مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران
سید عباس صالحی؛ چهره ای محبوب و شناخته شده در حوزه فرهنگ/ شهرداری‌ها حق قانونی مردم را پرداخت نمی کنند

با توجه به تغییر کابینه دولت در روزهای آینده و معرفی سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس جدید این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی، خبرنگار لیزنا در گفت و گو با مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران درخواست های کتابخانه های عمومی و کتابداران را از دولت جدید و نظر ایشان در مورد وزارت صالحی را جویا شد.

 

نیم درصد درآمد شهرداری ها حق قانونی مردم در حوزه فرهنگ و کتابخوانی است

علی نیکنام، در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در مورد انتظارات وی به عنوان مدیر اداره کتابخانه های عمومی تهران از دولت جدید، ضمن تبریک به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی بخاطر انتخاب ایشان به عنوان رئیس جمهور محبوب گفت: انتظار ما از ایشان و از دولت محترم این است که در بحث تخصیص بودجه ها کتابخانه های عمومی کشور را هم ببینند و برای کمک برای خرید منابع، خرید تجهیزات و توسعه کتابخانه های عمومی بودجه ای را اختصاص دهند.

او با درخواست یاری از دولت دوازدم برای تامین هزینه های کتابخانه های عمومی گفت: در حال حاضر ما در سطح استان تهران بخصوص در شهرستان های این استان و شهرستان هایی که محروم و کم برخوردار هستند، با مشکل بودجه مواجه هستیم. هرچند نیم درصد درآمد شهرداری ها یکی از منابع اصلی ما در دریافت بودجه است، ولی در شهرستان ها در دولت یازدم و در دولت های قبلی دریافت همین منابع برای ما میسر نبود و ما همیشه برای هزینه هایی که در کتابخانه های عمومی داریم به دنبال بودجه بودیم.

شهرداری ها نیم درصد درآمد خود را به طور کامل پرداخت نمی کنند

نیکنام در توضیح بحث دریافت نیم درصد بودجه از درآمد شهرداری ها توضیح داد: کتابخانه های عمومی در واقع از کل درآمد شهرداری ها نیم درصد را طلب دارد. ولی شهرداران هیچ وقت بر اساس این ماده قانونی به صورت داوطلبانه پول را به حساب ما نریخته اند و یا اگر ریخته اند بر اساس مصوبات انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان بوده است که بر اساس آن، اندکی از مبالغ نیم درصد را پرداخت کرده اند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر هیچ کدام از شهرداران استان تهران با ما تسویه حساب مالی نکرده اند ادامه داد: بر اساس قانون باید کل نیم در صد درآمد شهرداری ها پرداخت می شد. ضمانت اجرایی قانون در این خصوص با مجلس است. البته تبصره ای هم ذیل همین ماده 6 قانون وجود دارد به عنوان ماده 64 که بر اساس آن اگر شهرداران نیم درصد از درآمد خود را به حساب کتابخانه های عمومی واریز نکنند، خزانه داری با نامه دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور می تواند از حساب های آنان برداشت کند و به حساب کتابخانه های شهرستان ها واریز نماید.

او افزود: در این قضیه هم چون شهرداران پرداخت نیم درصد را کامل انجام نمی دهند و خزانه داری هم نمی تواند از نیم درصد درآمد آنها را به طور کامل کسر کند، بخشی از این نیم درصد کسر و به حساب شهرستان های ما ریخته می شود. یعنی حتی اگر ماده 64 قانون اجرایی و اعمال شود باز هم فقط بخشی از این نیم درصد را دریافت خواهیم کرد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران در ادامه بر کم بودن مبلغ پرداختی نیم درصد ها تاکید کرد و گفت: برای مثال در شهرستان ملارد در سال 95 در مجموع 72 میلیون تومان از سهم نیم درصد درآمد شهرداری ها پرداخت شده است. در کتابخانه های این شهرستان 14 پرسنل وجود دارد که باید حقوق و مزایای آنان پرداخت شود. مسلما مبلغ 72 میلیون پاسخ گوی حقوق و مزایای این پرسنل هم نخواهد بود و این به جز هزنه های جاری کتابخانه مثل هزینه آب، برق و تلفن و سایر مشکلات عدیده ای است که کتابخانه ها درگیر آن هستند؛ مانند خرید منابع و تجهیزات.

نیکنام در ادامه گفت: امیدوار هستیم در دولت جدید و در شورایاری ها و شهرداران جدیدی که در شهرستان ها منصوب می شوند، نگاه ویژه ای بر حوزه کتابخانه ها وجود داشته باشد تا بر تعهدات و تکالیف قانونی خود عمل کنند و در پرداخت حق مردم احمال ننمایند. این مساله علاوه بر تکلیف قانونی، حق الناس هم محسوب می شود و قانون گذار بر شهرداران تکلیف کرده است که این حق قانونی مردم در حوزه فرهنگ و کتابخوانی را بپردازند.

به تعداد محلات شهر کتابخانه عمومی نداریم

او در مورد مسائل کتابداران و فارغ التحصیلان این رشته تصریح کرد: برابر استانداردهای تعریف شده، در شهرستان های ما کمبود کتابخانه احساس می شود. اگر امکان توسعه کتابخانه های عمومی کشور وجود داشته باشد و اگر احداث کتابخانه ها در دستور دولت قرار بگیرد، اولا دسترسی به کتابخانه ها در شهرستان ها راحتتر می شود و مردم از حوزه کتاب و کتابخوانی بهره مند می شوند و دوما به موازات آن قطعا می توانیم کتابدارانی را که در این حوزه درس خوانده اند جذب کنیم تا در این کتابخانه ها مشغول به کار شوند.  

وی با تاکید بر لزوم توسعه و احداث کتابخانه در تهران ادامه داد: در خود تهران هم با کمبود کتابخانه مواجه هستیم. هرچند شهرداری و نهاد کتابخانه های عمومی کتابخانه هایی در سطح شهر دارند، ولی ما به تعداد محلات شهر کتابخانه عمومی که در دسترس مردم قرار بگیرد نداریم. مسلما در شهرستان ها وضعیت کتابخانه های ما به مراتب بدتر است.  

نگاه ویژه سید عباس صالحی به مساله کتاب و کتابخوانی

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان تهران در مورد معرفی سیدعباس صالحی، به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ایشان چهره محبوب و شناخته شده ای در حوزه فرهنگ هستند و در دولت قبل هم بسیار موفق بودند. نگاه صالحی به مساله کتاب و کتابخوانی  و به کتابخانه های عمومی هم نگاهی ویژه است. ایشان خود نیز دست به قلم هستند و سال های سال در نشریات مختلف قلم زده اند.

او با بیان اینگه نگاه علی جنتی و بخصوص نگاه رضا صالحی امیری که در کتابخانه ملی نیز حضور داشته است، در حوزه کتابخوانی قابل تقدیر است گفت: در دولت یازدهم کمک ویژه ای به کتابخانه ها شد. امید است پس از اینکه سید عباس صالحی نیز از مجلس رای اعتماد دریافت کرد و در مسند وزارت منصوب شد، نگاه لطف ایشان در حوزه کتابخانه ها شامل حال کتابداران و کتابخانه های عمومی شود.

 

او در پایان از کتابداران کتابخانه های عمومی بخصوص کتابداران حوزه تهران تشکر کرد و گفت: کتابداران با حقوق و مزایای دریافتی و با شرایط کاری سخت، خود را هماهنگ کرده اند و با یک هم دلی و همراهی با حوزه استان و نهاد کتابخانه های عمومی کشور، بیش از حد توان خود در جامعه خدمت رسانی می کنند.