با دیگران دوستان دانشگاهی برای موارد مختلف مثل کوهنوردی، فعالیت های درسی و غیره بیشتر شد.

فتاحی با بیان اینکه سرانجام در سال 1357 یک شب مانده به انقلاب با مسائل و مشکلات آن زمان با یکدیگر ازدواج کردند، گفت: درواقع ما در آن زمان یک گروه دوستانه بودیم که به دلیل همشهری بودنمان ارتباطات زیادی را با یکدیگر داشتیم درواقع می توان گفت از آن طریق با همسرم آشنا شدم.

وی با اشاره به ازدواج دو فرد هم رشته با یکدیگر اظهار داشت: به طور کلی همه مسائل یک زندگی موفق به خود افراد بستگی دارد و رشته مهم نیست البته داشتن مدرک تحصیلی یا شغل مشترک می تواند هم افزایی خوبی را در پی داشته باشد.

این استاد گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: همه چیز به خود افراد بستگی دارد که از چه جهان بینی برخوردار و چقدر برای حق و حقوق طرف مقابل خود احترام قائل هستند و از این نظر می توانند به تفاهم برسند و زندگی شادی بخش و موفقی را برای یکدیگر رقم زنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسبب آشنایی و ازدواج دو فرد کتابدار شدند یا نه، گفت: مسبب آشنایی و ازدواج افراد کتابدار دیگری بودم مثلا دانشجویانی را که از لحاظ رفتار و تفکرات یکسان می شناختم با یکدیگر آشنا کردم که خوشبختانه زندگی موفقی را هم دارند.

فتاحی در توصیف کتابخانه منزل خود عنوان کرد: یک اتاق بزرگی در منزل داریم که یک طرف آن قفسه بندی شده و کتاب ها هم معمولا کتاب های تخصصی در حرفه خودمان هستند کتاب های تخصصی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان که تخصص خانم پریرخ است و یکسری کتاب های تاریخی و اجتماعی و ادبی و منابع مرجع.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرندانشان در حوزه کتابداری فعالیت دارند یا خیر، گفت: یک دختر من کارشناس ارشد هنر و معماری و دختر دیگرم کارشناسی ارشد نرم افزار کامپیوتر است که هر دو به بحث های علمی و دانشی علاقمند هستند.

فتاحی اظهار داشت: مزایای این حرفه بسیار زیاد است و به دلیل جذابیت هایی که این حرفه دارد طی پژوهش از برخی کتابداران حدود 80 تا 90 درصد آنها شغل مجدد خود را بازهم کتابداری اعلام کردند به همین دلیل کتابی را بخصوص برای دانشجویان کارشناسی تحت عنوان"ارزش ها و جذابیت های کابداری و اطلاع رسانی" تالیف کردم.

به گفته وی، این رشته به دلیل آن که با علم و دانش سروکار دارد بسیار جذاب است و طبیعتا به دنبال افزایش ارزش ها، جذابیت های این حوزه هم اضافه خواهد شد البته به لحاظ ماهیت کاری هم این چنین است و می توانند فرد را به خواسته هایش برساند.

فتاحی گفت: نقاط منفی کتابداری به خود ما بر می گردد که خودمان را نسبت به نیازهای جامعه روزآمد نمی کنیم و انتظار داریم که جامعه ارزش ما را بداند در حالیکه باید پا به پای تحولات جامعه خود را دگرگون کنیم.

وی با اشاره به خاطره ای جالب از زندگی کتابداری با همسر خود بیان کرد: گاهی اوقات راهنمایی پایان نامه به شکل مشترک است برای یک پایان نامه من داور و خانم پریرخ راهنما هستند یا بالعکس که در این موضوع  ما با بحث و چالش علمی روبه رو هستیم.

در ادامه گفت وگو دکتر مهری پریرخ همسر دکتر فتاحی بیان کرد: به دنبال هم دانشکده ای بودن و تعاملات با یکدیگر طی فعالیت های درسی (مشهدی های ورودی دانشگاه در آن زمان زیاد بودند و مدام با یکدیگر ارتباط داشتند لذا طبیعتا برخورد و ارتباط صورت می گرفت) با همسرم آشنا شدم و سپس در سال 1357 ازدواج کردیم البته به دلیل مشکلات آن زمان مراسم ما در تهران کاملا ساده و در حد مطلوب برگزار شد.

وی با با بیان اینکه معمولا خیلی کم پیش می آید که فرزند حرفه پدر و مادر خود را دنبال کند، اظهار داشت: ما به این مسئله اصراری نداشتیم، ازطرفی هم چون ما در این حوزه بسیار درگیر بودیم فرزندان ما می گفتند که دوست ندارند مانند شما اینهمه درگیر کتابداری شویم با این وجود هم اکنون در رشته و فعالیت هایشان به دلیل نگاه دانشی خود، بسیار درگیر هستند.

پریرخ با توصیف کتابخانه خود ادامه داد: کتابخانه خانه خود را معمولا بصورت موضوعی چیدیم تا بتوانیم به کتاب مورد نظر خود سریع دسترسی داشته باشیم، البته آثار هر کدام از ما جای خود را دارد.

عضو هيئت علمی گروه كتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: وقتی حرفه ای نقش مادر حرفه های دیگری را دارد و همبستگی زیادی بین رشد و تحول در رشته های دیگر و کتابداری وجود دارد نمی توان گفت که این رشته ممکن است معایبی را هم داشته باشد.

وی افزود: نه تنها رشته های علمی بلکه فعالیت های جامعه به اطلاعات و دانش وابسته هستند و در صورتی که بتوانند رشد خودشان را از نظر دانشی داشته باشند می توانیم بگوییم که آن علم و رشته توسعه یافته است؛ درواقع وقتی هم که کتابداری و علم اطلاعات و دانش شناسی توسعه دانشی را برای هررشته به وجود می آورد وابستگی را نشان می دهد و می تواند مفید واقع شود.

همسر دکتر فتاحی عنوان کرد: کتابداری، منجر به یادگیری فرد و یادگیری منجر به رشد دانشی فرد می شود بنابراین چه برای فرد و چه برای جامعه دارای مزیت های فراوان است ولی اگر نتوانیم این رشته را به جامعه بشناسانیم طبعا دیگران بعنوان یک ایراد به آن می نگرند و رشته نمی دانند.

وی با اشاره به فعالیت تقریبا حدود 38 ساله خود همسرش در این حوزه اعلام کرد: باید معنای رشته را در بافت اجتماعی و زندگی فرد افراد بتوانیم پیدا کنیم و انتشار دهیم و همچنین نقش آن را در رشدفردی و اجتماعی و سایر حوزه های علمی بتوانیم درک کنیم در این صورت نگاه جامعه به حرفه ما عوض خواهد شد و دیگران به دنبال عیب و ایراد نیستند.

 

پریرخ در بیان خاطره ای مرتبط با زوجیت کتابداری خود گفت: زمانی که ما در یک موضوع یا حرکت علمی مثل پایان نامه ها با یکدیگر توافق نداشته باشیم معمولا بحث و چالش های ذهنی بین ما آغاز می شود و این چالش ها باعث می شود که در راه خود انگیزه ها و پاسخ های بیشتری را دریافت کنیم.