کد خبر: 2810
تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 شهریور 1389 - 09:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تمام مطالعات حوزه وب سنجی و علم سنجی توسط کتابداران انجام شده است

رویکردهای وب سنجی از دو دیدگاه دارای اهمیت است و در رتبه بندی دانشگاه ها تحول ایجاد کرده است. از یکسو مدیران وب سایتهای دانشگاهی به نتایج پژوهش های وب سنجی علاقمند شده و از آنها در جهت ارتقا رتبه وب سایت خود استفاده می کنند و از سوی دیگر حضور کتابداران به عنوان مشاور در کنار متخصصان علوم رایانه پررنگ تر گردیده است.

 

فرشید دانش، عضو هیات علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در خصوص جایگاه مطالعات سنجشی و بویژه رویکرد وب سنجی در رتبه بندی دانشگاه ها گفت: با توجه به اينکه رويکرد کنوني علم، جريان اطلاعات از طريق شبکه ­هاي عظيم اطلاع رساني است، دانشگاه هاي مختلف جهان به خصوص جهان اسلام  نيز هريک با طراحي وب سايتهاي اختصاصي خود سعي دارند که اطلاعات را در اختيار کاربران قرار دهند.  مهمترين هدف اينگونه وب سايتها انعکاس رويدادها و تحولات حوزه تخصصي مورد نظر است. اما نکته­ اي که در اين بين حائز اهميت است شناخت وب سايتها و نيز ميزان همکاري آنها با يکديگر است.

وی افزود: يکي از مهم­ترين شيوه­ هايي که از طريق آن مي­ توان معتبرترين وب سايت ­هاي دانشگاه ها را شناسايي، دسته­ بندي و رتبه­ بندي کرد و به وب سايتهاي هسته و همچنين ميزان همکاري آنها دست يافت، وب سنجي و استفاده از روشهاي آماري تحليل خوشه اي و تحليل چند متغيره مي باشد، از اين طريق وب سايت­هاي هسته شناسائي مي­شوند. همچنين ميزان همکاري آنها در زمينه تبادل اطلاعات تعيين مي گردد. علاوه بر اين، دانشمندان مي ­توانند از اين طريق به مهم­ترين منابع اطلاعاتي دسترسي سريع داشته باشند و از آنها سود ببرند.

وی افزود: معیارها و شاخص های وب سنجی جهانی هستند و دانشمندان وب سنجی تمام کشورهای جهان از آنها در پژوهشهای خود استفاده می کنند. دانشمندان این حوزه همواره در پی یافتن شاخص  های نوین در جهت ارتقاء حوزه وب سنجی هستند.

فرشید دانش، درخصوص اهمیت و تحولی که رویکرد وب سنجی در رتبه بندی ایجاد کرده است بیان کرد: رویکردهای وب سنحی از دو دیدگاه دارای اهمیت است و در رتبه بندی دانشگاه ها تحول ایجاد کرده است. از یکسو مدیران وب سایتهای دانشگاهی به نتایج پژوهش های وب سنحی علاقه مند شده و از آنها در جهت ارتقا رتبه وب سایت خود استفاده می کنند و از سوی دیگر حضور کتابداران به عنوان مشاور در کنار متخصصان علوم رایانه پررنگ تر گردیده است و همکاری  متخصصان این دو حوزه می تواند موجب ارتقاء جایگاه وب سایتها در رتبه بندی گردد.

دانشجوی دوره دکتری کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد، در خصوص کارایی نتایج از حاصل از مطالعات سنجشی در رتبه بندی وب سایت دانشگاه ها گفت: به نظر من امروزه وب سایت هر دانشگاهی در واقع ویترین آن دانشگاه  و قلب تپنده آن محسوب می شود و اغلب امور مربوط به دانشگاه از قبیل امور آموزشی، پژوهشی و خدماتی از طریق وب سایت انجام می پذیرد. از این رو نتایج اینگونه پژوهش ها به گونه ای کاربردی می تواند نقاط قوت و ضعف وب سایتها را نشان داده و جایگاه  وب سایت را در میان سایر وب سایتها مشخص نموده و میزان همکاری آنها  را با سایر وب سایتها مشخص کند. با استفاده از پیشنهادها و راه کارهای ارائه شده در اینگونه پژوهش ها مدیران وب سایتها می توانند جایگاه وب سایت خود را در میان سایر وب سایتها ارتقاء داده  و همگام با استانداردهای جهانی حرکت نمایند.

فرشید دانش درباره نقش کتابداران در انجام مطالعات وب سنجی تصریح کرد: در ایران تقریبا تمام مطالعاتی که در حوزه وب سنجی و علم سنجی انجام گرفته توسط کتابداران بوده است. برای مثال اخیرا در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری مطالعه ای پیرامون رتبه بندی وب سایتهای دانشگاه های ایران توسط آقای دکترمحمدرضا قانع با همکاری بنده انجام گرفته؛ که نمونه بارزی از مشارکت کتابداران در بحث وب سنجی و رتبه بندی دانشگاه ها می باشد.

وی در ادامه با اشاره به طرح پژوهشی در دست انجام خود گفت: طرح پژوهشی که بنده هم اکنون در دست اجرا دارم و تقریبا مراحل پایانی آن در حال اجرا است با استفاده از روش تحلیل پیوند که یکی از روشهای وب سنجی است؛ انجام شده است. در این پژوهش دانشگاه های پایتختهای جهان اسلام براساس معیارهای زیر رتبه بندی می گردد: رویت پذیری، مجموع پیوندها، خود پیوندی ها، تعداد صفحات نمایه شده در سایت، عامل تاثیرگذار وبی و .... که با استفاده از معیارهای فوق دانشگاه های پایتختهای کشورهای اسلامی رتبه بندی خواهند شد. همچنین در این پروژه وب سایتهای هسته تعیین و میزان همکاری این دانشگاه ها در محیط وب بررسی خواهد شد.

عضو هیات علمی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در پایان یاد آور شد: لازم است از حمایتها و دلگرمی های همیشگی سرپرست محترم پایگاه استنادی علوم جهان اسلام جناب آقای دکتر مهراد تشکر و قدردانی نمایم؛ همچنین ضروری می دانم از سرکار خانم مهندس افروز زارعی، و اقایان فرامرز سهیلی و نوراله کرمی بابت همکاری در این طرح سپاسگزاری نمایم. بی شک بدون حمایتهای  جناب آقای دکتر مهراد و این عزیزان اجرای این طرح به هیچ وجه میسر نبود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: