اشرف بروجردی راه صالحی امیری را ادامه دهد

 نرگس نشاط، مديرگروه پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا، با بیان اینکه کتابخانه ملی در تعریف عمومی وظیفه حفظ میراث مستند و مضبوط هر کشور را بر عهده دارد گفت: در کشور ما کتابخانه ملی چنین وظیفه ای را در حوزه آثار تولید شده و در زمینه ایران و اسلام انجام می دهد.

نشاط توضیح داد: یعنی هر آنچه در ایران تولید شود، کتابخانه ملی این وظیفه دارد این آثار را گردآوری کند، به آنان خدمات دهی انجام دهد، آثار را سازماندهی کند و در مورد آن ها اطلاع رسانی نماید.

او افزود: همچنین کتابخانه ملی موظف است تا آنچه را که خارجی ها در کشورهای مختلف درباره ایران مطرح کرده اند، به نحو احسن گردآوری کند و به عنوان میراث مضبوط حفظ نماید و با سازماندهی، آن ها را در اختیار کاربرانی که مورد نیازشان است قرار دهد.

به گفته نشاط کتابخانه ملی بر اساس این وظیفه اصلی، اساسنامه ای را مشخص کرده است و انجام وظیفه می‌کند. در این راستا ابزارها و فناوری های مختلف را بکار می گیرد تا بتواند آنچه را که ثبت و ضبط کرده است در اختیار متقاضیان اطلاعات قرار دهد.

او ادمه داد: طبق اساسنامه، کتابخانه ملی سازمانی فرهنگی، خدماتی و پژوهشی تعریف شده است. وظیفه پژوهشی که برای کتابخانه ملی تعریف شده است در راستای همین اهداف و ارکان اصلی است. در این تعریف ابزارها و استاداردها و فناوری هایی که در این رابطه ماثر واقع می شود، می توانند نقش آفرینی کنند.

او یکی از رسالت های اصلی کتابخانه ملی را تدوین استاندارد برای حرفه مندان و کتابخانه های دیگر به عنوان کتابخانه مادر اعنوان کرد.

مديرگروه پژوهش های توسعه ای كتابداری و اطلاع رسانی حضور اشرف بروجردی به عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی را به فال نیک گرفت و اظهار امیدواری کرد رئیس جدید کتابخانه ملی گام هایی را که سید رضا صالحی امیری در طی سالیان حضور و مدیریت بر کتابخانه ملی برداشته اند را  ادامه دهد و فعالیت های ارزنده ای را که ایشان انجام داده اند پی بگیرد؛ همچنین فعالیت های جدید  را نیز اضافه و بدعت گذاری کنند.

دانشيار سازمان اسناد و كتابخانه ملی گفت: امیدواریم ما بتوانیم به عنوان بازوی کمکی در کنار اشرف بروجردی درتداوم راه هایی که بزرگانی مانند صالحی امیری برداشته اند و همچنین بدعت های جدیدی که توسط ایشان گذاشته خواهد شد در جهت اهداف کتابخانه ملی خدمتگذار باشیم.

 او تصریح کرد: به نظر من در این راستا نکته مهمی وجود دارد که می تواند به جایگاه کتابخانه ملی کمک کند و آن توجه به نیروی انسانی شایسته است؛ یعنی چه آنان که در بیرون کتابخانه ملی هستند این کتابخانه را شایسته حضور خود بدانند و چه نیروهای شایسته ای که در داخل کتابخانه ملی هستند بتوانند جایگاه ارزنده خود را با اقداماتی که توسط ریاست کتابخانه ملی انجام می گیرد پیدا کنند.