کد خبر: 29729
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 مرداد 1396 - 13:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

خواندن؛ آنچه مادران امروز نیاز دارند

منبع : لیزنا
عضو موسسه مادران امروز (مام) در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا، کسب آگاهی های جدید از طریق خواندن و آموزش به کودکان از راه کتاب و قصه را شرط اصلی ایفای درست نقش والدینی عنوان کرد.
خواندن؛ آنچه مادران امروز نیاز دارند

مؤسسه‌ مادران امروز (مام) مؤسسه ‌ای ناسودبر، مستقل و غیردولتی است که در تاریخ ۱۳مرداد سال ۱۳۷۷ به منظور توانمندسازی خانواده‌ ها برای بهبود رابطه‌ اعضای خانواده و توجه ویژه و علمی به نیازهای کودکان و نوجوانان بنیانگذاری شد.

هدف های اصلی این موسسه افزایش سطح آگاهی های خانواده‌ها در زمینه‌های فرهنگی، هنری، بهداشتی و تربیتی عنوان شده است.  مادران امروز یکی از روش های موثر برای توانمند کردن اعضای خانواده ها را ترویج کتاب و کتابخوانی تعریف کرده است و در این راه علاوه بر معرفی و ارائه کتاب های مناسب و برگزاری کارگاه های خلاق، اقدام به چاپ  انتشار کتاب های متعدد تربیتی نیز نموده است.

خبرنگار لیزنا در این رابطه با مرضیه شاه کرمی از اعضای اصلی این موسسه گفت و گو کرده است.

لطفا در مورد موسسه مادران امروز، فعایت های این موسسه و اهدافی که بر اساس آن تشکیل شده است توضیح دهید.

موسسه مادران امروز موسسه ای خصوصی، غیردولتی و غیر تجاری است که 20 سال پیش توسط مریم احمدی شیرازی با هدف کمک به خانواده ها و بالابردن آگاهی های آنان برای ایجاد ارتباط بهتر بین اعضای خانواده تشکیل شده است. ما در این موسسه معتقدیم زمانی که شناخت ما به عنوان اعضای خانواده از همدیگر بیشتر شود، همدیگر را به درستی بشناسیم و از نیازهای هم آگاهی پیدا کنیم طبعا تقابلمان با هم کمتر می شود. این آگاهی کمک می کند تا درک مشترک بیشتری داشته باشیم، به نیازهای همدیگر توجه کنیم و با شناخت بهتر یکدیگر به سمتی برویم که خانواده با آرامش بیشتری همراه باشد.

به همین دلیل موسسه مادران امروز سعی کرده است که دوره ها و کتاب هایی  را بر همین مبنا طراحی کند تا بتواند نیاز خانواده ها را برای شناخت بیشتر از همدیگر تامین نماید.

همچنین ما در این موسسه تاکید داریم که خانواده ها باید مهارت های لازم ارتباطی را بیاموزند. شیوه های صحیح گفت و گو کردن، خوب گوش دادن، مدیریت خشم و غیره مجموعه مهارت هایی است که نه تنها خانواده ها بلکه همه افزاد برای اینکه بتوانند با یکدیگر ارتباط درست داشته باشند، باید بیاموزند. ما سعی می کنیم این مهارت ها را که به آن ها «مهارت های ارتباطی و زندگی» می گوییم، در اختیار خانواده ها قرار دهیم. خانواده اگر روش های درست ایجاد ارتباط با کودک، نوجوان و همسر و اهمیت نقش آن را بداند، می تواند این ارتباط را هم تصحیح کند و هم به آن کیفیت ببخشد.

در حال حاضر گروه همکاران موسسه مادران امروز از چه کسانی تشکیل شده است؟

این موسسه در ابتدا توسط مریم احمدی شروع به کار کرد. سپس به تدریج گروه همکاران به این موسسه اضافه شدند. در حال حاضر به جز پنج نفر همکارانی که به طور مستقیم با موسسه همکاری دارند، مجموعه ای از کارشناسان نیز با ما همراه هستند. برخی از این کارشناسان از آغاز فعالیت های موسسه با ما همراه بوده اند و برخی به تدریج جذب موسسه شده اند.

کتاب به عنوان یک منبع آموزشی چه جایگاهی در این موسسه دارد؟

ما برای کتاب جایگاه بسیار ویژه ای قائل هستیم. در ابتدای شروع فعالیت های خود، پنج محور اصلی کاری تعریف کردیم  که شامل خانواده و ترویج صلح و مدارا، خانواده و ترویج بازی‌های مناسب، خانواده و ترویج توجه به محیط زیست، خانواده و ترویج کتاب و کتابخوانی، خانواده و ترویج بهداشت و سلامتی و خانواده و ترویج هنرهای زیبا می شود.

 یکی از این محورهای اصلی، نقش کتاب در خانواده است؛ به این معنا که از طریق خانواده ها کتاب و کتابخوانی را ترویج کنیم. ما هم با فعالیت در دوره های مختلف و هم با همکاری با ناشران و یا تالیف و چاپ کتاب در این راه تلاش می کنیم. در حوزه های مختلف کتاب های خوب را شناسایی و به دیگران معرفی می کنیم، چندین بار در سال نمایشگاه هایی مختلف در موسسه برگزار و در نمایشگاه های متعدد دیگر شرکت می کنیم؛ و نیز در تمام مناسبت هایی که به نوعی با کتاب ارتباط دارد حتما برنامه هایی خاص  و ویژه اجرا می کنیم.

 علاوه بر این فعالیت ها، ما در موسسه مادران امروز دوره های آشنا کردن خانواده ها با کتاب و دوره های کتابخوانی و قصه گویی برگزار می کنیم. ما اعتقاد داریم که اگر خانواده ها با تاثیر کتاب بر کودک آشنا شوند و بدانند که چگونه می توان با کتاب های داستان و قصه و با صرف هزینه های کم سبب رشد همه جانبه کودک شد، حتما برای آشنایی کودک خود با کتاب وقت می گذارند. به همین دلیل سعی می کنیم این دوره ها را به صورت مرتب در موسسه اجرا کنیم.

موسسه مادران امروز چگونه و از چه طریقی خانواده ها را با کتاب آشنا می کند؟

یکی از روش های آشنا کردن خانواده ها با کتاب، آموزش به خانواده ها در کارگاه های آموزشی است. ما دوره هایی داریم که از گروه های داوطلب تشکیل می شود. در این دوره ها شیوه های صحیح خواندن خلاق را ارائه می دهیم. همچنین در این کارگاه ها کتاب های مختلف معرفی و بررسی می شود.

علاوه بر این در موسسه مادران امروز برای بهره گیران کتابخانه ای امانی تدارک دیده شده است. این کتابخانه توسط بهره گیران داوطلب اداره می شود. در این کتابخانه کتاب های مناسب به صورت مرتب معرفی می شود و در اختیار افراد قرار می گیرد. برگزیدگان کتاب ها را هم به شکل نمایشگاهی با برگزاری چند نمایشگاه در سال ارائه می دهیم.  یعنی به طور کلی شرایطی آسان برای دسترسی خانواده ها به کتاب فراهم می نماییم.

چه نوع کتاب هایی در کتابخانه امانی مادران امروز ارائه می شود؟

بهره گیرانی که به موسسه مراجعه می کنند پس از عضو شدن در کتابخانه خود کارهای تهیه کتاب و کتابداری را بر عهده می گیرند. در این راه کارشناسان ما مانند خانم مرتضایی فر، از اعضای شورای کتاب کودک، به آنان کمک می کنند. در این کتابخانه کتاب هایی در حوزه های مختلف مثل ادبیات کودک و نوجوان، ادبیات بزرگسال، کتاب های تربیتی، تاریخی، مذهبی و غیره وجود دارد؛ ولی بیشترین تاکید ما بر روی کتاب های تربیتی و ادبیات کودک نوجوان است.

فکر می کنم اقبال به مطالعه کتاب های تربیتی کمتر از دیگر کتاب ها باشد.

خوانندگان کتاب های ما هدفمند مطالعه می کنند و به دنبال کتاب هایی خاصی هستند؛ زیرا ما در اینجا ایجاد نیاز هم می کنیم. زمانی که در دوره های ما کتابی معرفی می شود و یا برای مخاطب نیاز به مطالعه در موضوع خاصی ایجاد می کنیم، او به دنبال کتابی در رابطه با آن موضوع خاص خواهد بود. هرچند شاید به حد انتظار خود برای مراجعه بسیار زیاد افراد و استفاده مکرر از این کتاب ها نرسیده ایم، ولی امیدوار هستیم که به آن سمت حرکت کنیم.

انتشارات موسسه مادران امروز چه نوع کتاب هایی را چاپ می کند؟

اصلی ترین محور موضوعات کتاب های ما همان محوری است که موسسه برمبنای آن بنا شده است؛ یعنی آگاهی بخشی و دادن اطلاعات به خانواده ها در زمینه شیوه های درست فرزندپروری و مدیریت تربیتی. تا به حال حدود 40 کتاب توسط این انتشارات به چاپ رسیده است. این کتاب ها در نمایشگاه های متعددی که در مدارس، ادارات، مهد کودک ها و غیره برگزار می شود و همچنین در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می شود.

جنس کتاب های ما کمی متفاوت است.  برخی از این کتاب ها کتاب کار است که شیوه خواندن آن دستورالعمل خاصی دارد و قدم به قدم خواننده را راهنمایی می کند و جلو می برد. خواننده بدون حضور کارشناس هم می تواند به خوبی از راهنمایی های کتاب بیشترین استفاده را ببرد. برخی دیگر کتاب های آسانی است که به نوعی تکمیل کننده کتاب های کار محسوب می شود. ما تلاش کرده ایم برای تحریر این کتاب ها ساده ترین زبان را انتخاب بکنیم به طوری که بر ساده بودن و کاربردی بودن این کتاب ها بیشترین تاکید شده است.

ما با ناشران متعددی نیز همکاری نزدیک داریم. در موسسه کتاب های این ناشران را به خانواده ها ارائه و معرفی می کنیم.

نویسندگان کتاب های موسسه مادران امروز چه کسانی هستند؟

به جرعت می توانیم این ادعا را بکنیم که ما جزو معدود ناشرانی هستیم که بیشتر کتابذهایمان تالیفی است نه ترجمه ای. شاید فقط چند کتاب ما ترجمه ای باشد. بیشتر این کتاب ها توسط مریم احمدی با دستیاری چند کارشناس تالیف شده است. کارشناسان موسسه مادران امروز دستیار ایشان برای تالیف این کتاب ها هستند. باید اضافه کنم خانم احمدی خود مشاور هستند و از این راه به این نتیجه رسیده اند که خانواده ها نیاز به ارائه خدمات موسسه ای مانند مادران امروز دارند.

این موسسه آیا با نهاد ها و موسسات مردمی یا دولتی همکاری خاصی دارد؟

ما با طیف وسیعی از نهادهایی که سازمان های مردم نهاد هستند همکاری داشته ایم. با شورای کتاب کودک، کانون توسعه فرهنگی کودکان، موسسه پژوهشی کودکان دنیا، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، خانه کتابدار و غیره همکاری داریم. موسسه مادران امروز عضو شورای گسترش فرهنگ صلح هم هست. این شورا متشکل از 13 تشکل غیر دولتی است و ما با همه اینها ارتباط داریم. همچنین با سازمان های دولتی مثل شهرداری ها و سرای محلات همکاری های بسیار زیادی داشته ایم. بیشترین مخاطب ما مدارس و سرای محلات هستند. زیرا مخاطبان ما یعنی خانواده ها در این محل ها حضور دارند. بیشترین کارکرد ما در جاهایی است که خانواه های فعال با گروه های سنی مختلف وجود داشته باشند. ما با مسئولین سرای محلات همکاری های خوبی داریم. دوره های خود را در این مکان ها برگذار می کنیم و نمایشگاه های متعددی برپا می کنیم.

خانواده ها چطور می توانند با این موسسه ارتباط داشته باشند؟

خانواده ها با مراجعه به سایت یا کانال تلگرامی ما و همینطور با مراجعه حضوری به موسسه مادران امروز می توانند با ما در ارتباط باشند.

در پایان صحبت خاصی با خانواده ها دارید؟

بیشترین تاکید ما بر روی ضرورت آموزش هایی است موسسه مادران امروز ارائه می دهد. باید به خانواده ها آگاهی داده شود که چقدر لازم است خانواده ها اطلاعات و آگاهی های جدید داشته باشند تا بتوانند فرزندان خود را به درستی تربیت کنند؛ چرا که اطلاعات قدیمی در زمانه ای که ما زندگی می کنیم کافی نیست. ما در زمانه ای زندگی می کنیم که خانواده ها بدون آموزش نمی توانند نقش والدینی خود را به درستی ایفا نمایند. زمان تغییر کرده و تجربیات گذشته به تنهایی کافی نیست و حتما باید خود را به دانش و آگاهی های امروزی مجهز کنیم تا بتوانیم ارتباط خوبی با فرزندانمان ایجاد کنیم.  

 

معرفی برخی از کتاب هایی که انتشارات موسسه مادران امروز منتشر کرده است:

 

مجموعه ده جلدی ارتباط بین دو نسل

عنوان‌های ده‌گانه این مجموعه‌ به‌ شرح زیراست:

1- آرزوها وخواسته‌هاب والدین و‌اثرآن بر تربیت فرزند

2- عواملی كه بر تربیت اثر می‌گذارد

3- تربیت در گذشته و امروز

4- چگونه والدینی قاطع باشیم

5- رشد جسمی در دوره نوجوانـی

6- رشد ذهنـی در دوره نوجوانـی

7- رشد عاطفی در دوره نوجوانـی

8- رشداجتماعی در دوره نوجوانی

9- اطلاعاتی درباره بلوغ

10- راهنمای مطالعه و استفاده از «مجموعه ارتباط بین دو نسل»

این مجموعه به‌منظور آشنا كردن والدین، مربیان، آموزگاران و تمامی افرادی كه با كودكان و نوجوانان ‌ارتباط دارند، با ویژگی‌های‌دوره نوجوانی و زمینه‌های تربیت‌ در خانواده تهیه ‌شده است.

چهار جلد اول این مجموعه به روشن‌كردن  خواسته‌ها و انتظارات والدین و نقش آن‌ها و سایر عوامل تاثیرگذار بر تربیت می پردازد. این چهار جلد به بزرگ‌ترها كمك می‌كند كه دید جامع‌تری‌ درباره نقش خود در تربیت نسل آینده به‌دست آورند.

 در چهار جلد بعدی ویژگی‌های دوره نوجوانی و روش‌های صحیح برخورد با نوجوان مطرح می شود. هدف از نوشتن این چهار جلد، كمك به والدین و بزرگ‌ترهاست تا با جنبه‌های گوناگون وجود نوجوان آشنا شوند و عكس‌العمل‌های مناسب نسبت به جنبه‌های مختلف وجود نوجوان را بیاموزند. با مطالعه این چهار جلد، والدین متوجه می‌شوند كه چه رفتارهایی در وجود فرزندشان عادی و طبیعی است و چه رفتارهایی غیرطبیعی و در نتیجه بسیاری از نگرانی‌های والدین در این باره رفع می‌شود و می‌توانند با صبوری وحوصله و آرامش بیشتری با فرزند نوجوان خود ارتباط برقرار كنند.

جلد نهم برای تكمیل اطلاعات والدین درباره بلوغ در پسران و دختران  و كتاب دهم درباره چگونگی مطالعه و استفاده از این مجموعه است.

 

 

چگونه فرزند خود را برای سال اول دبستان آماده‌ كنیم؟

آماده کردن کودکان برای رفتن به مدرسه و تطبیق یافتنشان با سال اول تحصیل، تنها مربوط به روزها و حتی ماه‌های قبل از آغاز مدرسه نیست، بلکه جریانی به هم پیوسته است که باید در سال‌های قبل از ورود به دبستان برنامه‌ریزی و به‌تدریج اجرا شود تا با اجرای این برنامه‌ها، کودک آرام آرام برای فعالیت‌های‌اجتماعی به‌طور مستقل‌ آمادگی پیدا کند .

این کتاب با بررسی عوامل موثر در آماده شدن کودک برای ورود به دبستان و زمینه‌های لازم برای این آمادگی، راه‌کارهایی را در اختیار خانواده‌ها قرار می‌دهد تا با کمک آن‌ها بتوانند فرزند خود را برای پذیرش محیط دبستان، برخورد با درس و مدرسه، شادابی و موفقیت در اولین سال تحصیل آماده کنند.

 

ارتباط‌ کلامی– چه‌كنیم تا حرف همدیگر

 را بهتر بفهمیم؟

یکی از مشکلات روزمره ی بسیاری از ما، برقراری ارتباط با اعضای خانواده و سایر کسانی است که با آن‌ها سر و کار داریم و این مشکل در بیشتر مواقع از ضعف در ارتباط کلامی ناشی می‌شود. گاهی فكر می‌كنیم كه منظورمان را خیلی خوب بیان كرده‌ایم ولی دیگران می‌گویند كه لحن خوبی نداشته‌ایم یا منظورمان را نفهمیده‌اند. حتی خیلی وقت‌ها نمی توانیم احساس خود را بیان كنیم.

کلمات قدرت نفوذ فوق العاده ای دارند؛ هر کلمه احساسات، عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد وایجاد ارتباط ازطریق گفتگو،برعکس ظاهر ساده ای که دارد،نوعی مهارت است که در ارتباط کلامی با یکدیگر،اهمیت آن را درمی یابیم.

با مطالعه ی این کتاب متوجه‌ علت‌های ضعف خود در ارتباط کلامی می‌شویم و اطلاعاتی درباره ی چگونگی برقراری ارتباط کلامی و حتی ارتباط غیر کلامی موثر کسب می‌کنیم. نکات مفیدی هم درباره ی چگونگی حرف زدن یاد می‌گیریم تا كلاممان اثر بیشتری داشته باشد. البته قسمتی از ارتباط کلامی گوش دادن  است که راجع به چگونگی گوش دادن و بهتر درك کردن طرف مقابل نیز راهنمایی‌های موثری در این کتاب آمده است.

با مطالعه ی این کتاب می‌توانیم ارتباط بهتری با اعضای خانواده و نزدیکانمان داشته باشیم و در کل زندگی اجتماعی خوشایندتری را تجربه کنیم.

 

مدیریت بر خشم– چگونه بر خشم خود مدیریت کنیم؟

هیچ‌کسی وجود ندارد و نخواهد داشت که بتواند بگوید تا به حال عصبانی نشده‌ام. عصبانیت هم مثل شادی و ناراحتی، احساسی کاملاً طبیعی است و حتی برای سلامت انسان ضروری است، به شرط این‌که آن را به درستی بشناسیم و بدانیم چگونه از آن استفاده کنیم. در صورتی که اگر نتوانیم عصبانیتمان را مدیریت کنیم، همین حس طبیعی میتواند مشكلساز شود.

در این کتاب یاد می‌گیریم چه کارهایی را باید برای مدیریت بر خشم خود انجام دهیم. درواقع با کارهایی آشنا می‌شویم که باید در همان لحظۀ خشم انجام دهیم تا با عقب انداختن عکس‌العمل‌های فوری، به خودمان فرصت بهتر فکر کردن دربارۀ موضوع بدهیم و رفتار مناسب را در زمان مناسب انتخاب کنیم. البته تمرین‌هایی هم در این کتاب ارائه شده است که با انجام دادن آن‌ها می‌توانیم مهارت لازم را برای این کار پیدا کنیم.

 

آگاهانه زیستن – چگونه خود را بشناسیم و بر خود مدیریت کنیم؟

بیایید از خودمان شروع کنیم! به‌نظر شما هرکدام از ما چقدر خودمان را می‌شناسیم؟ خیلی؟ کمی؟ اصلاً؟ حالا در روز چقدر زمان برای شناخت دیگران می‌گذاریم؟ من فکر می‌کنم همه ی ما اعتراف می‌کنیم که خیلی بیشتر از آنچه برای شناخت خودمان وقت می‌گذاریم، زمان و انرژی برای شناخت اطرافیانمان صرف می‌کنیم. اما واقعیت این است که برای شناخت دیگران، اول باید از خودمان شروع کنیم و این شناخت از خود را مقدمه ی ارتباط با دیگران بدانیم.

با شناخت افکار، باورها، ارزش‌ها، تمایلات و آرزوهای خودمان است که می‌توانیم نقاط ضعف و قدرتمان را بشناسیم و آن‌ها را مدیریت کنیم.

در این کتاب، راهنمایی‌هایی برای نحوه ی شناخت خودمان ارائه شده‌است و مطمئن باشید با استفاده از این راهکارها می‌توانیم ضعف‌هایمان را از بین ببریم و توانایی‌هایمان را افزایش دهیم.

 

زمینه‌های تربیت– خانواده چه نقشی در پرورش فرزند دارد؟

هر روز و در محیط‌های مختلف، عوامل بسیاری روی  فرزندمان اثر می‌گذارد که برای تربیت بهتر، باید این عوامل را بشناسیم. با شناختن این عوامل می‌توانیم علت رفتارهای‌ فرزندمان را بهتر درک ‌کنیم و از کار اشتباهش خیلی زود ناراحت نشویم و از رفتار درستش هم به سرعت احساس غرور نکنیم. درواقع غیر از پدر و مادر، عوامل دیگری هم در  تربیت کودکان مؤثرند که در این کتاب به خوبی شرح داده شده‌اند.

پدر و مادرها می‌توانند با مطالعۀ این کتاب و شناخت این عوامل، نقش واقعی خود را در تربیت فرزند بهتر بشناسند و شرایط مناسب‌تری برای پرورش فرزند خود فراهم کنند.

 

نکته‌هایی درباره «نه» گفتن آگاهانه

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که مایل به انجام کاری و یا پذیرفتن درخواستی نبوده باشید، ولی در نهایت آن کار را انجام داده و یا به آن درخواست پاسخ مثبت داده باشید؟

کلمه «نه» یکی از کوتاه‌ترین و ساده‌ترین کلمات برای تلفظ در فارسی است. اما گاهی دقیقاً همین کلمه، به زبان‌ آوردنش بسیار سخت می‌شود.

در کتاب «نه گفتن» با علت‌های ناتوانی در نه گفتن و ضررهای ناشی از این ناتوانی و راه‌کارهایی برای تقویت مهارت «نه» گفتن  به موقع و ضروری آشنا می‌شوید و سرانجام موفق به کسب مهارت‌هایی می‌شوید که بتوانید در مواقع لزوم، آگاهانه بگویید : «نه» !

 

رفتار مناسب– چگونه با فرزند خود رفتار کنیم؟

هر پدر و مادری دلش می‌خواهد بتواند با فرزند خود راحت ارتباط برقرار كند، فرزندش به خوبی رشد كند و بتواند از استعدادها و توانایی‌هایی خود در هر مرحله از زندگی به بهترین شکل استفاده کند. برای این کار، والدین باید بدانند در هر مقطع سنی با فرزندشان چگونه رفتار كنند و مهارت‌های لازم را برای رفتار مناسب با فرزندشان به دست بیاورند و البته توقعات و انتظاراتشان را از کودک بشناسند و بدانند كه كدامیك از خواسته‌های آن‌ها مناسب و درست است و كدامیك با خصوصیات فرزندشان جور در نمی‌آید یا با میزان درك و توانایی‌های او تناسب ندارد.

در این کتاب دربارۀ ایجاد ارتباط درست با کودکان و رفتار مناسب با آن‌ها نکاتی مفید ارائه شده است که می‌توانید از آن‌ها برای برقراری بهترین ارتباط با فرزندانتان استفاده کنید.

 

تنبیه – چگونه بدون تنبیه تربیت کنیم ؟

یکی از آرزوهای والدین این است که فرزندشان کارهایی را که از نظر آن‌ها بد و نادرست است، انجام ندهد . آن‌ها برای رسیدن به این خواسته خود کودک را تنبیه می‌کنند اما اغلب از این کار خود به نتیجه مطلوب نمی‌رسند .در برخورد با رفتارهایی که در وجود فرزندمان نمی‌پسندیم، باید به فکر ریشهابی و چاره‌جویی باشیم . والدین باید بدانند که در این جور مواقع چه کار کنند تا نتیجه بهتری بگیرند . این کتاب با ارایه راه‌کارهایی، به والدین کمک می‌کند تا با ایجاد محیط مناسب و بدون استفاده از تنبیه، به خواسته‌های درست خود درباره فرزند دست یابند.

 

کتاب و قصه از تولد تا دو سالگی

با استفاده از کتاب‌های مناسب برای نوزادان و شیرخواران و کتاب‌خوانی برای این گروه سنی، علاوه بر ایجاد روابط عاطفی، لطیف و عمیق بین کودک و بزرگ‌ترها، می‌توان به تقویت حواس و رشد جسمی – حرکتی و ذهنی کودکان نیز کمک کرد.

در این کتاب به اهمیت و چگونگی کتاب و کتاب‌خوانی برای کودکان از هنگام تولد، طرز ساختن و استفاده از انواع کتاب‌ها و نیز قصه‌های مناسب برای کودکان از بدو تولد پرداخته می‌شود.

 

 

زندگی با فرزند – چگونه کودکان را در زندگی مشارکت دهیم؟

مشارکت کودکان در فعالیت‌های روزمره ی زندگی به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از زندگی واقعی و محدودیت‌ها و امکانات خانواده پیدا کنند و در مراحل مختلف با خانواده همراه باشند.

شما می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌ها و مطالب این کتاب، هم به یادگیری‌های غیرمستقیم فرزندتان کمک کنید و هم اوقات خوشی را با او بگذرانید.

 

رفتار قاطعانه– مفهوم قاطعیت در رفتار با فرزند چیست؟

«چگونه می توانیم به درستی یا نادرستی حرف یا عقیده ای پی ببریم؟»

«چگونه و به کمک چه کارهایی می توانیم سر حرف یا عقیده ی درست باقی بمانیم و در مخالفت با کارهای نادرست پافشاری کنیم؟»

یکی از عوامل مخل در برخورد طبیعی و مناسب با کودکان، عدم قاطعیت است. در این کتاب  به آسیب‌های ناشی از نبود قاطعیت در خانواده و ویژگی‌های والدین قاطع می‌پردازد. آوردن نمونه‌های ساده از زندگی روزانه، به درک مفاهیم و پیشنهادهای ارایه شده کمک می‌کند. پرسش‌هایی که در میانه هر بخش آمده است، والدین و مربیان را به تفکر و سنجش رفتار خود  در قیاس با رفتار مناسب در زمینه مورد بحث وا می‌‌دارد و از پیامد رفتارهای غلط آگاه می‌کند.

2- همه ی ما برای ارتباط بهتر با فرزند و سایر اعضای خانواده باید توانمند شویم . یک راه توانمند شدن کسب آگاهی است . پدران و مادران آگاه همواره میکوشند اطلاعات خود را برای پرورش فرزند و ارتباط درست با او افزایش دهند . این والدین پس از آموختن مطالب ضروری درباره ی فرزند پروری، می خواهند آنچه را یاد گرفته اند و به درستی آن ها اطمینان دارند به خوبی اجرا کنند؛ یعنی می خواهند مهارت هایی به دست بیاورند تا بتوانند در اجرای آموخته های خود سهل انگاری نکنند و در عین حال خشن و زورگو هم نباشند؛ یعنی در رفتارشان جدی و قاطع باشند. این کتاب پاسخی است به نیاز این گونه والدین.

 

نکته‌هایی درباره آموزش توالت رفتن به کودکان

آموزش توالت رفتن به کودکان یکی از نگرانی‌های بسیاری از مادران و حتی پدران است. والدینی که به پاکیزگی توجه بیش از حد نشان می‌دهند، گاه موجب عجله در آموزش کودکان می شوند که می تواند باعث ایجاد تنش و فشار روانی بر کودک و خانواده شود.

با استفاده از مطالب این کتاب، مادران می‌توانند با توجه به نشانه‌های آمادگی کودک و شناخت زمان مناسب برای شروع آموزش، به کودک کمک کنند تا با آرامش و بدون درگیری باوالدین، در این امر به استقلال برسد.

 

فرصت‌آفرینی–چگونه می‌توانیم وقت‌خوبی را در كنار فرزند بگذرانیم؟

امروزه مسایل و مشکلات زندگی، نگرانی ها و دلشوره های گوناگون برای تامین معاش و آینده ی فرزندان ممکن است والدین را از زندگی عادی و لذت بردن از امکانات موجود در کنار فرزندان باز دارد و آن‌ها را روز به روز از هم دورتر ‌کند.

در این کتاب درباره ی چگونگی از بین بردن این دغدغه‌ها و ایجاد فرصت‌هایی برای ارتباط‌های خوب و سازنده در خانواده مطالب بسیار مفیدی در اختیار مخاطب قرار داده شده است.

 

 

الفبای آموزش دبستانی‌ها برای آموزگاران، پدران و مادران

آیا می‌دانید برای آماده کردن فرزندتان برای ورود به دبستان چه کارهایی را باید انجام دهید؟

آیا ویژگی های کودکان دبستانی را می‌شناسید؟

آیا می‌دانید کودکان پیش از ورود به مدرسه  لازم است با کدام‌یک از مفاهیم ریاضی آشنا شوند؟والدین چگونه می‌توانند در این زمینه به آن‌ها کمک کنند؟

این سوال‌ها و بسیاری مسائل دیگر، ذهن اغلب والدین را مشغول کرده است. پدر و مادرهایی که کودکان دبستانی دارند، باید بتوانند به موقع و دقیق مشکلات دانش آموز را تشخیص دهند و راه حل مناسب و منطقی برای حل مشکل انتخاب کنند.

البته این مسئله غیر از والدین، به معلمان نیز مربوط می‌شود. مطالعه ی این کتاب به خانواده ها و آموزگاران کمک می‌کند تا درباره ی ویژگی‌های کودکان دبستانی و مسائل و مشکلات تحصیلی و چگونگی مواجه شدن با این مسائل آشنا شوند و با استفاده از رهنموهای ارائه شده، در جهت حل آن‌ها اقدام کنند.

 

 

نکته‌هایی درباره رفتار با نوجوانان

رفتار نوجوانان در دوران بلوغ، برای کسانی که با ویژگی های دوران نوجوانی آشنا نیستند، تا حدی غیرعادی به نظر می رسد. این رفتارهای به ظاهر غیرعادی، موجب بسیاری از اختلافات و درگیری ها با محیط و بزرگ‌ترها می‏ شود و ممکن است رابطه ی نوجوانان و بزرگ‌ترها را دچار مشکل ‌کند.

تشخیص و انتخاب رفتار درست با نوجوان، نیازمند شناخت درست از او و آگاهی از اصول ارتباط موثر با نوجوانان است و با تحمل بی ‏پایه و غیرمنطقی و گذشت نابه‌جا یا بی‌توجهی به رفتار نوجوان كاملاً متفاوت است.

برای آشنایی بیشتر با ویژگی‌های نوجوانان و رابطه ی بهتر با آنان، پیشنهاد می‌کنیم این کتاب را مطالعه کنید.

این کتاب به نکته‌هایی درباره ی خصوصیات دوره ی نوجوانی و روش‌های برخورد بزرگسالان با آنان اشاره می‌کند.

 

فرزند خود را برای ورود به مهدکودک آماده كنیم.

ورود به مهد تجربه‌ای تازه هم برای کودکان و هم برای والدین آن‌‌هاست . حضور راحت و شاد کودکان در مهد نقش مهمی در زندگی و موقعیت تحصیلی آن‌ها در آینده دارد.

برای این که این تجربه به بهترین شکل اتفاق بیفتد و کودکان و والدین با آرامش این مرحله را طی کنند، والدین باید اطلاعاتی درباره ی این موضوع داشته باشند.

اطلاع از نکته‌هایی که در این کتاب آمده است، ما را برای فرستادن فرزند به مهدکودک آماده می‌کند.

در این کتاب با این موارد آشنا می‌شویم:

--سن مناسب برای فرستادن به مهد چه سنی است؟

--کودک باید چه مهارت‌ها و توانایی‌هایی داشته باشد؟

--چگونه مهارت‌ها و توانایی‌های زیر را در کودک پرورش دهیم:

- توانایی ارتباط با همسالان و بزرگ‌تر.

- توانایی مراقبت‌های کلی از خود.

- تحمل دوری از مادر و بی‌تابی‌نکردن در هنگام تنهایی‌های کوتاه.

- استقلال در تغذیه و دستشویی رفتن و ...

 

 

نکته‌هایی درباره رفتار با کودکان

اگر در سال‌ها نخستین زندگی كودك، با آگاهی، حوصله، صرف وقت کافی و متناسب با شرایط سنی كودك به او برسیم، به‌تدریج كارهای مربوط به تربیت او آسانتر می‌شود و آسایش خاطر بیشتری در ارتباط با فرزندان فراهم می شود .

این كار به معنی پس انداز مناسبی است برای بهره‌برداری در سنین نوجوانی فرزندمان، آنگاه كه بحران‌های درونی و بیرونی در زندگی نوجوان، فرصت هر نوع تجدید نظر در روش برخورد با او را از والدین سلب می‌كند و آن‌ها را با موضوع‌هایی تازه و پیچیده روبه‌رو می‌سازد .

در این کتاب نکته‌هایی درباره چگونگی رفتار مناسب با کودکان مطرح شده است. این نکته‌ها درباره مهم‌ترین مسائلی است که والدین کودک‌دار با آن رو‌به‌رو هستند.

 

چگونه ذهن و جسم کودکان و نوجوانان را پرورش دهیم؟

انجام حرکت‌ها، نرمش‌ها و بازی‌‌های تقویت جسم و ذهن برای کودکان و نوجوانان بسیار مفید است، زیرا نه تنها آن‌ها را با توانایی‌ها و مهارت‌های بدنی و ذهنی‌شان آشنا می‌کند بلکه هماهنگی حرکتی‌شان را نیز افزایش می‌دهد. در واقع حرکت‌ها و نرمش‌های جسم و ذهن، نیروی بدن و نیروی ذهن را به‌طور هم‌زمان به کار می‌گیرند. کودکان و نوجوانان می‌توانند با تمرکز بر حرکت‌ها و نرمش‌ها، رابطه‌ای فعال میان مغز و اندام‌های گوناگون بدن‌شان برقرار سازند .

افزون بر این، انجام این حرکت‌ها و نرمش‌ها، ماهیچه‌های بدن کودکان و نوجوانان را نیرومندتر و کشش و انعطاف‌پذیری آن‌ها را بیشتر می‌کنند.

این کتاب قصد دارد پدر و مادرها و مربیان ورزش را با حرکت‌ها، نرمش‌ها و بازی‌های تقویت جسم و ذهن آشنا کند تا از این راه بتوانند ضمن انجام این تمرین‌ها با کودکان و نوجوانان،احساس شادی و نشاط را در خانواده‌ها افزایش دهند.

محبوبه گلینی
|
iran
|
1398/03/11 - 13:56
0
0
سلام. امکان گرفتن نمایندگی شما برای فروش کتابهاتون و دارم؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: