کد خبر: 3048
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 شهریور 1389 - 17:19

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نظام رتبه بندی QS دانشگاههای برتر جهان را در سال 2010 معرفی کرد

نظام رتبه بندی QS که هر سال رتبه بندی دانشگاههای جهان را با معیارهای خاص خود انجام می دهد، علاوه بر ارائه و معرفی 200 دانشگاه تراز اول در سال 2010، دانشگاهها را بر حسب رشته های موضوعی نیز رتبه بندی و معرفی کرده است.

 

دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، گفت: نظام رتبه بندی QS که هر سال رتبه بندی دانشگاههای جهان را با معیارهای خاص خود انجام می دهد، علاوه بر ارائه و معرفی 200 دانشگاه تراز اول، دانشگاهها را بر حسب رشته های موضوعی نیز رتبه بندی می کند. نظام QS رشته ها را به 5 حوزه یعنی هنرها و علوم انسانی، علوم زیستی و پزشکی، علوم طبیعی، علوم اجتماعی، و تکنولوژی و مهندسی تقسیم بندی کرده است.

دکتر مهراد بیان کرد: در رشته هنرها و علوم انسانی، در رتبه بندی سال 2010 که معمولا در 15 ماه اوت هر سال منتشر می شود، در حوزه ی هنرها و علوم انسانی 100 دانشگاه برتر جهان را معرفی کرده و رتبه ها را با سال 2009 میلادی مقایسه نموده است. در حوزه هنرها و علوم انسانی از بین 10 دانشگاه برتر جهان، 2 دانشگاه به انگلستان و 8 دانشگاه به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. دانشگاه های آکسفورد و کمبریج در سال 2010 به ترتیب در جایگاه اول و دوم و دانشگاههای هاروارد، برکلی، ییل، پرینستون، یو. سی. اِل. اِی، استنفورد، شیکاگو، و کلمبیا در رتبه های سوم و چهارم قرار دارند. امتیاز دانشکده آکسفورد 100 و امتیاز دانشگاههای نهم و دهم یعنی شیکاگو و کلمبیا هر کدام 66 می باشد. در سال 200 میلادی، دانشگاه هاروارد رتبه نخست و دانشگاههای آکسفورد و کمبریج به ترتیب رتبه های دوم و سوم را کسب کرده بودند. دانشگاه لس آنجلس از رتبه 9 در سال 2009 به رتبه 7 در سال 2010 صعود کرده است. از کشور کانادا، دانشگاه تورنتو در جایگاه 11 و از کشور فرانسه دانشگاه سوربن – پاریس 4 در جایگاه 13 قرار دارد. دانشگاه سوربن با 8 پله صعود مقام خود را از 21 در سال 2009 میلادی به رتبه 13 در سال 2010 ارتقا داده است.

دکتر مهراد، رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، افزود: از منطقه آسیا و اقیانوسیه، دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه ملبورن در بین 30 دانشگاه برتر حوزه هنرها و علوم انسانی که در سال 2009 میلادی به ترتیب رتبه های 12 و 17 را به دست آورده بودند در سال 2010 میلادی به ترتیب به رتبه های 17 و 19 نزول پیدا کردند و دانشگاه توکیو در ژاپن نیز از رتبه 13 در سال 2009 به رتبه 20 در سال 2010 میلادی سقوط کرده است. دانشگاه ملی سنگاپور رتبه 23 خود را همچنان حفظ کرده است. از جمهوری خلق چین تنها دانشگاه پکن در رتبه 24 نشسته است که جایگاه آن در سال 2009 میلادی 16 بوده است. کل امتیازی که این دانشگاه در حوزه هنرها و علوم انسانی به دست آورده است48 می باشد. امتیاز دانشگاه ملی سنگاپور نیز از مجموع امتیاز 100، پنجاه است.

وی همچنین گفت: تعدادی از دانشگاهها در رتبه بندی سال 2010 وضعیت خود را بهبود بخشیده اند. به عنوان مثال، دانشگاه بارسلون در اسپانیا از رتبه 158 به 95، کوئین مری، دانشگاه لندن از رتبه 165 به 96، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو از رتبه 120 به 99 ارتقا یافته اند. دانشگاه های پتیسبورگ (آمریکا) و شفیلد (انگلستان) مشترکا به رتبه 99 دست یافته اند. امتیازی که این دو دانشگاه از مجموع 100 امتیاز به دست آورده اند 27 می باشد که تفاوت فاحش و قابل ملاحظه ای را با رتبه های 10 دانشگاه برتر جهان در حوزه هنرها و علوم انسانی نشان می دهد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  ادامه داد در رشته علوم زیستی و پزشکی، دانشگاه هاروارد بر اساس معیارهای رتبه بندی نظام QS در سال 2010 میلادی رتبه اول را به دست آورده است. بعد از آن دانشگاههای کمبریج و آکسفورد به ترتیب با کسب 92 و 82 امتیاز، در جایگاه دوم و سوم قرار گرفته اند. دانشگاه توکیو از منطقه آسیا و اقیانوسیه در این حوزه دارای رتبه ششم است که نسبت به سال 2009 میلادی یک پله صعود کرده است. امتیاز این دانشگاه از مجموع امتیاز 100، شصت و شش می باشد که با دانشگاه جانزهاپکینز در ایالات متحده برابری می کند. در بین 10 دانشگاه برتر جهان در رشته علوم زیستی و پزشکی، شش دانشگاه به امریکا تعلق دارد. از منطقه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملبورن استرالیا (رتبه 14)، دانشگاه کیوتو در ژاپن (رتبه 18)، دانشگاه سیدنی (رتبه 19) و دانشگاه پکن (رتبه 21) را در بین 30 دانشگاه تراز اول جهان از آن خود کرده اند. رتبه این دانشگاه ها در سال 2009 میلادی به ترتیب 13، 13 ،15، و 19 بود.

دکتر مهراد گفت: دانشگاه تورنتو کانادا از منطقه آمریکای شمالی که در سال 2009 رتبه 11 را به خود اختصاص داده بود در سال 2010 به رتبه 16 نزول پیدا کرده است. دانشگاه کارولینا در سوئد در بین 30 دانشگاه برتر جهان با رتبه 23 دیده می شود. از مجموع امتیاز 100، امتیاز این دانشگاه 46 می باشد. در این حوزه نیز تعدادی از دانشگاهها وضعیت آموزشی و پژوهشی خود را توسعه داده و به رتبه های برترصعود کرده اند: دانشگاه یون سای در کره جنوبی از رتبه 104 به 89، دانشگاه علوم ژاپن از رتبه 173 به 93، دانشگاه اراسموس روتردام در هلند از رتبه 132 به 93، گوئین مری، دانشگاه لندن از رتبه 168 به رتبه 97، دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو از رتبه 187 به 98، و دانشگاه های نیوکاسل (انگلستان) و استکهلم (سوئد) از رتبه های 152 و 144 هرکدام به رتبه 100 تغییر مرتبه مثبت داده اند. برسی بیشتر این رتبه بندی برعکس مورد فوق را نیز نشان می دهد. مثلا دانشگاه بریستول (انگلستان) که در سال 2009 میلادی دارای رتبه 53 جهان در حوزه علوم زیستی و پزشکی بود، در سال 2010 میلادی به رتبه 70 نزول پیدا کرده است. دانشگاه خودان در چین و دانشگاه پی یر و ماری کوری در فرانسه نیز وضعیت مشابهی دارند. این دو دانشگاه به ترتیب با رتبه های 59 و 66 در سال 2009 میلادی به رتبه های 69 و 71 تنزل یافته اند.

 

 دکتر جعفر مهراد رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ادامه داد در رشته علوم طبیعی، دانشگاه کمبریج انگلستان رتبه اول را از آن خود کرده است. جایگاه دانشگاه هاروارد، آکسفورد (انگلستان)، اِم. آی. تی.، برکلی، استنفورد، پرینستون، انستیتوتکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه توکیو و انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس به ترتیب دوم تا دهم می باشد. فاصله امتیاز رتبه دهم (با 68 امتیاز) با رتبه اول (با 100 امتیاز) در خور تأمل است.

 وی گفت: دانشگاه آکسفورد و دانشگاه استنفورد در سال 2009 میلادی دارای رتبه های 5 و 9 بودند. دومین دانشگاه ژاپن یعنی کیوتو رتبه 13 را به دست آورده است. دانشگاه تورنتو همچنان جایگاه 14 را حفظ کرده است. دومین دانشگاه کانادا با امیتاز 52 یعنی دانشگاه بریتیش کلمبیا به رتبه 18 نائل شده است. رتبه دانشگاه پکن در حوزه علوم طبیعی 21 می باشد. دانشگاه پی یر و ماری کوری فرانسه در سال های 2009 و 2010 همچنان 22 می باشد. دانشگاه Ruprecht-Karls-Universitat Heidlberg  نخستین دانشگاه آلمان با 13 پله صعود از رتبه 37 به 24 ارتقا یافته است. وضعیت دانشگاه ماکس میلانز در مونیخ جالب توجه است. این دانشگاه که دومین دانشگاه برتر آلمان در بین 30 دانشگاه ممتاز جهان در حوزه علوم طبیعی است از رتبه 43 به 25 صعود کرده است.

دکتر مهراد ادامه داد: سنگاپور با دانشگاه ملی سنگاپور بعد از ژاپن و چین سومین کشور آسیا و اقیانوسیه است که مقام 25 بین المللی را به دست آورده است. دانشگاه ایالتی لومونوسف مسکو در روسیه با یک پله صعود مقام 29 جهان را حفظ کرده است. از مجموع 50 دانشگاه تراز اول جهان در رشته علوم طبیعی 16 دانشگاه به آمریکا تعلق دارد. در بین 50 دانشگاه نخست رتبه بندی QS کشورهای ایتالیا (دانشگاه ساپی نزا در رم با رتبه 30)، کره جنوبی (دانشگاه ملی سئول با رتبه 38)، دانمارک (دانشگاه کپنهاک با رتبه 47) هلند (دانشگاه اولتریخت با رتبه 48)، سوییس(دانشگاه ای پی اف ال با رتبه 49) بعد از کشورهای و دانشگاهایی که نام آنها پیش تر بیان شد از همه شاخص ترند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت:  دانشگاه ملی تایوان با کسب رتبه 50 امتیازی برابر با 35 از مجموع 100 امتیاز  را به خود اختصاص داده است. در حوزه علوم طبیعی نیز برخی از دنشگاهها با اصطلاح روش های آموزشی و ایجاد تغییر در برنامه های پژوهشی جایگاه خود را به گونه ای مثبت تغییر داده اند. دانشگاه کارلسروهه با رتبه 155 در سال 2009 به رتبه 78، دانشگاه ابالت یپنسیلوانیا با رشته 100 به رتبه 79، دانشگاه نورت وسترن در امریکا با رتبه 136 به رتبه 86، دانشگاه بلونا در ایتالیا با رتبه 107 به رتبه 90، دانشگاه چینی هنگ کنگ با رتبه 105 به رتبه 91، دانشگاه دورهام در انگلستان با رتبه 145 به رتبه 95، دانشگاههای گرونوبل استراسبورگ در فرانسه و دانشگاه هامبورگ در آلمان به ترتیب با رتبه بندی 119، 140، 168، در 2009 هر کدام به رتبه های 95، 95و 98 ارتقا پیدا کرده اند.

دکتر جعفر مهراد  افزود در رشته های علوم اجتماعی،  بعد از دانشگاه هاروارد (رتبه اول) سه دانشگاه اکسفورد و کمبریج و مدرسه اقتصاد و علوم سیاسی لندن در انگلستان رتبه های 2 تا 4 را به خود اختصاص داده اند. دانشگاههای برکلی، استنفورد، شیکاگو، ییل، کلمبیا و پرینستون به ترتیب با کسب امتیازات 84، 81، 74، 73، 69، 67ف رتبه های پنجم تا دهم را از آن خود کرده اند.

وی گفت: از منطقه آسیا و اقیانوسیه دانشگاه ملی استرالیا با امتیاز 61، دانشگاه ملی سنگاپور با امتیاز 56 و دانشگاه ترکیه با امتیاز 54 به ترتیب رتبه های 13، 16 و 20 را به دست اورده اند. در بین 20 دانشگاه تراز اول جهان دانشگاههای تورنتو و بریتیش کلمبیا در کانادا با رتبه های 17و 18 قابل توجه اند. دانشگاه پکن جای خود را از رتبه 21 در سال 2009 به رتبه 23 در سال 2010 میلادی داده است. دانشگاههای ملبورن و سیدنی در استرالیا در حوزه علوم اجتماعی به ترتیب رتبه های 21 و 30 را کسب کرده اند. دانشگاه آمستردام تنها دانشگاه هلند است که در بین 50 دانشگاه تراز اول جهان همچنان جایگاه 32 خود را در سال 2009 و 2010 میلادی حفظ کرده است.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری افزود:  دانشگاه هنگ کنگ در این رتبه بندی به مرتبه 35 نایل شده است. دانشگاه پاریس 1 با رتبه 37، دانشگاه آکاند در نیوز لند با رتبه 38، دانشگاه لودویک ماکس میلانز در مونیخ با رتبه 40، دانشگاه ملی سئول با رتبه 42، دانشگاه چینی هنگ کنگ با رتبه 43، و دانشگاه بازگانی لیوجی بوچینی در ایتالیا با رتبه 48 در رشته های علوم اجتماعی در گروه 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

همچنین در بین 100 دانشگاه برتر جهان در رتبه بندی QS   دانشگاه های ایالتی اوهایو در آمریکا، HEC  پاریس،  مدرسه مطالعات شرق و آفریقا در لندن، دانشگاه استهلم در سوئد ، دانشگاه اندونزی و انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس ، به ترتیب با کسب رتبه های 111 ، 122 ، 112 ، 114 ، 102 ،  143 در سال 2009 میلادی به رتبه های برتر 88 ، 89 ، 91 ، 92 ، 95 و 96 ارتقا یافته اند.

نام دانشگاه اندونزی از مجموعه کشورهای اسلامی و در حال توسعه در بین 100 دانشگاه برتر جهان در موزه علوم اجتماعی قابل توجه است . این دانشگاه از مجموع امتیاز 100 موفق به کسب امتیاز 27 شده است .

دکتر مهراد ادامه داد:  دانمارک (دانشگاه کپنهاک با رتبه 47) هلند (دانشگاه اولتریخت با رتبه 48)، سوییس(دانشگاه ای پی اف ال با رتبه 49) بعد از کشورهای و دانشگاهایی که نام آنها پیش تر بیان شد از همه شاخص ترند. دانشگاه ملی تایوان با کسب رتبه 50 امتیلزی برابر با 35 از مجموع 100 امتیاز  را به خود اختصاص داده است. در حوزه علوم طبیعی نیز برخی از دنشگاهها با اصطلاح روش های آموزشی و ایجاد تغییر در برنامه های پژوهشی جایگاه خود را به گونهای مثبت تغییر داده اند. دانشگاه کارلسروهه با رتبه 155 در سال 2009 به رتبه 78، دانشگاه ابالتیپنسیلوانیا با رشته 100 به رتبه 79، دانشگاه نورت وسترن در امریکا با رتبه 136 به رتبه 86، دانشگاه بلونا در ایتالیا با رتبه 107 به رتبه 90، دانشگاه چینی هنگ کنگ با رتبه 105 به رتبه 91، دانشگاه دورهام در انگلستان با رتبه 145 به رتبه 95ف دانشگاههای گرونوبل استراسبورگ در فرانسه و دانشگاه هامبورگ در آلمان به ترتیب با رتبه بندی 119، 140، 168، در 2009 هر کدام به رتبه های 95، 95و 98 ارتقا پیدا کرده اند.

 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در رشته فن آوری مهندسی، ام آی تی که از نظر اندازه جزو دانشگاه های متوسط است ، رتبه اول فن آوری مهندسی سال 2010 میلادی را به خود اختصاص داده است . رتبه های دوم و سوم به دانشگاه های استنفورد و برکلی مربوط است . دانشگاه کمبریج انگلستان موفق به حفظ رتبه خود در جایگاه 4 شده است . امپریال کالج لندن و دانشگاه توکیو به ترتیب دارای رتبه های 6 و 7 می باشند . انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا ، انستیتو تکنولوژی فدرال سوئیس ، دانشگاه ملی سنگاپور و دانشگاه آلسفورد انگلستان به ترتیب در جایگاه 5 ، 8 ، 9 و 10 رتبه بندی شده اند.

 وی گفت: دانشگاه شینگهوا در چین دارای رتبه 11 می باشد . دانشگاه های کارمیگی ملون و انستیتو تکنولوژی جرجیا در آمریکا ، دانشگاه تورنتو ، دانشگاه لوس آنجلس در کالیفرنیا ، دانشگاه ایلینوی ، دانشگاه کیوتو در ژاپن ، دانشگاه تکنولوژی دلفد در هلند ، کورنل و میشیگان در آمریکا به ترتیب موفق به کسب رتبه های 12 تا 20 دانشگاه های برتر جهان شده اند.

دکتر مهراد ادامه داد: فاصله امتیاز دانشگاه میشیگان با 46 امتیاز با ام آی تی با 100 امتیاز؛ 54 امتیاز می باشد. انستیتو علوم و تکنولوژی پیشرفته کره جنوبی و دانشگاه علوم و تکنولوژی هنگ کنگ با کسب 44 و 43 امتیاز به ترتیب در جایگاه 24 و 26 قرار دارند. دانشگاه مک گیل و دانشگاه برتیش کلمبیا دومین و سومین دانشگاه کانادا است که در تکنولوژی و مهندسی به کسب رتبه های 20 و 30 موفق شده است . پلیتکنیک EPFL در سوئیس ، دانشگاه ملبورن در استرالیا ، دانشگاه پکن ، پاریس TBCH در فرانسه ، دانشگاه تکنولوژی مونیخ ، دانشگاه تکنولوژی نانیانگ در سنگاپور ، دانشگاه ملی سئول ، RWTH در آخن آلمان ، واترلو در کانادا به ترتیب رتبه های جهانی 31 تا 40 را در رشته های فنی مهندسی به دست آورده اند.

همچنین دکتر جعفر مهراد افزود: جابه جایی های در خور توجهی در رتبه های سال 2009 و 2010 صورت گرفته است : دانشگاه منچستر از رتبه 38 به 25 ، دانشگاه تگزاس در آستین از رتبه 36 به 27 ، دانشگاه پوردو در آمریکا از رتبه 37 به 28 ، پلیتکنیک EPFL از رتبه 44 به 31 و RWTH در آخن آلمان از رتبه 57 به 39 ارتقا یافته اند . انستیتو تکنولوژی هند در بمبئی و انستیتو تکنولوژی هند در دهلی به ترتیب با کسب 35 و 33 امتیاز در جاایگاه 47 و 52 جهان در حوزه های فنی و مهندسی قرار دارند . سعود دانشگاه های شیکاگو با رتبه 113 ، لومونوسف مسکو با رتبه 143 ، دانشگاه مریلند ، کالج پارک با رتبه 101 و کالج ترتیمیتی دوبلین در ایرلند با رتبه 122 به مرتبه های 86 ، 96 ، 96 و 99 جهانی حاکی از تلاش این دانشگاه ها در نیل به رتبه های برتر جهانی در صنعت آموزش عالی اند .

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: