کد خبر: 30169
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 شهریور 1396 - 15:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

یک صالحی رفت و یک صالحی آمد

صالحی نگاه خود را به فرهنگ مکتوب رها نکند

منبع : لیزنا
نادر قدیانی، محمد الهیاری، برزین ضرغامی، فریدون عموزاده خلیلی، سید عباس حسینی‌ نیک و عبدالعظیم فریدون در رابطه با دوران وزارت سیدرضا صالحی امیری و انتظاراتشان از سید عباس صالحی گفتند.
 صالحی نگاه خود را به فرهنگ مکتوب رها نکند

خبرنگار لیزنا در گفت و گوی کوتاهی با چند فعال حوزه نشر و فرهنگ، نظر ایشان را در مورد دوران وزارت صالحی امیری و سید عباس صالحی جویا شد.

نادر قدیانی، رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک

دوران وزارت صالحی امیری کوتاه بود و حتی به یک سال هم نرسید. من ایشان را قبل از تصدی امر وزارت در چندین جلسه شورای سیاستگذاری وزارت ارشاد از نزدیک دیده بودم. صالحی امیری عضو شورا بود و من هم به عنوان مشاور سید عباس صالحی شرکت می کردم و موضع گیری های ایشان را در بحث دفاع از حقوق بخش خصوصی و واگذاری امور به این بخش شاهد بودم. او در جلساتی که صبح ها در نمایشگاه کتاب برگزار می شد حضور می یافت و از نزدیک با گروهی برای بازدید می آمدند، نظرات خود را بیان می کرد و صحبت های دیگران را هم می شنیدند و این بزرگترین حسن ایشان است که هم گوش می دهد و اظهار نظر می کند.

من راهنمایی ها و دلسوزی های ایشان را دیده ام. ایشان از هر نظر یک چهره فرهنگی است و امیدوارم هرجا که خدمت کند موفق باشد و نگاه خود نسبت به فرهنگ مکتوب بخصوص حوزه ناشرین را رها نکند و همچنان ادامه دهد.

نام سید عباس صالحی را هم در نشریات دیده بودم ولی از نزدیک آشنایی نداشتم تا زمانی که به عنوان معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد منصوب شد. دوره چهار ساله مدیریت ایشان در آن معاونت سند گویایی از توانایی های وی است.

علاوه بر آن از طریق بستگان و دوستانی که در حوزه علمیه قم دارم به خصوصیات ایشان  پی برده ام. در این دوران چهار ساله وی مدیریتی با آرامش را به ما ناشرین ارائه دادند که در 30 سال پس از انقلاب فقط در دوران احمد مسجدجامعی دیدیم و پس از او این آرامش را هرگز ندیده بودیم. صالحی یقینا این آرامشی را که در حوزه نشر برای ما ناشرین ایجاد کرد، برایی همه حوزه های فرهنگ و هنر خواهد آورد.

خود صالحی در چهارسالی که به عنوان معاون فرهنگی فعالیت کرد با نقاط ضعف و قدرت حوزه نشر آگاه است و مسلما نقاط ضعف آن را برطرف خواهد کرد. ولی ما ناشرین هم توقع داریم که بودجه از دست رفته دوران دولت نهم و دهم را، که از حوزه ما کسر و به حوزه ها و معاونت های دیگر افزوده شد، احیا کند. البته ما از حمایت معاونت های دیگر گله ای نداریم و خوشحالیم که از آن ها حمایت شد ولی انتظار داریم که بودجه ما را به طریقی از دولت دریافت کند و به ما بازگرداند تا حمایت از حوزه فرهنگ مکتوب به طور جدی آغاز شود.

 

محمد الهياری، معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق آیین نامه نهاد کتابخانه های عمومی کشور رئیس هیئت امنای نهاد و معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز یکی از اعضای هیئت امنا است.

نهاد کتابخانه هم آقای صالحی را به عنوان عضو و هم آقای صالحی امیری را در زمانی که رئیس کتابخانه ملی بودند به عنوان عضو و در دوران وزارت ایشان به عنوان رئیس هیئت امنا همراه داشت. انصافا هر دو نفر در چهار سال گذشته در مجموعه تصمیم سازی های نهاد نهایت همراهی و همفکری لازم را با تصمیم هایی که برای توسعه کتابخانه های عمومی و ترویج کتابخوانی اتخاذ می شد، داشتند.

فکر می کنم با توجه به اینکه آقای صالحی در جریان تصمیمات، سیاست گذاری ها، برنامه ها و راهبرد های نهاد بودند و در برنامه هایی که مجموعه هیئت امنا در چهارسال گذشته داشته است، همراهی و هم فکری کرده اند، در آینده نیز همین نگاه را در کمک به ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه ها خواهند داشت.

 

برزین ضرغامی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران

دوران وزارت صالحی امیری بسیار کوتاه بود ولی به هرحال تلاش کرد تا هم اقداماتی در راستای توجه و انتظارات اهالی فرهنگ و هنر انجام دهد و هم درخواست های قانونی را اجرا نماید و همچنین مسائل و مشکلاتی که معمولا از بیرون برای حوزه فرهنگ ایجاد می شود را حل و فصل کند. تا اندازه ای هم موفق بود.

صالحی امیری تلاش زیادی کرد و امیدارم دکتر صالحی نیر با توجه به شناختی که از وزارتخانه هم دارد بتواند هم این انتظارات را پاسخ دهد و هم مرجعیت وزارت ارشاد را به این وزارتخانه بازگرداند. همچنین در مواردی که نهادهای دیگر نباید دخالت کنند به درستی عمل کند تا هرکسی در جای خود به درستی به وظایفش عمل نمابد زیرا وزارت فرهنگ و ارشاد باید متولی واقعی فرهنگ و هنر در جامعه باشد.

 

فریدون عموزاده خلیلی، رئیس انجمن نویسندگان کودک و نوجوان

در دوران سید رضا صالحی امیری در دو حوزه کارهای خوبی انجام گرفت. یکی این است که تشکل های غیر دولتی در دوران ایشان فرصت کار و فعالیت یافتند و چه در عرصه سیاستگذاری، چه برنامه ریزی و چه در عرصه عمل و اجرا به آن ها میدان داده شد.

همچنین یک سری از مشکلات،  محدودیت ها  و نگرانی هایی که بعضا در حوزه کتاب و نشر وجود دارد در این دوره وجود نداشت و این مهمرین اتفاقی است که در دوران وزارت صالجی امیری افتاد.

با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان ظریفیت های بسیاری برای حضور در عرصه های بین المللی دارد، امیدواریم که در آینده سید عباس صالحی همچنان که خود ایشان در سخنرانی روز تحلیف اشاره کرد، برای حضور این حوزه در عرصه های خارجی و بین المللی کمک کند.

 

سیدعباس حسینی‌نیک، بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و مدیر انتشارات مجد

دوران وزارت دکتر صالحی امیری کوتاه بود ولی در این 10 ماهی که حضور داشت استمرار خط فرهنگی دولت را ادامه داد و از نظر من این دوران را می توان مثبت ارزیابی کرد.

اما دوران جدید و دروران وزارت سید عباس صالحی با توجه به شخصیت ایشان که شخصیتی علمی، فرهنگی و فلسفی است، می تواند بسیار بهتر باشد.

ایشان دیدگاه عمیق و فلسفی نسبت به موضوع فرهنگ دارد و به نظر من این فرصت بایستی مغتنم شمرده شود و جامعه فرهنگی از این فرصت استفاده نماید. زیرا سمت های سیاسی و اجرایی معمولا سمت هایی هستند که چندان به کارآمدی توجه نمی کنند و خط و مشی سیاسی آن ها بیشتر مطرح است. اما ایده آل و شایسته نظام جمهوری اسلامی این است که شخصیت های اجرایی و سیاسی کشور از نخبگان باشند.

خوشبختانه امروز شاهد حضور دکتر صالحی به عنوان یک نخبه علمی و فرهنگی در وزارت ارشاد هستیم. امیدوارم جامعه فرهنگی بتواند از حضور وی استفاده ببرد و در آینده شاهد پیشرفت حوزه فرهنگ باشیم.

 

عبدالعظیم فریدون، مدیر انتشارات محراب قلم

دوران سیدرضا صالحی امیری دوران بسیار کوتاهی بود و به همین دلیل نمی توان در مورد آن قضاوت کرد. ایشان شاید به همین دلیل هم برنامه های استراتژیکی طراحی و بیان نکرد. اما دوران معاونت فرهنگی سید عباس صالحی دوران خوبی بود. زیرا او فردی فرهنگی، عمیق، صبور و با هوش است که در این مدت توانست، با وجودی که شاید سابقه ای از قبل نداشت، به سرعت فضای کتاب را دریابد.

فکر می کنم همین ویژگی ها باعث شد تا رئیس جمهور ایشان را برای این وزارت منصوب کند.

امیدوارم در وظیفه جدید هرچند مسئولیتش سنگین تر شده و حیطه آن توسعه یافته است، همچنان نگاه خود به کتاب و فرهنگ را حفظ نماید و اهالی نشر را فراموش نکند.

ممممممممم
|
Iran
|
1396/06/05 - 18:45
1
6
از وزیر ارشاد میخواهیم که وضعیت معیشتی و رفاهی کارکنان وزارت و مجموعه تابعه ان از جمله کتابداران شاغل در نهاد کتابخانه ها را سرو سامان دهد
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: