کد خبر: 3107
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 شهریور 1389 - 13:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نگاهی به نقش و فعالیت های کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری (قسمت اول)

یکی از نکات کلیدی در کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری نظام ثبتی است، هدف نظام ثبتی اطلاعات علم و فناوری، ثبت اطلاعات در زمان چرخه حیات خود و همان زمان تولید آن است. نباید بعد از این که اطلاعات به وجود آمد و از حیات خودش خارج شد ، اقدام به جمع آوری اطلاعات کرد و سپس در جایی به مدیریت اطلاعات بپردازیم. این  مسأله یکی از نکات کلیدی است که کمیسیون به دنبال آن بوده و تا کنون هم موفقیتهای خوبی را در این زمینه داشته است.

 

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر سید امید فاطمی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات کارشناسی برق را در سال 1368 و کارشناسی ارشد همین رشته را در سال 1370 در دانشکده فنی دانشگاه تهران به پایان رساندند . ایشان در سال 2000 میلادی  موفق به اخذ دکتری مهندسی برق و کامپیوتر با گرایش مالتی مدیا  از دانشگاه اتاوا در کانادا شدند و در بازگشت به عنوان عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران مشغول فعالیتهای علمی و پژوهشی شدند. دکتر فاطمی در سال 1384 وارد کارهای اجرائی شده و مسئولیت دفتر پشتیبانی خدمات پژوهشی را در معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عهده گرفتند و طی دو سال کار در آن دفتر کار ساماندهی منابع الکترونیک را که مشکلات فراوانی داشت با فعال کردن شورای سیاست گذاری منابع علمی شروع کردند و همزمان به عنوان مدیر طرح سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی (سمات) نیز فعالیت داشتند. در دوره مدیریت در دفتر بود که جلسات کمیته نظام اطلاع رسانی علم و فناوری (کمیسیون فعلی) شکل گرفت و ایشان به عنوان نایب رییس کمیسیون از معاون پژوهشی وقت حکم گرفتند. با انتخاب ایشان به ریاست پزوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، دبیرخانه شورای راهبری فناوری اطلاعات وزارت به همراه دبیر خانه کمیسیون به این پژوهشگاه انتقال یافت و در حال حاضر این دبیر خانه، زیر نظر ایشان کارهای مربوط به کمیسیون، و  کمیته ها و کارگروههای آن را اداره می نماید. در این مصاحبه تلاش شده است که اهداف، وظایف و حوزه فعالیتهای این کمیسیون را از زبان ایشان بشنویم  و با این کمیسیون و نقش و فعالیتهای آن در نظام اطلاع رسانی ایران آشنا شویم. 

 

در این مصاحبه ،  سید ابراهیم عمرانی، عضو حقیقی کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری، در خصوص کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری، تاریخچه و نحوه شکل گیری، اهداف و وظایف و نیز نقش و فعالیتهای آن در نظام اطلاع رسانی ایران، پرسشهایی مطرح کردند و دکتر سید امید فاطمی، رییس کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری به صورت کامل و شفاف در حضور خبرنگار لیزنا، پاسخگوی سوالات بودند.

متن کامل مصاحبه در دو قسمت منتشر خواهد شد که قسمت اول در ادامه آمده است:

 

سید ابراهیم عمرانی: با سلام و عرض خسته نباشید برای  همه زحماتی که در این چهار سال متقبل آن شده اید ، بویژه در مورد کار کمیسیون نظام اطلاع رسانی علوم، تحقیقات و فناوری ، اگر اجازه بفرمائید به عنوان اولین سوال از هدف نظام بپرسم، کار کمیسیون نظام اطلاعاتی را با چه هدفی آغاز کردید؟

 

دکتر سید امید فاطمی: کلیت قضیه همانطور که از اسم آن پیداست نظام اطلاع رسانی علم و فناوری هدفش نظم دهی به کلیه فعالیتهای مربوط به مدیریت اطلاعات و اطلاع رسانی مسائل علمی است. در واقع بحث ما اطلاعات و اطلاع رسانی به مفهوم صرف اطلاعات است. منظور این است که مسائل محتوایی البته غیر مربوط به اطلاع رسانی از حوزه کاری کمیسیون خارج است.

توجه ما به هر چه که مربوط به اطلاع رسانی مسائل علم و فناوری می شود است. بحث های پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری، علمی، آموزشی، مسائلی مانند اینکه  یک طرح پژوهشی می خواهد تبدیل به محصول شود، اینها از دیدگاه مدیریت اطلاعات و اطلاع رسانی مورد توجه ماست. خلاصه یعنی آن چیز هایی که وزارت علوم در کشور مسئولیتش را دارد.

چون وظیفه وزارت علوم در سطح ملی آن است که مسائل مربوط به علوم، تحقیقات و فناوری را سازماندهی کند نه اینکه فقط دانشگاه ها و پژوهشگاه های مربوط به وزارت را مدیریت کند. یکی از این مسائل، بحث اطلاع رسانی است که به نظر می رسد  امروزه نقش آن بسیار کلیدی شده است. الان بحث این است که اطلاعات علمی به طور برخط، کامل، و به روز، در اختیار پژوهشگران باشد و بتوانند از آنها استفاده کنند. این مسأله، نقطه حیاتی تحقیق و علم است و اگر این نباشد اصلا کار جلو نمی رود. در آیین نامه ی نظام، نیز اشاره ای به مأموریت و اهداف و وظایف کمیته شده است که در قالب همین نظم دادن مطرح شده است .

  • فاطمی: بحث نگاشتهای نهادی یکی از بحث های نظم دهی به اطلاعات است. ما در خانواده ی علم و فناوری، مراکز اطلاع رسانی زیادی داریم باید بتوانیم نقش هر یک از این مراکز را روشن کنیم، به طوریکه کارهای آنها هم افزایی پیدا کند و کارها در خلاف هم نباشند، موازی نباشند 

اهداف و وظایف کمیسیون را به اختصار ذکر می کنم:

 

  1. بحث نگاشتهای نهادی: یکی از بحث های نظم دهی به اطلاعات است. ما در خانواده ی علم و فناوری، مراکز اطلاع رسانی زیادی داریم باید بتوانیم نقش هر یک از این مراکز را روشن کنیم، بطوریکه کارهای آنها هم افزایی پیدا کند و کارها در خلاف هم نباشند، موازی نباشند، تکراری ناخواسته نباشند و خبر از کار هم داشته باشیم و بدانیم که کجاها چه کارهایی انجام می شود.
  2. بحث مدیریت اطلاعات: برنامه ریزی های کلان و سیاست گذاری مربوط به  آن مورد نظر کمیسیون است نه کار اجرایی. اصل کارها در نظام، برنامه ریزی و سیاست گذاری است تا این که بقیه کارها را مراکز اطلاع رسانی انجام دهند. بحث هایی مثل مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه نیاز به سیاست گذاری کلان دارد.
  3. بحث نظام ثبتی: یکی از نکات کلیدی در اینجا نظام ثبتی است، بحث نظام ثبتی اطلاعات علم و فناوری. یعنی کاری کنیم که اطلاعات در همان چرخه حیات خودش و در زمان تولیدش ثبت شود نه این که اطلاعات به وجود بیاید و از حیات خودش خارج شود و بعد اقدام به جمع آوری اطلاعات کنیم و در جایی به مدیریت اطلاعات بپردازیم. این یکی از نکات کلیدی بوده که کمیسیون به دنبال آن بوده و تا الان هم به نظر می رسد که موفقیتهای خوبی را در این زمینه داشته که حالا ان شا الله در ادامه به بررسی می پردازیم.
  4. یکی دیگر از بحثها در کنار این وظایف، نظارت و ایجاد هماهنگی بین اینهاست. حالا که ما سیاستگذاری کردیم، نگاشت نهادی انجام دادیم بررسی کنیم و ببینیم که آیا زیر مجموعه ها طبق آن چه در کمیسیون تعریف شده، کارها و وظایف خودشان را انجام می دهند یا نه.
  5. بحث دیگر که در واقع شکل گیری نظام از همین جا بود و ریشه این مساله را می شود اینجا جستجو کرد ارتباط نظام با "سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی" (سمات) است
  •  فاطمی: یکی از نکات کلیدی در اینجا نظام ثبتی است، بحث نظام ثبتی اطلاعات علم و فناوری. یعنی کاری کنیم که اطلاعات در همان چرخه حیات خودش و در زمان تولیدش ثبت شود نه این که اطلاعات به وجود بیاید و از حیات خودش خارج شود و بعد اقدام به جمع آوری اطلاعات کنیم

[در توضیح سمات] طبق تکلیفی که از سوی شورای عالی عتف شده، ما به دنبال طراحی یک سامانه مدیریت اطلاعات علم وفناوری کشور برای همه اطلاعات پژوهشی هستیم. برای این که این کار را انجام دهیم در طراحی آن قطعا نیاز به یک سری استاندارد سازی ها و طراحی پروتکل ها داشتیم که به نظام مربوط می شود. یعنی در نظام زیرساخت های استانداردی و پروتکلهای مربوط طراحی شود و در سمات استفاده شود. سمات در واقع یک کار اجرایی است و منجر به سامانه ای می شود.

سید ابراهیم عمرانی: بارها از دهه 60  به این طرف بحث نظام را در ادبیات رشته خودمان داشته ایم، زمانی که شما می خواستید کار را شروع کنید چیزی راجع به سوابق این امر می دانستید آیا تحقیقی شده بود و این کار ادامه کار خاصی بوده و یا اینکه مستقل شروع شده است؟

 

  • فاطمی: در این زمینه [نظام اطلاع رسانی]  اساتید و متخصصان کارهایی را انجام داده بودند و کارها هم کارهای خیلی خوبی بود و این طور نبود که ما بخواهیم از صفر کار را شروع کنیم بلکه ادامه همان کارها بوده است.

 

دکتر سید امید فاطمی: بله همانطور که می فرمایید قطعا در این زمینه اساتید و متخصصان کارهایی را انجام داده بودند و کارها هم کارهای خیلی خوبی بود و این طور نبود که ما بخواهیم از صفر کار را شروع کنیم بلکه ادامه همان کارها بوده و کارها در همان راستا انجام شد. شاید کارها برای مدتی تعطیل شده بود و مجبور شدیم با یک رویکرد جدید کارها را راه اندازی کنیم.

یکی از منظم ترین کارها در این زمینه نظام اطلاع رسانی بود که در سطح ملی زیر نظر شورای پژوهشها شکل گرفته بود . و در آنجا اعضای ملی بودند مثل دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی، کتابخانه ملی و اعضایی از حوزه های وزارت علوم در آن نقش داشتند. به طور مفصل تمام صورتجلسه ها و کارهایی که  که در آنجا انجام شده بود قبل از شکل گیری کمیسیون مطالعه شد و برخی از مسائلی که الان در نظام مطرح شده است قبلا آنجا مطرح شده بود. نمونه آن بحث اصطلاحنامه هاست؛ بحث های اساسی و ریشه ای در آنجا شروع شد و تأثیراتی هم گذاشت. الآن در نظام در حال بازنگری در آن سیاست ها هستیم. شبیه همین کارها در موارد دیگری هم داشتیم در بحث هایی مانند استانداردها، سواد اطلاعاتی و غیره کارهایی را انجام داده بودند.

کار دیگر، رساله خانم دکتر زندیان که آقای دکتر حری راهنمای آن بود. آن تز مدنظر بود و خانم دکتر با دفتر پشتیبانی آن زمان تماس داشتند و در جلسات، این بحث مطرح شد و گفته شد که جای آن خالی است و به تناسب مأموریت هایی که معاونت پژوهشی وزارت علوم به دفتر  داده بودند قرار شد که دفتر پشتیبانی پیگیری کند. علت درگیری دفتر هم این بود که در وزارت علوم مسئول محتوا و بحث های محتوایی علم و فناوری، در حوزه کار معاونت پژوهشی بود و در بحث محتوا هم کارهای مربوط به منابع اطلاعاتی و اطلاع رسانی به دفتر پشتیبانی داده شده بود و جزء وظایف دفتر پشتیبانی بود  که من هم در آن زمان مدیر کل بودم که به کمک متخصصان آن را شکل دادیم.

قبل از اینکه کمیسیون راه بیفتد حدود یکسال پیش کمیسیون داشتیم که بررسی شود که چه کار کنیم؟ ما با چه رویکردی و وظایفی وارد شویم؟

  •  فاطمی: [دکتر حری و دکتر خسروی می گفتند] در کارها ی قبلی یکی از مشکلات این بود که کار را در سطح ملی و بسیار بزرگ دیدند و این کار هماهنگی را سخت می کند حالا ما بیاییم و کار را در حوزه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شکل دهیم و اگر کار درست انجام شد قطعا بقیه نهادها هم از آن استفاده می کنند

 

دکتر حری، دکتر خسروی و دیگر متخصصان می گفتند: در کارها ی قبلی یکی از مشکلات این بود که کار را در سطح ملی و بسیار بزرگ دیدند و این کار هماهنگی را سخت می کند حالا ما بیاییم و کار را در حوزه وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری شکل دهیم و اگر کار درست انجام شد قطعا بقیه نهادها هم از آن استفاده می کنند و اگر درست انجام نشد، خوب، خود این کار هم یک تجربه بوده است و باید از مزایا و معایب آن استفاده کرد و مشکلاتش را فهمید و در کارهای بعدی از آن استفاده کرد.

قبل از تشکیل کمیسیون حدود یکسال وقت داشتیم و جلساتی داشتیم که آیین نامه کمیسیون تصویب شد و اعضا و متخصصین در تصویب آن نقش داشتند و نظراتشان اعمال شد.

تفاوتهای کار این کمیسیون با  کارهای قبلی:

یکی از رویکرهایی که این کمیسیون این دفعه به آن توجه دارد و در قبلی شاید کمرنگ بوده و شاید هم مشخص نبوده که رویکرد آن چه بوده است، بحث توجه دادن به کلیه مراکزی است که وجود دارند، قصد ما در نظام این بود که نظامی از منظومه ها داشته باشیم. نمی خواستیم بگوییم کسی کاری را انجام ندهد و یا کاری را بر خلاف میلش انجام دهد و تنها می خواهیم نظم دهی و هماهنگ سازی کنیم و سعی هم شده که سازمان های درگیر را داخل کنیم و توجه به استقلال همه زیرمجموعه ها داریم و قصد داریم این ها را با هم هماهنگ کنیم و این نکته ی مهمی بوده است و تا الان هم جواب داده است.

و رویکرد بارز و متفاوت دیگر هم بحث نظام ثبتی است که به این ترتیبی که این کمیسیون دارد قبلا وجود نداشته  است. دیدگاه نظام ثبتی در این کمیسیون قبلا وجود نداشته است، به آن در ادامه خواهیم رسید.

 

  • عمرانی: .... چیزی که ما کتابدارها به دفتر پشتیبانی شاید بتوان گفت تحمیل کردیم جایگزین کردن آن بجای نقطه ای ستادی در وزارتخانه بوده. عدم وجود نقطه ستادی در وزات علوم برای کتابخانه های دانشگاهی را در چندجا گفته ام و در مقاله ای هم به آن اشاره کرده ام. ما برای تربیت بدنی، خوابگاه ها، آموزش و غیره در وزارت علوم و در ستاد آن جایگاه ستادی داریم  و جایگاه یک نقطه ی ستادی برای نظم دادن به امور اطلاعات خالی بوده است

سید ابراهیم عمرانی: بیش از 20 سال است که با دفتر پشتیبانی به عنوان نماینده دانشگاه تهران در تماس جدی بودم و چیزی که ما کتابدارها به دفتر پشتیبانی شاید بتوان گفت تحمیل کردیم جایگزین کردن آن بجای نقطه ای ستادی در وزارتخانه بوده. عدم وجود نقطه ستادی در وزات علوم برای کتابخانه های دانشگاهی را در چندجا گفته ام و در مقاله ای هم به آن اشاره کرده ام. ما برای تربیت بدنی، خوابگاه ها، آموزش و غیره در وزارت علوم و در ستاد آن جایگاهی می بینیم و جایگاه یک نقطه ی ستادی برای نظم دادن به امور اطلاعات خالی بوده است. این مسأله را همیشه مطرح می کردیم تا زمانی که بحث دفتر تهیه و توزیع کتب و نشریات در زمان جنگ به خاطر نبود ارز در کشور بوجود آمد ما از رفت و آمد و حضور کتابدارها به دفتر پشتیبانی استفاده کردیم و به عنوان مشاورین دفتر، از این نقطه استفاده کردیم و یکسری مسائل عمومی را آوردیم آنجا. کمبود جایگاه ستادی وزارتی را پر نمی کرد ولی بهتر از هیچ بود.  شما هم مدیریت خود را در وزارت علوم از آنجا شروع کردید و در واقع وارث یک کار بی سامان شدید.

دکتر سید امید فاطمی: نه برعکس ارتباط با کتابدارها در آنجا شکل گرفت

سید ابراهیم عمرانی: ولی ما دوره های قبل از شما رو تجربه کرده بودیم. شما بحث انسجام را در گفته هایتان اشاره نکردید که من وظیفه دارم اضافه کنم. از زمانی که شما وارد دفتر پشتیبانی شدید تا الان، انسجامی را در کارها می بینیم. کارها رو به جلو دارند و پیش می روند. پیشتر با تغییر مدیریت، می دیدیم که کارها از ابتدا استارت می خوردند و دوباره فراموش می شدند. خوشبختانه این چهار سال پیوستگی پیدا کرده اند و یکی از نگرانی های ما زمانی که شما از دفتر به پژوهشگاه می آمدید این مسأله بود ولی حضور شما و درایت معاون پژوهشی وقت، باعث شد که ما شاهد رشد و پیگیری هایی باشیم که بعد از آمدن شما به پژوهشگاه آغاز و با کار خوب مدیر بعدی ادامه یابد.

  • فاطمی: در یکی از جلسات کمیسیون دائمی عتف، نظام در دستور قرار گرفت ... [نظام] مصوبه کمیسیون دائمی شورای عتف را دارد که  وزارت علوم مأمور می شود این نظام را به صورت پایلوت در درون خودش جلو ببرد و نتایج این پایلوت را به صورت دوره ای در کمیسیون دائمی ارائه دهد و وزارتخانه های دیگر هم از آن بهره ببرند و مشابه آن را انجام دهند 

دکتر سید امید فاطمی: دفتر پشتیبانی این بحث را که فرمودید با حضور و راهنمایی های کتابدارها و متخصصین اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات شروع کرد و در ادامه اش هم کار دوباره تقسیم شد و بحث شورای سیاستگذاری و تأمین منابع علمی یکی از کارهای نظم دادن به کارهای مربوط به اطلاعات بود که البته هنوز کار در دفتر پشتیبانی ادامه داردو آقای مهندس فهرستی آن را ادامه می دهند و این قسمتی است که از نظام جدا شده و وارد کارهای اجرایی خودش شد.

سید ابراهیم عمرانی: شاهد این نظم و پیگیری در این چهار سال بودیم. در آن دفتر ، هم در شکل گرفتن کنسرسیوم و هم شروع بکار کمیسیون نظام . همچنین حمایت هایی که وزارت علوم (معاونین پژوهشی هر دوره) و دفتر و اینجا (پژوهشگاه) از این مسائل کرد. نظام اینجا در پژوهشگاه توانست کار ی نوپا را که شما در دفتر شروع کرده بودید با انسجام ادامه دهد. باید عنوان کنم که قبل از  آن و  در سالیان مختلف لنگان لنگان ، گاهی دنبال می شد، و گاهی در فراموشی می ماند.

آقای دکتر در ادامه می خواستم خواهش کنم تاریخچه مراحل شکل گرفتن کمیسیون و کارگروه ها را بفرمایید و بعد راجع به بحث تشکیلات کمیسیون نظام بفرمایید؟ رسمیت کمیسیون از کجاست: شورای  عتف، وزارت علوم، یا معاونت پژوهشی وزارت علوم و...؟

دکتر سید امید فاطمی: از حدود اسفند 84 این بحث ها شروع شد، در خدمت شما (سید ابراهیم عمرانی) در خصوص منابع اطلاعاتی بودیم. با خانم دکتر زندیان  و آقای دکتر حری جلسه داشتیم، جرقه ای زده شد و نقطه ای شد برای شکل گیری یک کار گروه که اعضای این کارگروه برای راه اندازی آن از آقای دکتر کبکانیان، معاون پژوهشی وقت وزارت علوم، حکم گرفتند که در آن حکم گفته شده بود که این کارگروه مأموریت راه اندازی و تدوین آیین نامه کمیته نظام را دارند. آن موقع صحبت بر سر ایجاد یک کمیته در سطح معاونت پژوهشی بود. اعضای این کارگروه شامل: دکتر حری، دکتر فتاحی، آقای سید ابراهیم عمرانی، دکتر زندیان، دکتر غریبی، دکتر مهراد، دکتر خسروی، دکتر طهرانچی، دکتر عادل، آقای همتی، خانم مهرتاش بودند. اعضای این کمیته آیین نامه ی کمیته را تدوین کردند و این آیین نامه در تاریخ 22/4/87 به همه دانشگاهها ابلاغ شد.

با گسترش کارها این مسأله احساس شد که سطح کمیته به کمیسیون تغییر یابد و با توجه به سطح کار اعضا احساس کردند که باید در سطح کمیسیون کار دنبال شود تا بتواند اثر خود را بگذارد و تیر ماه 88 به کمیسیون تبدیل شد و به مراکز علمی مخصوصا دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ابلاغ شد، که همه بدانند چنین کمیسیونی شکل گرفته است.

سید ابراهیم عمرانی: ابلاغ از کجا بود و ارتباطش با شورای عتف چه بود؟

دکتر سید امید فاطمی: رویکرد این بود که ما درواقع کار را به صورت محدود جلو ببریم و اگر موفق شد گسترش دهیم. ما در کمیسیون دائمی شورای عتف بحث نظام را مطرح کردیم چون بحث سامانه ملی از طریق شورای عتف وظیفه اش به ما داده شده بود که من هم مدیر طرح سامانه ملی مدیریت اطلاعات هستم. به تناسب آن ما گزارش های دوره ای کار را در کمیسیون دائمی می دادیم.

در یکی از جلسات کمیسیون دائمی عتف، نظام در دستور قرار گرفت و این مسائل ارائه شد که همه بر نیاز به نظام، قائل بودند ولی در راه حلش شاید اختلافهایی وجود داشت.

در آنجا مصوبه ای دارد یعنی مصوبه کمیسیون دائمی شورای عتف را دارد که  وزارت علوم مأمور می شود این نظام را به صورت پایلوت در درون خودش جلو ببرد و نتایج این پایلوت را به صورت دوره ای در کمیسیون دائمی ارائه دهد و وزارتخانه های دیگر هم از آن بهره ببرند و مشابه آن را انجام دهند.

ما هم بنا داریم که در فرصتی کارهای کمیسیون نظام و  از آن طرف هم سمات را در کمیسیون دائمی ارائه کنیم.

اعتقاد من بر این است که اگر کار خوب باشد خودش همکاری را جلب می کند و این ارتباط با عتف و در سطح ملی بود.

 

سید ابراهیم عمرانی: کنسرسیوم هم در همین مراحل است که چند وزارتخانه اعلام آمادگی برای عضویت و همکاری کرده اند.

اعضای حقوقی کمیسیون چه کسانی هستند و آیا در آینده اضافه می شوند؟

دکتر سید امید فاطمی: آنچه مصوب شده، این است که معاونت پژوهشی و معاونت فناوری وزارت علوم، آقای دکتر مهدی نژاد، و نماینده ایشان (نایب رییس)،  نماینده ای از طرف معاونت پژوهشی (در حال حاضر، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و سیاست گذاری - دکتر بختیاری نژاد) نماینده ای از فناوری (دفتر برنامه ریزی فناوری - دکتر مهدیان) به کمیسیون اعزام می کنند. علاوه بر این رئیس سازمان پژوهش های علمی – صنعتی ایران و یا نماینده ایشان، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی یا نماینده ایشان، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، و رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی یا نماینده ایشان از اعضای حقوقی هستند.

در مورد اعضای نیمه حقوقی نیز، از معاونین پژوهشی دانشگاهها دو نفر که به انتخاب معاون پژوهشی هستند که در آیین نامه دیده شده که از میان دبیران منطقه های هفتگانه باشند. که ما از منطقه تهران و شمال غرب نمایندگانشان را دعوت می کنیم. دکتر رستمی از دانشگاه تبریز دبیر منطقه شمال غرب، و دکتر فتح اللهی از دانشگاه تربیت مدرس، دبیر منطقه تهران در کمیسیون حضور دارند چرا که کارهای کمیسیون همه با مسائل دانشگاهی در ارتباطند.

کم و زیاد شدن اعضای حقوقی در اختیار اعضا می باشد. تغییر و بازنگری در آیین نامه با پیشنهاد حداقل 10 نفر از اعضا برعهده کمیسیون است و حکم نیز توسط وزیر علوم ابلاغ می شود.

اعضای حقیقی نیز شامل دکتر محمد ابوئی اردکان، سید ابراهیم سید ابراهیم عمرانی، دکتر فریبرز خسروی، دکتر فاطمه زندیان، دکتر عباس حری، دکتر عباس آسوشه از متخصصین کتابدرای و اطلاع رسانی و مدیریت و فن آوری اطلاعات هستند.

 

... قسمت دوم مصاحبه در روزهای آتی منتشر می شود.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: