کد خبر: 32401
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 دی 1396 - 09:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

خدمات کتابخانه ای و اطلاعاتی مسیر توسعه کشور را هموار می سازند

منبع : لیزنا
زاهد بیگدلی، دبیر علمی همایش ملی «کتابخانه های تخصصی: مسائل، فرصتها و رویکردها» نقش کتابخانه های تخصصی در پیشبرد اهداف سازمانی و توسعه کشور را تبیین کرد.
خدمات کتابخانه ای و اطلاعاتی مسیر توسعه کشور را هموار می سازند

زاهد بیگدلی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه خوزستان و استاد و مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در گفت و گو با خبرنگار لیزنا در مورد اهمیت نقش کتابخانه ها در امر آموزش گفت: در سال 1990 در کنفرانس جهانی «آموزش برای همه» اعلام شد که با بسیج کتابخانه ها می توان از استعداد آن ها و سایر رسانه ها در راستای پاسخ به نیازهای اساسی آموزش برای همه استفاده کرد. در سال 2001 در همایش «اقتصاد جهانی» در سوئیس نیز اعلام شد که بدون آموزش برای همه، چیزی به نام اطلاعات برای همه وجود نخواهد داشت. کتابخانه ها و به ویژه کتابخانه های تخصصی به عنوان فراهم آورندگان اطلاعات نقش مهمی در توسعه پایدار جامعه بر عهده دارند.

به گفته بیگدلی اصطلاح کتابخانه تخصصی که به انگلیسی special library یا workplace library نامیده می شود، نخستین بار در سال 1908 به کار برده شد.

مدیر گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد نقش کتابخانه ها در پیشبرد اهداف سازمانی بیان کرد: کتابخانه ­های تخصصی از سازمان مادر خود از طریق تأمین اطلاعات مورد نیاز کارکنان سازمان حمایت می­ کنند تا سازمان بتواند باقی بماند و به رقابت ادامه دهد. نقش یاری رسانی کتابخانه­ های سازمان­ ها و صنایع در دنیای بسیار رقابتی امروز چه از نظر رقبای داخلی و چه رقبای خارجی بسیار برجسته است. کتابخانه های تخصصی نقش مهمی در موفقیت طرح­ های تحقیقاتی سازمان مادر و نیز اشاعه نتایج مهم تحقیقاتی این طرح­ها ایفا می­کنند.

وی شش وظیفه اصلی کتابخانه­های تخصصی در راستای کمک به سازمان­ ها را جذب و حفظ پژوهشگران برتر، کمک به پژوهشگران در کسب پژوهانه و برنده شدن در قراردادها، به کارگیری و ترویج فناوری­ های جدید و توسعه مدل ­های جدید ارتباطات علمی، افزایش رؤیت پذیری سازمان از طریق منابع اطلاعاتی کتابخانه و در نتیجه بهتر شدن وجهه پژوهشی و کاری سازمان، فراهم آوری موجبات شکوفایی خلاقیت کارکنان از طریق بیرون آمدن کتابخانه از چاردیواری مکانی و توسعه هر چه بیشتر خدمات اطلاعاتی و در نهایت فعالیت و همکاری مشترک کتابداران متخصص با بخش­های مرتبط دانشگاهی برشمرد.

او ادامه داد: به این ترتیب، نقش کتابخانه ­های تخصصی تمرکز بر دانش و تخصص موجود در سازمان و پیش برد اهداف سازمانی است. در این راستا، نقش خدمات شخصی شده کاربران از قبیل پروفایل شخصی، خدمات آگاهی رسانی جاری، و اشاعه گزینشی اطلاعات بسیار سازنده است.

بیگدلی افزود: فعالیت­ ها و خدمات اطلاعاتی کتابخانه­ های تخصصی منجر به سرعت و دقت در انجام امور سازمان و تصمیم ­گیری، اقتصادی بودن فعالیت­ ها، و افزایش بهره وری و کارایی سازمان خواهد شد. افزایش بهره وری و کارایی سازمان در اثر صرفه جویی در وقتی صورت می گیرد که کارکنان سازمان در زمینه جست و جوی اطلاعات مصروف می­ دارند.

به اعتقاد وی خدمات کتابخانه ­ای و خدمات اطلاعاتی با کمک به تأمین دسترسی مدام به منابع مهم اطلاعاتی، مسیر توسعه سازمان و در نهایت توسعه کشور را هموار می سازند.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، شاخه خوزستان در پایان گفت: در همین راستا و در جهت ارتقای خدمات کتابخانه­ های تخصصی، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان در نظر دارد همایش «کتابخانه­ های تخصصی: مسائل، فرصت ها و رویکردها» را برگزار نماید. از تمامی اساتید، دانشجویان، کتابداران، پژوهشگران و فرهیختگان دعوت به عمل می آید تا با شرکت در این همایش، زمینه های رشد کیفیت خدمات و ارتقای جایگاه کتابخانه های تخصصی را فراهم آورند.

 

گفتنی است، این همایش 16 اسفند 96 در اهواز برگزار خواهد شد. علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می­ توانند از سایت همایش به آدرس www.hamayesh.klisa.ir  بازدید کنند یا به عضویت در شبکه های اجتماعی آن به آدرس http://telegram.me/khouzlisa درآیند و یا با شماره 09363250432 یا 06133365716 تماس حاصل فرمایند. 

کتابدار
|
Iran
|
1396/10/11 - 17:12
0
0
سلام
حیف من تو این همایش نمی تونم شرکت کنم
با تشکر
کتابدار
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: