عادله خلیفی
باید قدم به قدم به رشد ادبیات کودک کمک کنیم

عادله خلیفی نویسنده و کارشناس ادبیات کودک در گفت‌وگو با خبرنگار لیزنا اظهار داشت: در اکثر انتشاراتی‌ها گروه‌های تالیف نویسندگان وجود دارند که طی سال‌ها یا حتی دهه‌ها با ناشران مختلف کار می‌کنند این کنار هم بودن در سال‌های متمادی گاهی باعث می‌شود افراد مانند یکدیگر شوند.

وی ادامه داد: این کنار هم بودن باعث می‌شود افراد یکدیگر را به نقد و چالش نکشند، همچنین متاسفانه ناشران با وجود این گروه‌ها دیگر آثاری را از بیرون نمی‌گیرند، وقتی افراد جدیدی وارد این حوزه نشوند نباید انتظار خیلی خوبی هم داشت با اینکه کتاب‌های بسیار خوبی هم‌اکنون در لیست شورای کتاب کودک یا لاک‌پشت پرنده وجود دارد.

خلیفی با اشاره به نویسندگان مختلف در سراسر کشور اظهار داشت: درحال حاضر با نویسندگانی روبه‌رو هستیم که در انتخاب موضوع تا انتخاب فضا و نوع نگارش کارهای مصنوعی و بدلی انجام می‌دهند و از کارهای ترجمه تقلید می‌شود البته نویسندگان می‌توانند از آن آثار الگوبرداری کنند اما آنها نباید چیزی را به خود تحمیل کنند.

به گفته این کارشناس ادبیات، ناشر نباید به این فکر باشد که اگر کتاب ترجمه‌ای فروش خوبی داشت نویسنده ایرانی هم لزوما باید همان کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه باید قدم به قدم به رشد ادبیات کودک کمک کنیم، گفت: امیدوارم در کنار کارهای خوب و گروه‌های تالیفی که ناشران تشکیل می‌دهند، ناشران از نویسندگان مختلف دیگر به خصوص نویسندگان شهرستانی استقبال کنند؛ چرا که حضور چهره‌های جدید به ادبیات کودک بسیار کمک می‌کند.