کد خبر: 31754
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 آبان 1396 - 12:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

به دوران پس از کاغذ نیز فکر کنیم

منبع : لیزنا
سید محمد علی ابطحی در گفت و گو با خبرنگار لیزنا بر لزوم همراه شدن با دنیای دیجیتال در حوزه نشر و کتاب تاکید کرد.
به دوران پس از کاغذ نیز فکر کنیم

سیدمحمدعلی ابطحی، از چهره های شناخته شده فعال در فضای اینترنت و مشاور رئیس دولت اصلاحات، بر لزوم توجه به فضای دیجیتالی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی تاکید کرد و گفت: من فکر می کنم فراگیری فضای دیجیتال نباید نادیده گرفته شود. این فضا فرصت های خوبی را با آسان تر کردن دسترسی ها ایجاد نموده است؛ هرچند به نظر بسیاری بوی زیبای کاغذ موقع کتابخواندن باید به مشام بخورد.

او افزود: از نظر من نیز -هرچند خودم در فضای مجازی فعالیت بسیاری دارم- مقوله کتابخوانی مقوله ای مهم است که نباید نسبت به آن بی اعتنا بود و حس یک رمان را فضای دیجیتال نمی تواند مثل کتاب کاغذی  منتقل نماید.

ابطحی دوران فعلی در حوزه کتاب را دوران گذار توصیف کرد و با تاکید بر لزوم همراهی با دنیای دیجیتال، ادامه داد: در پاسخ به این سوال که «آیا ممکن است کتاب مانند گذشته دوباره احیا شود و از حالت مطالعه دیجیتالی خارج شود» باید گفت دوران حاضر فصل مهمی است که همه ما در آن قرار داریم. فضا دیجیتال سیلی بنیان کن است که کتاب را با خود می برد. به همین دلیل ما باید برای دوران پس از کاغذ نیز فکر کنیم. هرچند بسیاری شاید این فضا را دوست نداشته باشند ولی نمی توان با این توجیه متوقف شد و از جریان دنیای مدرن باز ماند.

وی عادت به کتابخوانی به شکل فعلی را وابسته به ذائقه و سهل بودن دانست و گفت: به اعتقاد من در دنیای دیجیتال باید مشوق هایی برای خواندن کتاب ایجاد شود و عادت به کوتاه خوانی را، که جامعه را نسبت به خواندن متن های بیش از 5 یا 10 خط بی حوصله کرده است و بیشتر هم به موضوعات سطحی می پردازد، به عادت به خواندن متون عمیق تبدیل کنیم.

ابطحی در پایان صنعت کتاب را صنعتی رو به اضمحلال خواند و بر لزوم گسترش کتاب های گویا تاکید کرد و گفت: نسل دیجیتال هرچه بیشتر رشد کند کتاب های صوتی و دیجیتالی نیز بیشتر می شوند. در حال حاضر نیز دلیل بازگشت برخی جوامع اروپایی به خواندن کتاب به شکل سنتی،  آشنایی و  علاقه نسل حاضر با کتاب کاغذی است ولی در نسل های آتی کتاب کاغذی آسیبی جدی خواهد دید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: