کد خبر: 31057
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 مهر 1396 - 11:07

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نمایشگاه کتاب فرانکفورت 4

ارائه خدماتی دیجیتالی در کتابخانه‌ها الزامی است

منبع : لیزنا
آنا جولی هارموت، کتابدار کتابخانه ایالتی و دانشگاهی شهر برمن در گفت و گو با خبرنگار لیزنا، ارائه خدمات دیجیتالی و اینترنتی در کتابخانه ها را لازم  دانست و راهی برای جلب مخاطبان به کتابخانه ها و استمرار فعالیت آن ها عنوان کرد.
ارائه خدماتی دیجیتالی در کتابخانه‌ها الزامی است

آنا جولی هارموت، کتابدار کتابخانه ایالتی و دانشگاهی شهر برمن درباره تاثیر فضای دیجیتالی بر کتابخانه‌ها عنوان کرد: فضای دیجیتالی در کتابخانه‌ها نقش به‌سزایی دارد. نسل جدید با تبلت، گوشی‌های همراه هوشمند و اینترنت در حال توسعه است و کتابخانه‌ها باید با نسل جدید پیش بروند و خدمات‌شان را ارتقا دهند و از فضای دیجیتالی بهره ببرند زیرا کتابخانه مکانی است که در آن مردم می‌خواهند بیاموزند.

این کتابدار معتقد است که فضای مجازی تاثیر منفی بر ترویج کتابخوانی ندارد و در واقع باعث می‌شود که افرادی که کتابخوان نیستند برای دریافت خدماتی به غیر از کتاب به کتابخانه‌ها بیایند و با کتاب و کتابخوانی بیشتر آشنا شوند.

هارموت توضیح داد: به طور مثال کتابخانه‌ها می‌توانند مکانی باشند که افراد با کامپیوتر و برنامه‌نویسی آشنا شوند و شاید با آمدن به کتابخانه‌ها و دیدن کتاب‌ها به کتاب نیز علاقه‌مند شوند. پس من فکر نمی‌کنم که فضای دیجیتالی برای کتابخانه‌ها مضر باشد بلکه بیشتر یک موقعیت برای آموزش است. کتابخانه مکان امنی برای یادگیری است زیرا که در کتابخانه اطلاعات صحیح ارائه می‌شود.

هارموت در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در رابطه با بازی‌های خشن اظهار داشت: در کتابخانه‌ای که من کار می‌کنم ما بازی رایانه‌ای ارائه نمی‌دهیم و من فکر نمی‌کنم در هیچ کتابخانه عمومی بازی‌های خشن ارائه شود. این وظیفه یک کتابخانه نیست که بازی‌های خشن کامپیوتری ارائه دهد بلکه کتابخانه‌ها باید بیشتر خدمات آموزشی اراده دهند. خدمات آموزشی زیادی در فضای مجازی وجود دارند و هم اکنون این نوع خدمات در حال پیشرفت است. کتابخانه ما خدمات فضای دیجیتالی زیادی را ارائه نمی‌دهد ولی ما در ارتباط‌گیری با کاربرانمان از فضای دیجیتالی استفاده می‌کنیم. به طور مثال دانشجویان می‌توانند با استفاده از یک اپلیکیشن با کتابخانه بیشتر آشنا شوند. در این اپلیکیشن می‌توانند به سوالاتی پاسخ دهند که به آنها یاد می‌دهد که کتابخانه چگونه کار می‌کند. فضای دیجیتالی می‌تواند در آموزش اینگونه مفید باشد.

وی ادامه داد: بعضی کتابخانه‌ها اکنون از فضای دیجیتالی بسیار استفاده می‌کنند. تبلت‌هایی با اپلیکشین‌های آموزشی در اختیار کارکنان قرار می‌دهند یا حتی بعضی کتابخانه‌ها بازی‌های کامپیوتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

کتابدار کتابخانه ایالتی و دانشگاهی برمن ارائه بازی‌های کامپیوتری در کتابخانه‌ها را  در صورتی مفید دانست که بازی‌‎های ارائه شده به آموزش کاربران کمک کند و افزود: ما به عنوان کتابدار باید اول بازی‌ها را امتحان کنیم تا از محتوای آن مطلع شویم. در آلمان سازمانی وجود دارد که کتاب‌های کاربردی و مناسب را پیشنهاد می‌دهد. همین سازمان بازی‌های قابل استفاده را نیز پیشنهاد می‌دهد. فکر می‌کنم اینگونه سازمان‌ها در کشورهای دیگر نیز مفید باشند.

آنا جولی هارموت تاثیر اساتید در دانشگاه برای بهره‌بری بهتر از فضای دیجیتالی توسط کتابداران را به‌سزا توصیف کرد و گفت: اگر اساتیدی در دانشگاه‌ها به تکنولوژی علاقه داشته باشند و ایده‌های درستی ارائه دهند، آنها می‌توانند دانشجویان را ترغیب کنند که به این سمت بروند. این اساتید می‌توانند موقعیت‌ها را به دانشجویان بشناسانند. این نمایشگاه اتفاق بسیار خوبی است تا با دیگران در این بازار در ارتباط بود.

هارموت افزود: کتاب‌های چاپی هیچ گاه از بین نمی‌روند و همیشه چاپ خواهند شد زیرا تعداد زیادی هستند که دوست دارند کتاب را در دستشان داشته باشند و آن را لمس کنند و مهم است که ما خدمات جدیدی را ارائه دهیم مانند کتاب‌های الکترونیکی. یک کتابخانه فقط با ارائه کتاب نمی‌تواند نجات پیدا کند و استمرار داشته باشد و نیاز دارد که ابداعات دیجیتالی را نیز ارائه بدهد؛ مانند پرینتر سه بعدی. اینها خدماتی هستند که مردم را به کتابخانه‌ها می‌آورد. کتابخانه‌ها فقط یک فضای کسالت‌آور نیستند که مردم در آن با سکوت به خواندن کتاب مشغول باشند. کتابخانه فضایی برای دیدار، آموزش و رد و بدل کردن اطلاعات است. کتابخانه‌ها یک مکان دیدار هستند. با ارائه درست خدماتی دیجیتالی در کتابخانه‌ها ما می‌توانیم به مردم کمک کنیم تا با هم ارتباط بگیرند.

این کتابدار در پایان صحبت‌هایش گفت: پیام من برای مخاطبین در ایران این خواهد بود که «باز فکر کنید» و «آینده‌نگر باشید». سعی کنید از تحولات دنیای دیجیتال مطلع باشید و از آنها برای کشاندن مردم به کتابخانه‌هایتان استفاده کنید.    

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: