کد خبر: 28280
تاریخ انتشار: دوشنبه, 04 ارديبهشت 1396 - 11:53

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

شیوا یاری، رتبه نخست آزمون دکتری:

مطالعه، پژوهش و دانش افزایی در رشته برایم لذتبخش است

منبع : لیزنا
رتبه نخست مرحله کتبی آزمون دکتری در علم اطلاعات و دانش‌شناسی: مقطع دکتری فرصت بسیار مناسبی است تا بتوان به صورت پیوسته از محضر اساتید بهره مند شد و  به دانسته های قبلی خود افزود.
مطالعه، پژوهش و دانش افزایی  در رشته برایم لذتبخش است

 به گزارش لیزنا، شیوا یاری، کتابدار کتابخانه عمومی استان کرمانشاه در آزمون کتبی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، موفق به کسب رتبه اول شده است. به همین دلیل لیزنا گفتگویی با وی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

لیزنا: لطفا خودتان را معرفی کنید.
شیوا یاری: شیوا یاری هستم متولد 1363 متولد و ساکن شهر کرمانشاه. از سال 1389 به استخدام اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه درآمدم و به عنوان کارشناس برنامه ریزی و بودجه در اداره کل مشغول به کار هستم.

لیزنا: چه تعریفی از کتابداری، یا همان علم اطلاعات و دانش شناسی امروزی در ذهن شما نقش بسته است، و اگر قرار بود تعریفی از شما در کتاب ها بیاید، کتابداری را چگونه معرفی می کردید؟
یاری: راستش من سطح سواد و تخصص خود را در حدی نمی بینم که در این خصوص تعریفی ارائه کنم. واقعیت این است رشته علم اطلاعات و دانش شناسی به خوبی تعریف نشده و به خوبی هم به جامعه مخصوصا جامعه ایرانی معرفی نشده است. تعاریف بسیار بسیار زیادی از رشته وجود دارد ... کتاب فسلفه کتابداری و اطلاع رسانی خانم رهادوست مطالب جالبی در این زمینه دارد که برای خود من مطالعه اش واقعا لذت بخش بود. رشته ما بسیار دوست داشتنی و جذاب، دنیایی از اطلاعات و علم و بسیار کاربردی است. خوشبختانه بازار کاری خوبی هم نسبت به بسیاری از رشته ها دارد. من واقعا خوشحالم که در این رشته تحصیل کردم.

لیزنا: به نظر شما علت اصلی اشتیاق این تعداد متقاضی برای ورود به مقطع دکتری چیست؟ نبود بازار کار مناسب برای جذب فارغ التحصیلان چقدر در این اشتیاق مؤثر است؟
یاری: ببیند مساله نبود بازار کار واقعا اثرگذار است. امسال در جلسه آزمون دکتری یکی از شرکت کنندگان در همین خصوص با بنده صحبت می کرد و اتفاقا دلیل اصلی خود از شرکت در آزمون را همین مساله عنوان کردند. ایشان با وجودی که فارغ التحصیل دانشگاه الزهرا با معدل 19 و بسیار پر توان و پر تلاش بودند، اما هنوز موفق به استخدام در جایی نشده بودند .... من واقعا از دیدن دوستان و فارغ التحصیلانی که با معدل های خوب و از دانشگاه های خوب کشور فارغ التحصیل شده و هنوز مشغول به کار نشده اند، غمگین می شوم. البته بنده شخصا از مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی باید تشکر و قدردانی کنم بایت استخدام منظم فارغ التحصیلان کتابداری به ویژه در استخدامی های اخیر این سازمان. ما بیشترین استخدام را در همین مجموعه داریم.
اما جدا از علاقه ی تعداد بسیار زیادی از دوستان به ادامه تحصیل از جمله خود بنده، مساله دیگر تبی است که در جامعه ایجاد شده است. اما فکر می کنم برای موفقیت در مقطع دکتری، علاقه عامل بسیار مهمی است.

لیزنا: در چه سالی و از کدام دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی فارغ التحصیلی شدید؟

یاری: در سال 1388 از دانشگاه سراسری بیرجند در مقطع کارشناسی ارشد و در زمستان سال 1385 از دانشگاه پیام نور مرکز کرمانشاه با کسب رتبه اول در منطقه، فارغ التحصیل شدم.

لیزنا: موضوع و عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خود را عنوان کنید؟
یاری: بررسی عوامل اثرگذار بر وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های بیرجند و فردوسی مشهد به راهنمایی دکتر محمدجواد هاشم زاده و مشاوره دکتر علی حسین قاسمی.

لیزنا: چه برنامه خاصی پس از قبولی در مقطع دکتری دارید؟
یاری: قبولی در آزمون در مرحله کتبی، واقعا لطف و عنایت خدا بود که شامل حال بنده شد. خدا را هم بابت همه عنایت هایی که همیشه به بنده داشته اند، شاکرم. امیدوارم درمرحله مصاحبه هم بتوانم نمره قابل قبولی کسب کنم.
انشالله بعد از قبولی مطالعات خود را بیشتر و متمرکزتر خواهم کردم. در مقاطع ارشد و دکتری دانشجو باید بتواند حوزه و موضوعاتی را که بیشتر بدان ها علاقه مند است، مشخص کرده و در همان راستا به مطالعه و تولید علم و دانش افزایی بپردازد.
با توجه به علاقه ای که به پژوهش و یادگیری روشهای مختلف انجام آن به ویژه روش های کیفی انجام پژوهش دارم، سعی خواهم کرد با یادگیری نکات و مباحث بیشتری از اساتید در این حوزه، بیشتر از قبل فعالیت کنم. همچنین به تقویت و تکمیل زبان انگلیسی خود خواهم پرداخت. تدریس هم جزء علائق بنده است که امیدوارم بتوانم در این زمینه هم فعالیت کنم.
مطالعه، پژوهش و دانش افزایی در رشته واقعا برای بنده لذتبخش است. مقطع دکتری فرصت بسیار مناسبی است تا بتوانم به صورت پیوسته از محضر اساتید بهره مند شوم و ضعف های علمی خود را برطرف نموده و به دانسته های قبلی خود بیافزایم.

لیزنا: چه رزومه‌ای جهت مصاحبه علمی فراهم کرده اید؟
یاری: باید دید اساتید مصاحبه کننده به چه مواردی اهمیت بیشتری می دهند. بنده در حدود 34 مقاله تالیف کرده ام که از این تعداد 32 مقاله منتشر شده و 2 مقاله دیگر در حال داوری هستند. دو بار هم پژوهشگر برتر نهاد کتابخانه های عمومی در سطح کشور شدم. سابقه تدریس در چند کارگاه را هم دارم. اما متاسفانه علیرغم اینکه زبان انگلیسی من در حوزه ترجمه و درک مطلب به نسبت خوب است، اما هیچ وقت اقدامی برای کسب مدرک زبان نکردم.نمی دانم داشتن مدرک زبان چقدر در نمره مصاحبه اثرگذار است.

لیزنا: کدام دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهید کرد؟ به چه دلیل؟
یاری: من فکر می کنم همه دانشگاه هایی که در مقطع دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی پذیرش دارند، دانشگاه های خوبی هستند که هیات علمی خیلی خوبی دارند. امیدوارم در هر دانشگاهی که پذیرفته شدم، بتوانم خوب و مورد رضایت اساتید عمل کنم و بر دانش و اطلاعات خود اضافه، و به دیگران هر چند ناچیز خدمتی ارائه کنم.


لیزنا: حوزه پژوهشی که می خواهید در آینده برروی آن کار کنید چه حوزه ای هست؟
یاری: از جمله حوزه های مورد علاقه بنده، خواندن، رفتارهای خواندن و اطلاع یابی کاربران و کتابخانه های عمومی، است که احتمالاً در همین زمینه ها، موضوع پایان نامه را انتخاب خواهم کرد.

لیزنا: در آینده با وجود اینکه شاغل هستید چه هدفی را برای رشته دنبال خواهید کرد؟
یاری: پاسخ به این سؤال تا حدی دشوار است! تدریس و پژوهش فراتر از آنچه تاکنون انجام داده ام، از جمله اهدافی است که دنبال خواهم کرد. اما فعالیت در مجموعه کتابخانه های عمومی هم برایم خوشایند است.
انشاالله بتوانم از علمی که خواهم آموخت در محیط کارم و در خدمت به دوستان و همکاران هم استفاده بیشتری نمایم.

لیزنا: درپایان چنانچه مطلبی برای خوانندگان دارید بفرمایید.
یاری: اگر اجازه بدهید در پایان از خانواده عزیزم، به ویژه مادر بزرگوارم که همیشه پشتیبان و همراه من در همه مراحل زندگی ام بوده اند و با ایجاد دلگرمی و انگیزه و فراهم کردن محیط مساعد برای مطالعه بنده، شرایط بسیار مناسبی را برایم فراهم کردند، تشکر ویژه ای داشته باشم. همین طور از دوستان، همکاران و اساتید گرانقدری که بارها و بارها در طول سالیان گذشته بنده را به ادامه تحصیل تشویق کردند و به من دلگرمی و انگیزه دادند، تشکر و قدردانی می کنم. همچنین از دوستان خوبم در لیزنا که افتخار همکاری با آنها را داشته ام، بابت انجام مصاحبه تشکر می کنم. برای همه بزرگواران آرزوی شادکامی، موفقیت، بهروزی و سربلندی دارم.

سبحان
|
Iran
|
1396/02/09 - 14:38
0
1
لطفا رتبه های ۱ تا ۱۰ دکتری را معرفی کنید
پریا
|
Iran
|
1396/02/09 - 11:16
0
1
خانم یاری اگر برایتان مقدور است درصد ها و ترازتون را هم برای ما بنویسید.
ممنون
همکار
|
Iran
|
1396/02/06 - 21:28
0
13
سلام
تبریک فراوان به خانم یاری بابت این موفقیت ارزشمند
انشاالله در همه مراحل زندگی موفق باشید
بهار
|
Iran
|
1396/02/04 - 18:48
0
21
خانم یاری سلام
من همکار شما در گیلان هستم. بسیار بسیار خوشحالم از اینکه توانستید با بهترین رتبه در دوره دکترا پذیرفته شوید.از مقالات و نوشته هایتان در نگارش پایان نامه ام خیلی استفاده کردم.
تبریکات فرااااوان بنده را پذیرا باشید.
با بهترین آرزوها برایتان.
مریم23
|
Iran
|
1396/02/04 - 14:18
0
7
ایکاش منابع مورد مطالعه و درصدهای ایشون رو می پرسیدید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: