کد خبر: 27991
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 فروردين 1396 - 09:10

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

رئیس کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع) بر نقش آفرینی کتابداران با بهره گیری از مدیریت اطلاعات تاکید کرد

منبع : لیزنا
 مسعود رزمی: رشته کتابداری به دليل  گستردگی قلمرو و دامنه موضوعی که به نحوی با گردآوری، سازماندهی و اشاعه منابع اطلاعاتی و تعامل انسان با اين منابع مرتبطند، در ارتباط است و بايستی قدر اين نعمت بزرگ را بدانند و تا می‌توانند به داشته‌های خود بيافزايند و با تكميل منابع دانشی خود، مهارت‌هاي تخصصی در مديريت اطلاعات را فرا گرفته و  در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرين باشند.
رئیس  کتابخانه دانشگاه امام صادق (ع)  بر نقش آفرینی کتابداران با بهره گیری از مدیریت اطلاعات تاکید کرد

لیزنا در گفتگویی صمیمانه با برخی از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی، از ایشان درباره زندگی کاری و شغلی‌شان در رشته پرسیده است و اینکه چه توصیه ای برای دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی دارند.

گفتگو با دکتر مسعود رزمی شندی، رئیس دانشگاه امام صادق (ع)  را درادامه میخوانید:

لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید و شرح حال مختصری از خود را بیان نمایید.

مسعود رزمي شندی، متولد ۳۰/۶/۱۳۵۴، شهر شبستر (شندآباد)، آذربايجان‌شرقی هستم.

 چگونگی ورود به حوزه کتابداری و ادامه تحصیل تا مقطع دکتری را تعریف نمایید.

در دوران دبيرستان معلم درس بينش اسلامی به نام جناب آقای ذاكر داشتيم كه از جانبازان معزز جنگ تحميلی بودند و جديداً شنيديم به فيض عظمای شهادت نائل آمدند. وی در سال اول دبيرستان ما را با كتاب و كتابخوانی مأنوس نمود و تحقيق ما در درس ايشان بررسی كتاب‌های تفسير نمونه و تفسير الميزان بود. بعد از چند جلسه مراجعه به كتابخانه و دريافت كتاب‌ها از وی سوالاتی در خصوص برگه‌دان‌ها و شماره راهنمای كتاب‌ها برايم پيش آمد وی با سعة صدر به سوالات بنده و همكلاسی‌هايم جواب می‌داد و من روز به روز مشتاق‌تر در خصوص آشنايی با كتابخانه می‌شدم. تا اينكه در بدو اشتغالم در دانشگاه امام صادق(ع) دوباره زمينه‌های آشنايی با كتابخانه پيش آمد. در سال ۱۳۷۷ در كنكور دانشگاه آزاد در رشته كتابداری در واحد تهران شمال پذيرفته شدم و در شهريور ۱۳۸۰ فارغ‌اتحصيل شدم. با توجه به مشغله‌هاي زندگي چند سالی از تحصيل فاصله گرفتم و بالاخره در سال ۱۳۸۹ با تشويق خانواده و همكاران و علاقة وافری كه به رشته داشتم در مقطع كارشناسی ارشد واحد همدان پذيرفته شدم. تشويق‌های اساتيدم به ويژه جناب آقای دكتر اسفندياری مقدم، دكتر فاميل روحانی و دكتر يعقوب نوروزی كمك نمودند تا در سال ۱۳۹۳ شروع به تحصيل در مقطع دكتری نمايم.

به نظر شما ادامه تحصیل در ایران بهتر است یا خارج از ایران؟

به نظر بنده در مقطع دكتری بهترين مكان برای ادامه تحصيل با وجود اساتيدی بنام كه از ذكر نامشان بدليل تعدد خودداری می‌نمايم ايران می‌باشد. ولی در مقطع پست دكتری بنظرم مطالعه و پژوهش در كشورهايي كه امكانات لازم را دارند به صلاح باشد. انشاا... حرفه‌مندان و متخصصان رشته بتوانند باعث سربلندی كشور عزيزمان در جهان باشند.

لطفا حوزه پژوهشی خود را برای خوانندگان توضیح دهید.

بنده در حوزه ارزيابی كيفی كتابخانه‌ها علاقمند به فعاليت بودم و در دوران كارشناسی ارشد پژوهش‌هايی در اين حوزه انجام دادم. در دوره دكتری نيز در حوزه رايانش ابری، اينترنت اشياء و كاربرد آنها در خمات كتابخانه‌های ديجيتالی متمركز هستم.

چه توصیه‌ای برای کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، دارید؟

فرصت مغتنمی است تا عضويت عزيران در جمع خانواده کتابداران و متخصصان اطلاع‌رسانی را گرامی بدارم. نخست آنکه من کمتر از آنم که بخواهم توصيه‌ای ارائه کنم؛ و دوم اينکه خودم بيش از همه به توصيه و نصيحت بياز دارم. فقط نكاتی كوتاه از زوايای مختلف تجربی خود را عرضه می‌دارم.

 اول اينكه قدر لحظات پرنشاط، با طراوت و  بسيار ارزشمند دانشجويی را بدانيم و مغتنم بشماريم و بهره بجوئيم. رشته ما به دليل  گستردگی قلمرو و دامنه موضوعی که به نحوی با گردآوری، سازماندهی و اشاعه منابع اطلاعاتی و تعامل انسان با اين منابع مرتبطند، در ارتباط است و بايستی قدر اين نعمت بزرگ را بدانند و تا می‌توانند به داشته‌های خود بيافزايند و با تكميل منابع دانشی خود، مهارت‌های تخصصی در مديريت اطلاعات را فرا گرفته و  در عرصه‌های مختلف نقش‌آفرين باشند.

همچنين با توجه به ماهيت ميان‌رشته‌ای علم اطلاعات و دانش‌شناسی و فرصت‌های که زيادی در اختيار قرار می‌دهد انشاا... فرصت همکاری، مشارکت و تأثير‌گذاری در پژوهش‌های رشته‌های ديگر را داشته باشند و استفاده فرمايند.

ضمناً با توجه به تنوع انواع كتابخانه‌ها و ارتباط مستقيم با مردم انشاا... بتوانند بر اقشار و فرهنگ‌های مختلف اثر گذار باشند.

در كل اميد دارم بتوانند با تلاش و کوشش در عرصهء علم‌آموزی همواره قله‌های رفيع موفقيت را با اقتدار طی نمايند.

و سخن پایانی از زبان شما برای کتابداران

تشکر ويژه‌ای از همكاران لیزنا كه اين فرصت مغتنم را در اختيار بنده قرار داديد تا بتوانم ارتباطی با متخصصان و حرفه‌مندان رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی داشته باشم می‌نمايم. اميد آن دارم تلاش‌های روزافزون همه عزيزان باعث ارتقاء جايگاه رشته و همچنين كتابخانه‌ها در سطح كشور و جهان باشد. ضمناً آرزوی توفيق و سربلندی برای اساتيد، متخصصان و حرفه‌مندان رشته را دارم و سال نو را كه انشاا... سرشار از موفقيت و شادكامی براي همگان باشد تبريك عرض می‌نمايم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: